Kitajska: včasih posnemovalka, danes vodilna v tehnologiji

Evropski in ameriški mediji so velikane azijske tehnološke velesile včasih opisovali kot 'kitajski Google' ali 'kitajski Amazon', zdaj je drugače.
Fotografija: TikTok je aplikacija kitajskega tehnološkega podjetja ByteDance. Foto: Mike Blake / Reuters
Odpri galerijo
TikTok je aplikacija kitajskega tehnološkega podjetja ByteDance. Foto: Mike Blake / Reuters

Kitajska je dolgo veljala za tisto, ki se zgleduje po zahodnih državah, predvsem ZDA, in posnema njihovo tehnologijo. Čeprav na nekaterih področjih še vedno zaostaja, s svojimi poslovnimi in tehnološkimi inovacijami vpliva na preostali svet. Azijska velesila je izoblikovala vrhunske poslovne modele, ki jih drugje na svetu ni. Nemogoče je najti enakovredno zahodno različico aplikacije WeChat, ki ima več kot 1,2 milijarde uporabnikov.

Ena aplikacija za vse

Kitajski tehnološki tajkuni so padli v nemilost kitajske komunistične vlade. Jack Ma (Alibaba), Colin Huang (Pinduoduo), Richard Liu (Tencent) in Zhang Yiming (ByteDance) so bili pod pritiski Pekinga prisiljeni zapustiti svoje službe ali se umakniti iz javnosti. Njihov čas se morda izteka, vendar njihova izjemna zapuščina ostaja. Kitajska je pod njihovo 'vladavino' postala pravo okno v svetovno prihodnost tehnologije.

image_alt
Kitajski avtomobili bodo zavzeli svetovne ceste

TikTok je odličen primer, navaja spletna stran Worldcrunch. Aplikacija za deljenje video posnetkov na družbenem omrežju, ki je bila predstavljena leta 2016, je po vsem svetu zabeležila več kot dve milijardi prenosov. V ZDA je presegla mejo 100 milijonov aktivnih uporabnikov. Zaradi uspeha aplikacije TikTok je ByteDance, njeno matično podjetje, doseglo izjemno raven vpliva na internetu.

Jack Ma je soustanovitelj in nekdanji izvršni direktor skupine Alibaba Group. Foto: Charles Platiau / Reuters
Jack Ma je soustanovitelj in nekdanji izvršni direktor skupine Alibaba Group. Foto: Charles Platiau / Reuters
Zahod je kitajski digitalni ekosistem dolgo časa obravnaval kot poceni imitacijo ameriške Silicijeve doline, vendar se je situacija obrnila. Med vrhunskimi poslovnimi modeli je tudi aplikacija WeChat, ki jo na mesečni ravni aktivno uporablja več kot 1,2 milijarde ljudi. Razvilo jo je kitajsko tehnološko podjetje Tencent, njenega enakovrednega vrstnika pa na Zahodu ni mogoče najti.

WeChat je po številu uporabnikov tretja največja aplikacija za spletno komuniciranje, takoj za Facebookovima aplikacijama WhatsApp in Messenger, ki imata skupno več kot 3,3 milijarde aktivnih mesečnih uporabnikov. Ponuja pa aplikacija WeChat mnogo več kot le sporočanje. Med drugim se jo lahko uporablja za nakupovanje in plačevanje, rezervacije letov in hotelov, dogovarjanje za obisk pri zdravniku ali celo pridobitev kredita, navaja Worldcrunch.

