Delnice Facebooka so strmoglavile, krivec naj bi bil Apple

Delnice Facebooka so v največjem enodnevnem padcu doslej, v četrtek, 3. februarja, izgubile več kot 25 odstotkov vrednosti.
Fotografija: Nov logotip družbe Meta (nekdaj Facebook) in logotip Googla v ozadju. Foto: Dado Ruvic / Reuters
Odpri galerijo
Nov logotip družbe Meta (nekdaj Facebook) in logotip Googla v ozadju. Foto: Dado Ruvic / Reuters

Po slabih napovedih prihodkov so Facebookove delnice padle na 18-mesečno najnižjo vrednost, medtem ko se je vrednost Googlovih delnic v primerjavi z novembrsko rekordno vrednostjo le nekoliko znižala. Gibanje obeh na delniških trgih je bilo doslej sicer približno sinhrono. Razlog za razkorak med delnicami Facebooka in Googla pa naj bi bil Apple.

Največji padec doslej

Medtem ko je Facebook sredi svojega največjega padca delnic doslej in trguje na 18-mesečnem dnu, Google ostaja blizu novembrskega rekorda in je v zadnjem letu zlahka presegel vse svoje velike tehnološke kolege. Google in Facebook sta sicer dve prevladujoči spletni oglaševalski podjetji v ZDA in to že vrsto let, navaja CNBC. Čeprav se podjetji ukvarjata z zelo različnimi stvarmi in se soočata s svojimi edinstvenimi težavami, so si njuni petletni delniški diagrami precej podobni.

image_alt
Padli so Netflix, S&P 500, Nasdaq in bitcoin; je to pok balona?

Nato pa pridemo do konca leta 2021. Takrat je dolgoletni boj ustanovitelja Facebooka Marka Zuckerberga za nadzor lastne usode začel vplivati na finančne rezultate njegovega podjetja. Facebookove aplikacije se pri distribuciji skoraj v celoti zanašajo na Apple in Google. Ko je Apple lani spremenil svojo politiko zasebnosti in omejil možnost razvijalcev aplikacij, da ciljajo uporabnike, je Facebook nenadoma ostal brez enega svojih najpomembnejših 'oglaševalcev'.

Google. Foto: Dado Ruvic / Reuters
Google. Foto: Dado Ruvic / Reuters
Google se sicer prav tako zanaša na ciljano oglaševanje, da bi tržnike povezal z uporabniki na podlagi številnih uporabniških lastnosti oziroma podatkov. Vendar ima Google, s pomočjo svojega iskalnika, edinstveno prednost, namreč uporabniki se običajno »sami ciljajo«, ko vtipkajo iskalno poizvedbo, ki natančno pojasnjuje, kaj jih v tistem trenutku zanima, pojasnjuje CNBC.

Ko gre za ciljanje, ima Google na voljo Android, najbolj priljubljen operacijski sistem na svetu, kar mu omogoča nadzor nad lastnimi politikami. In čeprav Google še vedno potrebuje distribucijo operacijskega sistema iOS družbe Apple, ima z njimi bolj prijeten odnos kot Facebook. Google podjetju Apple plača več milijard evrov na leto, da je privzeti iskalnik v Applovem brskalniku Safari.

Spreminjanje tržnega deleža

Če vse to seštejemo, je Facebook pravkar posredno povedal Wall Streetu, da bo Applova nova funkcija App Tracking Transparency (ATT) družbo letos predvidoma stala skoraj 10 milijard evrov prihodkov. To je glavni razlog, zakaj je podjetje močno zaostalo za napovedjo prihodkov za prvo četrtletje. In zakaj je delnica v četrtek padla za več kot 25 odstotkov, kar je največji enodnevni padec doslej ter tako dosegla najnižjo točko po avgustu 2020.

image_alt
Svetovni bogataši, ki niso nikoli dokončali študija

Google je medtem v začetku tega tedna poročal o odličnih rezultatih za zadnje četrtletje zaradi 33-odstotnega skoka prihodkov od oglaševanja, medtem ko so ti pri Facebooku narasli za 20 odstotkov. Analitiki pričakujejo, da bo Googlova matična družba Alphabet v prvem četrtletju dosegla 23-odstotno rast, medtem ko Facebook napoveduje le tri- do 11-odstotno rast.

