Negotova usoda odrabljenih baterij za električne avtomobile

Električna vozila promoviramo kot okolju prijazna, a pozabljamo na nevarnost odrabljenih baterij, ki se v njih nahajajo.
Fotografija: FOTO: RONNY HARTMANN / AFP
Odpri galerijo
FOTO: RONNY HARTMANN / AFP

Evropska unija si prizadeva, da bi na trg v najkrajšem času spravila čim večje število električnih vozil. Pričakuje se, da naj bi bilo na evropskih cestah do leta 2030 že 30 milijonov električnih vozil. Ker ta ne povzročajo emisij, naj bi bila okolju prijaznejša.
 

Predelava baterij iz električnih vozil še ni utečena


Dr. Paul Anderson z univerze v Birminghamu je za BBC dejal, da še za noben drug popolnoma nov tehnološki izum nismo načrtovali tako hitre rasti. Električna vozila so sicer tekom uporabe res ogljično nevtralna, vendar pa ga skrbi, kaj se bo z njimi zgodilo, ko bodo odslužila svojemu namenu.

»Ključnega pomena je, da bo v roku 10 do 15 let, ko se bo velikemu številu električnih vozil iztekla življenjska doba, vzpostavljena industrija, ki bo poskrbela za njihovo predelavo,« je dodal dr. Anderson.


Če primerjamo električne avtomobile s klasičnim, lahko ugotovimo, da so sestavni deli sicer precej podobni. Do bistvene razlike pride pri bateriji. V klasičnih vozilih se nahajajo tradicionalne svinčeno-kislinske baterije, katerih recikliranje je že vpeljano.

Električna vozila po drugi strani vsebujejo litijsko-ionske baterije, ki so večje in težje. Sestavljene so iz več sto posamičnih elementov, ki jih je treba razstaviti. Vsebujejo nevarne snovi. Če jih ne razstavimo na pravilen način, lahko povzročijo eksplozijo.
 

Reciklirati možno le 5-odstotni delež litijsko-ionskih baterij?


Po besedah dr. Andersona zaenkrat še ni znano, kolikšen delež litijsko-ionskih baterij je možno reciklirati z obstoječo tehnologije. Strokovnjaki navajajo, da naj bi šlo za 5-odstotni ali celo manjši delež.

FOTO: RONNY HARTMANN / AFP
FOTO: RONNY HARTMANN / AFP


Evropska unija poziva proizvajalce električnih vozil, da sami poskrbijo za recikliranje komponent, saj naj bi bila to njihova odgovornost. Proizvajalci tako že načrtujejo različne strategije.

Nissan v avtomatsko vodene avtomobile vstavlja stare baterije iz svojih avtomobilov Leaf. Na podoben način se reševanja problematike loteva Volkswagen, ki je v Nemčiji odprl tudi prvi obrat za recikliranje. Ta bi bil lahko v začetnih fazah zmožen reciklirati 3.600 baterijskih sistemov letno. Renault se je recikliranja baterij svojih električnih avtomobilov lotil v sodelovanju s francosko družbo za ravnanje z odpadki Veolia in belgijsko kemijsko družbo Solvay.
 

Poenostavitev procesa recikliranja


Vprašanju recikliranja baterij električnih vozil se posvečajo tudi nekatere znanstvene institucije. Faraday je zasnoval projekt ReLiB, ki je namenjen optimizaciji in poenostavitvi procesa recikliranja električnih baterij.

Trenuten postopek recikliranja električnih baterij namreč poteka na način, da se snov najprej zreducira na črno maso, ki predstavlja mešanico litija, mangana, kobalta in niklja. To je treba obdelati v nadaljnjih postopkih, da iz nje dobimo material, ki se ga lahko uporabi naprej.
 

Več iz rubrike