Fyre: Zabava desetletja z instagrama, ki se nikoli ni zgodila

Festival Fyre nas uči, koliko denarja lahko iz žepov potrošnikov potegnejo prevarantska podjetja s pomočjo spletnih vplivnežev, ki na instagramu prikazujejo nerealna življenja, po katerih hrepenijo milijoni mladih po vsem svetu.
Fotografija: Promocijski letak festivala. Foto: Fyre
Odpri galerijo
Promocijski letak festivala. Foto: Fyre

Bivalni pogoji na festivalih marsikje niso idealni, daleč od tega. Na legendarnem Woodstocku so ljudje spali v blatu, pogosto je zmanjkovalo vode, hrane in tudi prostora za šotore. Za pol milijona obiskovalcev je bilo na voljo 2800 toaletnih prostorov, torej na vsakih 175 ljudi ena toaleta, medtem ko recimo britanski standard za število toalet v trgovinah, pisarnah, tovarnah ter drugih javnih in delovnih okoljih zahteva osem toalet na vsakih 90 ljudi. Kljub temu gre za festivale, ki iz leta v leto privabljajo velike množice obiskovalcev.

Najhujša nesreča, ki se je pripetila na festivalu Fyre, je bil dež dan pred začetkom, ki je namočil šotore z vzmetnicami. Zakaj torej organizator festivala Billy McFarland danes sedi v zaporu?

McFarland je bil ustanovitelj kreditnega podjetja Magnises, ki je od leta 2013 bogatim milenijcem v zameno za 250 dolarjev letne članarine ponujalo vstop na elitne zabave, ki jih je organiziral kar sam v svojem stanovanju v New Yorku, popuste za vip sedeže na koncertih in tekmah ter vip potovanja.

Pri rezervaciji glasbenikov za dogodke naj bi se McFarland večkrat srečal s pomanjkanjem transparentnosti in visokimi provizijami za posrednike, zato se je odločil ustvariti aplikacijo, ki omogoča neposredno rezervacijo glasbenika za določen dogodek – »​​Uber«​ za glasbeno industrijo. V partnerstvo z njim je vstopil še glasbenik Ja Rule. Na Web summitu leta 2016 sta tako naznanila prihod aplikacije, za promocijo katere bo poskrbel »festival, kot ga še ni bilo«.

Že v tistem trenutku je bilo na spletu mogoče najti informacije, ki so nakazovale McFarlandov modus operandi. Magnisesova kartica v ozadju ni imela bančnih storitev, ampak je bila povezana z obstoječim bančnim računom posameznika, kar pomeni, da je v resnici le pobirala naročnine za ugodnosti, ki jih marsikdaj ni dostavila, saj so naročnikom rezervirane karte čez noč izginile z računa, dogodki so bili brez razloga odpovedani, luksuzna potovanja preklicana …

Instagram v realnem življenju


V Netflixovem dokumentarnem filmu »Največja zabava, ki se nikoli ni zgodila« na podlagi pričevanj ljudi, ki so sodelovali pri organizaciji in promociji festivala, izvemo, da sta McFarland in Ja Rule z ozko ekipo snemalcev, ki niso imeli nobenih navodil, kaj točno naj počnejo, ducat manekenk in top modelov odpeljala na enega od bahamskih otokov, kjer sta se z njimi več dni zabavala. Tam je nastalo nekaj preprostih posnetkov znanih lepotic na jahti in na plaži, ki so bili podlaga za nadaljnje marketinške aktivnosti, za izvedbo katerih so najeli najboljše strokovnjake tisti hip. Dekleta so že med počitnicami na spletu objavljala fotografije, kar je bilo podlaga za naslove v rumenem tisku v stilu »manekenke skupaj delajo na skrivnostnem glasbenem projektu na Bahamih«.

Decembra 2016 je družbeno omrežje instagram preplavila kopica preprostih oranžnih fotografij s heštegom #FYRE, ki jih je objavilo 400 največjih vplivnežev na svetu, med njimi tudi Kendall Jenner, Bella Hadid, Emily Ratajkowski in Hailey Baldwin.