Apple. Foto: Dado Ruvic / Reuters
Apple. Foto: Dado Ruvic / Reuters
Dave Wehner, finančni direktor Facebookove matične družbe Meta, je nedavno na konferenčnem klicu z analitiki dejal, da Apple zaradi dogovora z Googlom ugodneje obravnava iskanje kot druge aplikacije, »kar je očitno spodbuda, da se ta razlika v politiki nadaljuje«. Analitiki vidijo povezavo. Oglaševalci, ki v Facebooku ne morejo več doseči želene ravni ciljnega usmerjanja, več porabijo pri Googlu.

»Ali so spremembe sistema Apple iOS povzročile premik tržnega deleža s Facebooka na Google,« se je v četrtkovem poročilu vprašal Rohit Kulkarni iz podjetja MKM Partners. »Da, menimo, da je tako,« je zapisal v nadaljevanju. Družba MKM ima sicer za obe delnici bonitetno oceno 'kupi'.

Sheryl Sandberg, operativna vodja Facebooka in nekdanja visoka vodstvena delavka v Googlu, je po navedbah CNBC-ja dejala, da so Applove spremembe najbolj škodljive za mala in srednje velika podjetja, ki so pri oglaševanju najbolj odvisna od personalizacije in ciljanja. »Zato vsekakor opažamo, da to bolj vpliva na mala in srednje velika podjetja,« je dodala.

Zuckerberg se je zavedal tveganja

Facebook. Foto: Dado Ruvic / Reuters
Facebook. Foto: Dado Ruvic / Reuters
Brez lastništva naprave ali operacijskega sistema Facebook ne more v celoti začrtati svoje poti in je vedno podvržen dejanjem drugih podjetij. Pred približno desetimi leti je Facebook zasnoval svoj telefon, vendar je bil katastrofalen, poroča CNBC. Facebook je leta 2012, ko je bilo podjetje še na začetku razvoja mobilne telefonije, v svojem prospektu za prvo javno ponudbo delnic (IPO) v dejavnikih tveganja navedel naslednje.

»Odvisni smo od interoperabilnosti Facebooka s priljubljenimi mobilnimi operacijskimi sistemi, ki jih ne nadzorujemo, kot sta Android in iOS, in kakršne koli spremembe v teh sistemih, ki poslabšajo funkcionalnost naših izdelkov ali dajejo prednost konkurenčnim izdelkom, lahko negativno vplivajo na uporabo Facebooka na mobilnih napravah.« Leta 2014 je Facebook za približno dve milijardi evrov kupil nastajajoče podjetje Oculus, ki izdeluje slušalke za navidezno resničnost, s čimer je podjetje dobilo priložnost za izdelavo naslednje generacije strojne opreme in integracijo lastne programske opreme.

image_alt
Meta, nekdaj Facebook, načrtuje odprtje maloprodajnih trgovin

Ta prevzem je temelj za virtualno prihodnost, ki si jo Zuckerberg tako zelo želi. Konec lanskega leta je spremenil ime Facebooka v Meta Platforms. V četrtkovem poročilu o prihodkih je podjetje sporočilo, da je njegova skupina Reality Labs, kjer poteka razvoj virtualne resničnosti, v letu 2021 izgubila približno 10 milijard evrov.

Vlagatelji so lahko upravičeno zaskrbljeni. Osnovna dejavnost Facebooka izgublja uporabnike, Apple pa se prilagaja na načine, ki Facebooku povzročajo skrbi. Za Zuckerberga je odgovor na njegove težave v resničnem svetu morda virtualni svet. Verjetno bi se najraje osvobodil Appla in Googla, da bi njegovo podjetje začelo oblikovati pravila.

Več iz rubrike