»Bankirji« na socialnih omrežjih mladim odkrivajo svet kapitala

Dostopno znanje, nizke obrestne mere in nenehni razcvet kapitalskih trgov, privabljajo vse več mladih.
Fotografija: Foto: Shutterstock
Odpri galerijo
Foto: Shutterstock

Vse več mladih ljudi popušča zavore glede finančnih trgov in se podaja v svet delnic, ETF-jev (skladi, s katerimi se trguje na borzi) ali kriptovalut. Informacije dobijo na Instagramu in Youtubu, trgujejo prek aplikacije za pametne telefone. Slednje pa je za nekatere postalo celo življenjski slog.
 
Samo v Nemčiji je denimo Deutsches Aktieninstitut v koronskem letu zabeležil približno 600.000 novih vlagateljev v delnice, mlajših od 30 let. Merjeno glede na prebivalstvo je to še vedno malo, vendar v tej starostni skupini v primerjavi s predhodnim letom, predstavlja 67-odstotno povečanje.
 
Glede na nizke obrestne mere in nadaljnje višanje cen delnic, priložnost za investicije dobiva splošno spodbudo. Toda v nobeni drugi starostni skupini se število delničarjev ni tako močno povečalo. Kako je to mogoče?
 

»Bankirji« na socialnih omrežjih

 
Če se ozrete po Instagramu, Youtubu, Tiktoku ali Twitchu, boste našli neskončno veliko informacij. Številni vplivneži, včasih s stotisoči privrženci, razlagajo osnove vlaganja, delijo enostavne nasvete o odpiranju računov na borzah, svetujejo glede varčevalnih načrtov, ali analizirajo posamezne delnice oziroma kripto projekte.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

 
Zaradi pomanjkanja finančnega izobraževanja v šolah, se je potreba odrazila na trgu, med ljudmi, na socialnih omrežjih. V suhem, prašnem kotu, je posvetila luč, bi lahko rekli, če malo karikiramo. Ker je finančno izobraževanje zunaj šolskega sistema v zadnjem obdobju doživelo razcvet, in je danes na voljo povsod, si veliko več ljudi upa vzeti osebne finance v svoje roke.
 
Na splošno se je informacijska vrzel med zasebnimi vlagatelji in institucionalnimi akterji zaradi takšnih formatov zmanjšala. A ločiti je treba med resnimi informacijami in nekaterimi »pajki« na trgu, ki posamezne delnice oziroma kriptovalute, promovirajo predvsem zato, ker jih imajo v svojem portfelju in bi se jih radi znebili po dobri ceni.
 

Ne samo, da je postal dostop do informacij lažji. Tudi dostop do borze je lažji kot kdaj koli prej: z mobilnimi aplikacijami lahko na primer začnemo trgovati po nekaj kliki in video identifikaciji. Vse skupaj ima igriv značaj, tako privlači vedno več mladih. 
 

Kaj si mladi pravzaprav želijo?

 
Nazadnje so rasti cen delnic Gamestopa in drugih podobnih podjetij osvetlile mlado trgovsko sceno. Tudi norija okoli kriptovalut, kot je dogecoin, ne vodi do domneve, da so vpleteni zainteresirani za dolgoročne naložbe. Gre bolj za špekulacije in zoperstavljanje velikim akterjem na trgu. Najverjetneje si v procesu želi vsak zaslužiti, a je bolj pomembna pozornost in vpletenost v sodelovanje širše ekipe. Torej preko 'igre', iščejo pripadnost, ki se je v korona času razblinila. 
 
Glede na številke različnih poročil, so sicer mnogi 'novi člani' na trgu sprva začeli z nekoliko manj tveganimi ETF skladi. V zadnjem času pa narašča tudi zanimanje za posamezne delnice in kriptovalute.
 
 

Več iz rubrike