Na Kitajskem 10.000 novih zagonskih podjetij na dan

Grégory Boutté, direktor za digitalne storitve in odnose s strankami pri francoski multinacionalni luksuzni skupini Kering, pojasnjuje: »Kitajski digitalni ekosistem je neverjetno drugačen, hitrost njegovega razvoja pa je impresivna. Predvsem pa se zdaj spreminja smer pretoka inovacij.« To ponazarja nedavna uvedba dogodkov tipa 'nakupovanje v živo' v Franciji, ki jih vodijo znane osebnosti in izhajajo iz koncepta, ki je na Kitajskem že priljubljen.

image_alt
Prvi robot z državljanstvom želi imeti otroke in uničiti človeštvo

Eksplozija tega pojava je opazna na digitalnem področju. Rachel Daydou, partnerica in generalna direktorica svetovalnega podjetja Fabernovel na Kitajskem v Šanghaju, pravi: »Facebook skuša z Libro ustvariti finančno skupnost na podlagi družbenih medijev, tako kot je to storil WeChat z WeChat Pay. Facebook Shop je sumljivo podoben mini programom WeChata. Amazon Live se zgleduje po Taobao Live, YouTube Shopping pa po Douyin.« Aplikacija Douyin je podobna TikToku, vendar je zasnovana za kitajski trg in je prav tako stvaritev podjetja ByteDance.

Čeprav Kitajska še vedno zaostaja v nekaterih ključnih sektorjih, postaja vedno močnejša tehnološka velesila, 19. oktober 2021. Foto: STR / AFP
Čeprav Kitajska še vedno zaostaja v nekaterih ključnih sektorjih, postaja vedno močnejša tehnološka velesila, 19. oktober 2021. Foto: STR / AFP
Na Kitajskem je mogoče obiskati popolnoma robotizirane restavracije ali dati drobiž revežu s plačilom prek telefona. S pomočjo telefona in QR kode je mogoče dostopati do jedilnikov v restavracijah. Država uporablja skupne polnilnice za mobilne telefone, tako kot Evropejci uporabljajo kolesa, in že preizkuša postaje za zamenjavo baterij električnih avtomobilov, da bi se izognili 30-minutnemu polnjenju.

Michael David, glavni direktor za vse kanale pri LVMH, pravi: »Kitajski ekosistem nenehno prekipeva od inovacij. Vsak dan pride v državi do ustanovitve približno 10.000 novih podjetij.« Worldcrunch pojasnjuje, da je Kitajska tudi najbolj napredna država na trgu električnih avtomobilov. Po podatkih Mednarodne agencije za energijo (IEA) je imela konec leta 2020 s 370 različnimi modeli skoraj dvakrat večjo ponudbo od Evrope.

Celoten kitajski trg temelji na tehnologiji

Izvršni direktor francoskega proizvajalca avtomobilov Renault, Luca de Meo, je junija dejal, da je Kitajska »pred Evropo na številnih področjih, pa naj gre za električne avtomobile, povezljivost ali avtonomno vožnjo. Da bi vedeli, kaj se dogaja, morate biti tam.«

image_alt
V Singapurju strog nadzor prebivalcev kar z roboti

Kitajska je tudi vir tehnološkega navdiha za zahodna podjetja, saj je vodilna na svetu na področju e-trgovine, sončne energije, mobilnih plačil, digitalne valute in prepoznavanja obrazov, navaja Worldcrunch. Ima največje 5G omrežje z več kot milijon nameščenimi in delujočimi antenami. Za primerjavo; v Evropi jih je 'le' 400.000.

Kljub vsemu temu pa za Zahodom še vedno zaostaja v nekaterih ključnih sektorjih, denimo pri proizvodnji polprevodnikov. Kljub skoraj 50-odstotni letni rasti proizvodnje Kitajska po uradnih podatkih proizvede manj kot 40 odstotkov vseh čipov, ki jih porabi. Kitajska letalska in vesoljska industrija prav tako zaostajata za zahodnimi državami.

image_alt
Kitajska: Novodobno prisvajanje ozemlja s skritimi dolgovi

Vendar se Peking zaveda svojih slabosti in si prizadeva, da bi jih odpravil. Spomladi je bil sprejet 14. petletni načrt Kitajske, ki predvideva sedemodstotno letno povečanje izdatkov za raziskave in razvoj (R&D) do leta 2025, to je, poleg 12 odstotkov, ki so bili sprejeti v prejšnjem načrtu.

Več iz rubrike