Prazna oranžna fotografija s pripisom Fyre, ki v enem dnevu zaokroži po omrežju, v ljudeh spodbudi zanimanje, kaj se dogaja in česa še ne vedo. Uspeh je zagotovljen. Čez nekaj dni, januarja 2017, ko je imel Fyre zaradi istočasne objave običajne oranžne barve že na tisoče sledilcev, je bil objavljen trendovski promocijski video rajske plaže na Bahamih, in sicer na zasebnem otoku, s pripisom »nekoč v lasti Pabla Eskobarja« (kar uradno ni resnica), ki je prikazoval lepa dekleta, kako se igrajo v vodi, zabavajo, plešejo, sončijo na palubi razkošnih motornih vozil in tako rekoč živijo svoje sanje. »... katerih del ste lahko tudi vi. Rezervirajte edinstveno priložnost!«

Instagram objava Kendall Jenner o festivalu Fyre, ki je imela več kot 4,5 milijona ogledov. Po fiasku jo je preprosto izbrisala. Foto: Netflix
Instagram objava Kendall Jenner o festivalu Fyre, ki je imela več kot 4,5 milijona ogledov. Po fiasku jo je preprosto izbrisala. Foto: Netflix


Kendall Jenner je v zameno za 250.000 dolarjev s svojimi sledilci delila promocijski video. Spletni val navdušenja so podkrepili še ostali spletni vplivneži na plačilni listi. V prvih urah so prodali 59 odstotkov vseh kart in na festival naj bi tako na koncu prišlo 16.000 ljudi. Za festival, ki poteka prvič, je to neverjeten uspeh. Ob dejstvu, da je najcenejša karta stala 1500 dolarjev in da so se cene gibale vse do 100.000 dolarjev, pa je to čudež.

Rumeni tisk je pisal »Coachella, odstrani se«, »Kendall Jenner vstopa v svet festivalov« ... Sponzorji festivala Coachella, ki že od leta 1999 privablja 250.000 obiskovalcev na leto, so želeli prekiniti pogodbe z njo in prestopiti k festivalu Fyre, ki je v marketinški kampanji dajal vtis, da bo postal festival vseh festivalov.

Luksuzne namestitve, ki so jih oglaševali, so šle za med. BBC je objavil pričevanja blogerja, ki je s tremi prijatelji za karto, pot in namestitev odštel 45.000 dolarjev. Za namestitev na jahti je bilo treba plačati 25.000 dolarjev na osebo.


Organizacija se izkaže za nemogoče


Ja Rule je obiskoval glasbene konference in napovedoval festival, a kot v dokumentarcu Netflixa pove Marc Weinstein, svetovalec za organizacijo festivalov, so se mu ljudje iz industrije že takrat smejali, ker so iz izkušenj vedeli, da sta organizacija in izvedba večdnevnega glasbenega festivala na lokaciji, kot so Bahami, še posebej pa na otoku, kjer ni še ničesar, nemogoči. »Ko sem bil predstavljen Billyju preko znanca, ki je delal pri videu z vplivneži, sem si dejal, ali so to totalni prevaranti ali pa zares najpametnejši ljudje v industriji,« v dokumentarcu pove Weinstein.

Ko je ekipa, ki jo je McFarland najel za organizacijo festivala, začela izražati dvome o tem, da je na otoku, ki nima infrastrukture, torej je celo brez elektrike in vodovoda, ter je poln grmičevja, komarjev, ponoči pa piha močan veter, dogodek sploh mogoče izvesti, jih je preprosto zamenjal. Nova ekipa je sanje o festivalu na zasebnem otroku pokopala in McFarland se je odločil, da bodo festival izpeljali na otoku Great Exumi, enem večjih bahamskih otokov, ki je poseljen in ima potrebno infrastrukturo.

Namesto zasebnih vil, jaht in luksuznih šotorov so obiskovalce pričakali šotori, ki so ostali po katastrofalnem hurikanu v ZDA. Foto: Splash
Namesto zasebnih vil, jaht in luksuznih šotorov so obiskovalce pričakali šotori, ki so ostali po katastrofalnem hurikanu v ZDA. Foto: Splash


Najeli so propadli projekt, in sicer gradbišče, kjer naj bi s prenovo pričarali vsaj del tega, kar so obljubili. Kot izvemo v dokumentarcu, naj bi potrebna manjkajoča infrastruktura stala 83 milijonov dolarjev na dan: šotori, oder, toalete, luči, hrana, pijača ipd. Ta znesek ne vključuje montaže in izvedbe, torej je pokril le goli nakup. Da si lažje predstavljamo – to je tako, kot če bi prenavljali hišo in mislili, da je stvar opravljena, če kupimo ploščice, barvo za stene in pohištvo ter to pripeljemo na dvorišče.

Do otvoritve festivala je bilo še 16 tednov. Glasbeniki, ki naj bi nastopili – glavna atrakcija je bila skupina Blink 182, kar je smešno že samo po sebi –, so pričakovali podatke o odru, osvetljenosti, ozvočenju ipd., a jim teh podatkov nihče od organizatorjev ni sporočil. Nekateri bendi so kljub mastnemu plačilu, ki jim je bil obljubljen, nastop na festivalu nekaj dni pred začetkom odpovedali, ker da svojim oboževalcem ne morejo zagotoviti izkušnje, ki jim jo zagotavljajo sicer.

