Čedalje manj plačujemo z gotovino
Plačilni trendi so se zaradi pandemije v kratkem času precej spremenili.
Odpri galerijo
Pandemija, ki je drastično posegla v naš vsakdan, je spremenila tudi plačilne navade. Trendi, ki so se že prej nakazovali, so zaradi novih razmer hitreje stopili v ospredje. Digitalizacija plačilne industrije naj bi se zaradi pandemije odvila dve do tri leta hitreje kot sicer, navajajo pri Insider Intelligence.
Tako podjetja kot posamezniki čedalje manj plačujejo z gotovino in čeki, v ospredje pa stopa raba digitalnih plačilnih metod. Pri plačevanju v fizičnih trgovinah se stranke vse bolj poslužujejo uporabe plačilnih kartic, opazen pa je tudi hiter porast mobilnih denarnic, kot je denimo Apple Pay. Uveljavljajo se druge plačilne metode, njihovi ponudniki pa se borijo za čim višji tržni delež.
Stranke se čedalje bolj odločajo za spletno nakupovanje, ki ga izvedejo kar prek pametnega telefona. Digitalne aplikacije so vse bolj uporabne tudi pri izvedbi transakcij med prijatelji, sorodniki in znanci ter postajajo bolj privlačne kot kdajkoli prej.
V letu 2020 je prodaja v fizičnih trgovinah upadla za dobre tri odstotke, vendar gre še vedno za prevladujoči način nakupovanja. Stranke so se v največji meri posluževale plačevanja z debetnimi in kreditnimi karticami. Transakcije se v vse večji meri izvajajo na brezkontaktni način, v prihodnjih letih lahko pričakujemo porast mobilnih plačil, kažejo zadnje raziskave.
Še naprej lahko pričakujemo porast spletnega nakupovanja. V letu 2020 se je spletna prodaja samo v ZDA povzpela na 795 milijard dolarjev, kar predstavlja 14,4 odstotka celotne prodaje na tem območju.
Digitalizacija plačil se sicer ne kaže zgolj na področju prodaje. Gre tudi za mobilne transakcije med prijatelji in znanci, digitalna nakazila in digitalna poslovna plačila. V letu 2020 so bila prek mobilnih naprav na območju ZDA izvedena plačila v skupni vrednosti 131,36 milijarde dolarjev. Leto prej je bilo na enakem območju opravljenih za 1,75 bilijona dolarjev plačil s kreditno kartico. Uporaba slednjih pa naj bi se v naslednjih letih še zvišala.
Mastercard je v najnovejši raziskavi Masterindex preverjal plačilne navade Slovencev, kjer v primerjavi s preteklim letom opazno narašča pogostost spletnega plačevanja, temu pa se počasi približuje tudi mobilno plačevanje. Tri četrtine Slovencev (76 %) plačuje prek spleta, v primerjavi s preteklim letom pa se je zmanjšalo število tistih, ki tovrstnega plačevanja sploh ne uporabljajo, in sicer s 6 na le 4 odstotke. Epidemija covid-19 pri več kot polovici anketiranih ni vplivala na pogostost spletnega plačevanja (58 %), kljub temu pa je 30 odstotkov Slovencev preko spleta nakupovalo pogosteje. Skoraj trikrat več je tistih, ki so z epidemijo šele začeli spletno nakupovati (9 %), med njimi je 4 odstotke takšnih, ki bodo s to prakso tudi nadaljevali. Na drugi strani pa je za polovico manj tistih, ki jih epidemija ni prepričala o spletnem nakupovanju (3 % v 2021, 8 % v 2020).
Kar 86 odstotkov Slovencev spletno plačevanje še vedno ocenjuje kot varno, zmanjšal pa se je delež nezaupljivih (12 % v 2021; 10 % v 2020), pri čemer kot razlog izpostavljajo dolgotrajne postopke odpravljanja težav (37 %), vsesplošno nezaupanje v spletno plačevanje (32 %) in spletne trgovine (30 %) oziroma celo spletne opise produktov (29 %).
Za plačila spletnih nakupov največ Slovencev uporablja plačilno kartico (60 %). Vse manj priljubljeni načini plačevanja pa so plačilo z gotovino (39 % v 2020 in 33 % v 2021) ter prek PayPala (32 % v 2020 in 28 % v 2021) in poštne nakaznice (6 % v 2020 in 4 % 2021).
Vse bolj priljubljeno torej postaja rokovanje s plačilnimi karticami. V primerjavi s preteklim letom je to najbolj razvidno iz vsakodnevne rabe kartice (17 % v 2020 in 24 % v 2021), ki vedno pogosteje služi kot sredstvo za nakup osnovnih potrebščin (hrana, pijača). Vse manj pa je priljubljena gotovina (31 % v 2019; 24 % v 2020 in 22 % v 2021).
Vedno večja je verjetnost, da je v denarnici Slovenca med karticami tudi debetna kartica, ki vse od leta 2018 ostaja najpogosteje uporabljena metoda plačevanja (48 % v 2021) in med Slovenci tudi najbolj priljubljena kartica, njena priljubljenost pa se z leti veča (77 % v 2020, 82 % v 2021).
