Video: Robotaksiji v San Franciscu vozijo le ponoči

Ponoči je na cestah manj pešcev, kolesarjev ali drugih avtomobilov.
Fotografija: Avtonomna vozila za prevoz potnikov podjetja Cruise. Foto: Cruise
Odpri galerijo
Avtonomna vozila za prevoz potnikov podjetja Cruise. Foto: Cruise

Cruise, hčerinsko podjetje za avtonomna vozila avtomobilskega velikana General Motors, je v San Franciscu nedavno začelo ponujati vožnje s t. i. robotaksiji. Po navedbah podjetja Cruiseovi robotaksiji običajno obratujejo le od 23. do 5. ure. Za vožnjo z robotaksijem se lahko odloči kdorkoli, če je seveda iz San Francisca, Cruise pa pravi, da je do zdaj omogočil že več kot 500 voženj.

Zahteven teren

Podjetje Cruise sicer že več let preizkuša svoja avtonomna vozila v San Franciscu in načrtuje, da bo vožnje z njimi, tudi podnevi, kmalu ponudilo širši javnosti, navaja CNN Business. »Kaotične in umazane ulice San Francisca so naša izhodiščna točka,« je leta 2020 na blogu zapisal takratni direktor podjetja Cruise Dan Ammann. »Električni avtomobil, ki vozi sam, se premika po enem od najtežjih mest za vožnjo na svetu.«

Robotaksi Cruise. Foto: Cruise
Robotaksi Cruise. Foto: Cruise

Nočne ure bodo Cruisea v veliki meri obvarovale pred najtežjimi izzivi mestne vožnje, menijo strokovnjaki za avtonomna vozila. Vožnja pozno ponoči je za avtonomne avtomobile lažja in prinaša manj tveganj, saj je na cestah veliko manj izzivov, denimo pešcev, kolesarjev in drugih avtomobilov. Gradbišča, ki so prav tako velik izziv za robotske osi, ponoči običajno niso aktivna.

Podjetje Cruise je pri kalifornijskem oddelku za motorna vozila (DMV) vložilo vlogo za opravljanje storitev prevoza potnikov z avtonomnimi vozili le med 22. in 6. uro. Tiskovna predstavnica podjetja Cruise Tiffany Testo ni želela povedati, kdaj bo podjetje vložilo vlogo za opravljanje storitev podnevi, ko se pričakuje veliko večje število potencialnih uporabnikov, navaja CNN Business.

image_alt
Denar se steka v avtonomne tovornjake, ki ne zavijajo levo

Vendar pa pri podjetju Cruise menijo, da nočni čas ponuja edinstveno poslovno priložnost: »Začenjamo tam, kjer menimo, da lahko dosežemo največji učinek,« je za CNN Business pojasnila Testova v elektronskem sporočilu. »Vozniki so utrujeni, raztreseni, slabo vidni ali pijani. In to je čas, ko so varne in dostopne možnosti najbolj omejene.«

Napovedi so visoke, mnogi so že obupali

Promotorji robotaksijev, vključno s tistimi, ki bodo z njimi zaslužili, že dolgo napovedujejo, da bo tehnologija vredna milijarde in da bo povzročila revolucijo v prometu. Prejšnji mesec je investicijsko podjetje Ark Invest napovedalo, da bodo avtonomne platforme za prevoz z vozili dodale približno 23.000 milijard evrov svetovnemu BDP-ju in skoraj 2000 milijard dolarjev dobička na leto.

Avtonomno vozilo podjetja Waymo. Foto: Peter DaSilva / Reuters
Avtonomno vozilo podjetja Waymo. Foto: Peter DaSilva / Reuters

Vendar je podjetje Cruise, tako kot celotno industrijo avtonomnih vozil, upočasnilo spoznanje, kako težko je izdelati tovrsten avtomobil, ki deluje in ga je mogoče upravljati z dobičkom. Ammann je prejšnji mesec nenadoma odšel, predsednik GM Mark Reuss pa je kmalu po Ammannovem odhodu v intervjuju za CNBC namignil, da je prišlo do razhajanj glede najboljše strategije za obe podjetji. »Cruise in GM sta zdaj popolnoma usklajena glede pospeševanja skupne strategije za avtonomna vozila,« je dodal Reuss.

image_alt
Musk dobil resnega tekmeca; podjetje Rivian je vroče in 'anti-Tesla'

Podjetja, kot sta Uber in Lyft, so opustila lastna prizadevanja za avtonomna vozila. Eno od takšnih podjetij, Starsky Robotics, je prenehalo delovati, saj je njegov ustanovitelj krivil nezrelo stanje umetne inteligence, ki je potrebna za avtonomna vozila. »Nadzorovano strojno učenje ne izpolnjuje pričakovanj. To ni dejanska umetna inteligenca, ki bi bila podobna C-3PO,« je Stefan Seltz-Axmacher zapisal v objavi na blogu leta 2020.

Druga tovrstna zagonska podjetja, denimo Zoox in drive.AI, so se prodala družbama Amazon oziroma Apple. Podjetje Zoox je bilo kupljeno za delček vrednosti, na katero so ga prej ocenili vlagatelji. Ekipa ustanoviteljev podjetja Drive.AI se je razšla in le nekateri od njih so se pridružili podjetju Apple. Waymo, dolgoletni vodilni proizvajalec avtonomne tehnologije, sicer ponuja vožnjo z robotskim taksijem v Arizoni. Se pa njegova vozila še vedno težko spopadajo s slabim vremenom, izogibajo se levim zavojem in niso programirana za uporabo skupnih zavijalnih pasov.

image_alt
Proizvajalec električnih traktorjev kuje železo, dokler je vroče

Videoposnetki, objavljeni na družbenih omrežjih, sicer kažejo, da vozila Cruise pri vstopu in izstopu potnikov ne zapeljejo vedno ob robnik - izven prometnega toka. Toda čeprav je treba odpraviti še nekatere pomanjkljivosti, se zdi, da prvi potniki uživajo v svojih potovanjih. Uporabniki Cruiseovo vozilo pokličejo prek aplikacije, ko prispe, pritisnejo na gumb za odklepanje vrat in vstopijo. Vozilo se ne premakne, dokler se potniki ne pripnejo z varnostnim pasom.

Več iz rubrike