Morda bi festival še nekako uspel, če ne bi ravno v istem tednu na otoku potekala nacionalna regata, katere gostje so vile, apartmaje in hotele rezervirali že leto vnaprej, kar je pomenilo, da je bilo nezasedenih kapacitet le za nekaj odstotkov prodanih vstopnic z namestitvami. 250 vplivnežem je bil za eno objavo obljubljen apartma za tri osebe v vili na plaži. Kljub temu da je ekipa McFarlanda rotila, naj obljube javno prekliče in poskrbi le za tiste, ki so karte kupili, ta od svoje namere ni odstopil in je ves čas ponavljal: »Ne osredotočajte se na težave, ampak iščite rešitve.«


Najslabše jo odnesejo delavci


Rešitev za namestitev so bili od države kupljeni šotori, ki so bili pred tem namenjeni za bivanje prizadetih po hurikanu. Gostom je bil v paketih obljubljen let z zasebnim letalom, a na dan festivala se je izkazalo, da bilo to običajno in precej zastarelo letalo, v katerega niso spravili niti prtljage. Ta jih je na prizorišču pričakala šele pozno ponoči na predvečer festivala, v velikem tovornjaku, razdeljevanje pa je potekalo brez organizacije. Nastajala je vse večja panika, ker obiskovalci niso našli svojega imetja, polnilcev za telefone ipd. Prvi gostje so bili sprejeti v lokalu na plaži, nihče jim ni dal informacij o nastanitvi, čeprav so plačali več deset tisoč dolarjev, še pozno zvečer niso vedeli, kje bodo spali in kje jedli.

Med tem se je več sto delavcev, ki so jih najeli na otroku, trudilo normalizirati stanje pri prostorih za šotore, ki jih je večer pred tem namočil dež. Žal neuspešno. Ko so obiskovalce naposled spustili na prizorišče, so bili zgroženi, dogajanje pa so ves čas objavljali na družbenem omrežju. Pika na i je bila instagram objava kosa kruha z rezino sira, ki so jo dobili več ur čakajoči prvi gostje, čeprav jim je bila obljubljena indijska, japonska in mehiška visoka kulinarika. Tisti, ki bi morali priti na dan dogodka, so spremljali stanje na omrežjih in večina se je odločila, da svoj prihod prekliče. Verjetno je bila to velika sreča v nesreči, sicer bi se v množici 16.000 ljudi brez organizacije in varnostnih standardov vse skupaj lahko sprevrglo v tragedijo. Festival je bil na uradni dan otvoritve preklican, obiskovalci denarja niso dobili povrnjenega.

Vladne službe, ki so brezplačno zagotovile prostor, saj jih je McFarland prepričal, da bo festival kraju prinesel zasluženo slavo in več deset tisoč delovnih mest, so ostale brez vsega. Delavci, ki so dva meseca garali pod žgočim soncem, da bi preuredili gradbišče v festivalsko prizorišče, so ostali brez plačila. Fyre je tako ostal dolžan 1 milijon dolarjev. Nekateri so za plačilo svojih podizvajalcev porabili življenjske prihranke in najeli posojila. 100 investitorjev je ostalo brez skupaj 27 milijonov dolarjev, izkazalo se je tudi, da so bili finančni izkazi McFarlandovega podjetja, s katerimi je vsak mesec prepričeval nove investitorje za dodaten denar, prirejeni. Zaradi goljufive poslovne prakse je dobil šestletno zaporno kazen in dosmrtno prepoved službovanja na mestu direktorja ali na podobnem položaju v korporaciji. Ja Rule je s pomočjo odvetnikov uspel dokazati, da je McFarland njegovo ime le izkoristil za promocijo. Kasneje je začel delati na projektu za rezervacijo glasbenikov ICONN.

Kaj pa vplivneži, ki so zanetili navdušenje nad festivalom? Kakšna je njihova odgovornost? Spremljevalci zgodbe s prstom kažejo tudi nanje – da bi morali sprejeti odgovornost za objave in priporočila, saj jim sledijo milijoni ljudi, ki se v življenju ravnajo po njihovih nasvetih. Ampak, kot omenja tudi dokumentarni film, kako naj ljudje, ki delajo oglase za avtomobile, vedo, da ti nimajo takšnih motorjev, kot jih oglašujejo? Ob objavi promocijske fotografije in oglasnega videa je samo ena od promotork pripisala, da gre za oglas. Kakšen je izgovor drugih? Bi svojo moč, kot namigne BBC-jev novinar, po fiasku lahko uporabile za to, da bi zbrale denar za odškodovane delavce na Bahamih? Tega do zdaj še niso storile. Kendall Jenner je zgolj izbrisala promocijsko objavo.

Več iz rubrike