Tako podjetja kot posamezniki čedalje manj plačujejo z gotovino in čeki, v ospredje pa stopa raba digitalnih plačilnih metod. Pri plačevanju v fizičnih trgovinah se stranke vse bolj poslužujejo uporabe plačilnih kartic, opazen pa je tudi hiter porast mobilnih denarnic, kot je denimo Apple Pay. Uveljavljajo se druge plačilne metode, njihovi ponudniki pa se borijo za čim višji tržni delež.
Stranke se čedalje bolj odločajo za spletno nakupovanje, ki ga izvedejo kar prek pametnega telefona. Digitalne aplikacije so vse bolj uporabne tudi pri izvedbi transakcij med prijatelji, sorodniki in znanci ter postajajo bolj privlačne kot kdajkoli prej.
Spletna prodaja v ZDA predstavlja že 14,4 odstotka vseh nakupov
V letu 2020 je prodaja v fizičnih trgovinah upadla za dobre tri odstotke, vendar gre še vedno za prevladujoči način nakupovanja. Stranke so se v največji meri posluževale plačevanja z debetnimi in kreditnimi karticami. Transakcije se v vse večji meri izvajajo na brezkontaktni način, v prihodnjih letih lahko pričakujemo porast mobilnih plačil, kažejo zadnje raziskave.
Še naprej lahko pričakujemo porast spletnega nakupovanja. V letu 2020 se je spletna prodaja samo v ZDA povzpela na 795 milijard dolarjev, kar predstavlja 14,4 odstotka celotne prodaje na tem območju.
Digitalizacija plačil se sicer ne kaže zgolj na področju prodaje. Gre tudi za mobilne transakcije med prijatelji in znanci, digitalna nakazila in digitalna poslovna plačila. V letu 2020 so bila prek mobilnih naprav na območju ZDA izvedena plačila v skupni vrednosti 131,36 milijarde dolarjev. Leto prej je bilo na enakem območju opravljenih za 1,75 bilijona dolarjev plačil s kreditno kartico. Uporaba slednjih pa naj bi se v naslednjih letih še zvišala.
Spletno plačevanje vse bolj priljubljeno tudi pri nas
Mastercard je v najnovejši raziskavi Masterindex preverjal plačilne navade Slovencev, kjer v primerjavi s preteklim letom opazno narašča pogostost spletnega plačevanja, temu pa se počasi približuje tudi mobilno plačevanje. Tri četrtine Slovencev (76 %) plačuje prek spleta, v primerjavi s preteklim letom pa se je zmanjšalo število tistih, ki tovrstnega plačevanja sploh ne uporabljajo, in sicer s 6 na le 4 odstotke. Epidemija covid-19 pri več kot polovici anketiranih ni vplivala na pogostost spletnega plačevanja (58 %), kljub temu pa je 30 odstotkov Slovencev preko spleta nakupovalo pogosteje. Skoraj trikrat več je tistih, ki so z epidemijo šele začeli spletno nakupovati (9 %), med njimi je 4 odstotke takšnih, ki bodo s to prakso tudi nadaljevali. Na drugi strani pa je za polovico manj tistih, ki jih epidemija ni prepričala o spletnem nakupovanju (3 % v 2021, 8 % v 2020).
Kar 86 odstotkov Slovencev spletno plačevanje še vedno ocenjuje kot varno, zmanjšal pa se je delež nezaupljivih (12 % v 2021; 10 % v 2020), pri čemer kot razlog izpostavljajo dolgotrajne postopke odpravljanja težav (37 %), vsesplošno nezaupanje v spletno plačevanje (32 %) in spletne trgovine (30 %) oziroma celo spletne opise produktov (29 %).
Za plačila spletnih nakupov največ Slovencev uporablja plačilno kartico (60 %). Vse manj priljubljeni načini plačevanja pa so plačilo z gotovino (39 % v 2020 in 33 % v 2021) ter prek PayPala (32 % v 2020 in 28 % v 2021) in poštne nakaznice (6 % v 2020 in 4 % 2021).
Vse bolj priljubljeno torej postaja rokovanje s plačilnimi karticami. V primerjavi s preteklim letom je to najbolj razvidno iz vsakodnevne rabe kartice (17 % v 2020 in 24 % v 2021), ki vedno pogosteje služi kot sredstvo za nakup osnovnih potrebščin (hrana, pijača). Vse manj pa je priljubljena gotovina (31 % v 2019; 24 % v 2020 in 22 % v 2021).
Vedno večja je verjetnost, da je v denarnici Slovenca med karticami tudi debetna kartica, ki vse od leta 2018 ostaja najpogosteje uporabljena metoda plačevanja (48 % v 2021) in med Slovenci tudi najbolj priljubljena kartica, njena priljubljenost pa se z leti veča (77 % v 2020, 82 % v 2021).
Več iz rubrike
Javnofinančna gibanja ugodna, a z negativnimi tveganji
Novi podatki Fiskalnega sveta na voljo. In kakšna je projekcija prihodnosti?
Kateri so 4 razlogi zakaj imajo samski višje denarne stroške?
Samski stan ima svoje prednosti, toda med njimi v večini ni tistih, ki so denarne narave.