Rusija želi na različne načine dokazati, da lahko živi s sankcijami

Preoblikovanje ikonične avtomobilske znamke Lada, promoviranje ruske različice Facebooka, pospešeno razvijanje ruskega sistema za elektronsko plačevanje MIR…
Fotografija: Ruski predsednik Vladimir Putin, 20. april 2022. Foto: Sputnik / Mikhail Tereshchenko / Reuters
Odpri galerijo
Ruski predsednik Vladimir Putin, 20. april 2022. Foto: Sputnik / Mikhail Tereshchenko / Reuters

Ruski predsednik Vladimir Putin svojo državo intenzivno pripravlja na dolgotrajne posledice sankcij Zahoda in prepričuje rusko javnost, da je največja država na svetu lahko samozadostna na vseh področjih. Tako mora vsak sektor ruskega gospodarstva »pripraviti dolgoročni načrt, ki bo temeljil na notranjih priložnostih«.

image_alt
6 najslabših scenarijev vojne v Ukrajini

Vendar strokovnjaki menijo, da je ključno tveganje tudi odvisnost Rusije od uvoženih izdelkov, za mnoge od njih pa zdaj veljajo sankcije. Tem tveganjem se lahko Kremelj težje zoperstavi kot ukrepom, usmerjenim v makroekonomijo.

Samozadostnost Rusije

Putinova politika samozadostnosti je bila predvidljiva, saj se je od leta 2014, ko si je Rusija od Ukrajine priključila Krim, s strategijo, imenovano »trdnjava Rusija«, pripravljala na okrepljene sankcije Zahoda. Kljub temu je bil obseg gospodarske protiofenzive, ki jo Zahod vodi proti Rusiji od invazije na Ukrajino 24. februarja, skupaj z naraščajočim valom podjetij, ki so prekinila poslovanje z Rusijo zaradi takšnih ali drugačnih razlogov, šok.

Ruski predsednik Vladimir Putin, 22. april 2022. Foto: Sputnik / Mikhail Klimentyev / Kremlin / Reuters
Ruski predsednik Vladimir Putin, 22. april 2022. Foto: Sputnik / Mikhail Klimentyev / Kremlin / Reuters
»Nihče, ki je predvideval, kakšne sankcije lahko uvede Zahod, si tega ni mogel misliti,« je po navedbi CNN Businessa marca priznal ruski zunanji minister Sergej Lavrov v zvezi z zamrznitvijo polovice ruskih rezerv v višini 600 milijard dolarjev. Rusija sicer trdi, da bo sankcije na njene devizne rezerve izpodbijala na sodišču, prav tako pa je zagrozila s tožbo, če se bo štelo, da zaradi zamrznitve sredstev ni poravnala svojega dolga.

Kljub vsemu pa želi Putinova politika rusko javnost prepričati, da uvedene sankcije bolj škodujejo Zahodu kot Rusiji. Ruski proizvajalec avtomobilov AvtoVAZ, ki proizvaja domačo avtomobilsko znamko Lada, je v lasti francoskega proizvajalca avtomobilov Renault. In ko je Renault sporočil, da zapušča ruski trg, je moral AvtoVAZ hitro preoblikovati več modelov, da bi bil manj odvisen od uvoženih sestavnih delov. Znamki imata namreč po besedah Evgenija Eskova, glavnega urednika revije Auto Business Review za rusko avtomobilsko industrijo, enoten sistem nabave delov.

image_alt
Posledice rusko-ukrajinske vojne so v krizo potisnile že dve državi

Eskov je dejal, da bodo prenovljeni modeli preprostejše različice sedanjih avtomobilov brez dodatnih funkcij, kot je ABS. »Preprosto brutalni avtomobili iz preteklosti,« je zapisal v elektronskem sporočilu za CNN Business.

Ruska različica Facebooka, Mastercarda in Vise

Od invazije in zlasti odkar je ruski regulator za komunikacije prejšnji mesec onemogočil dostop do Facebooka in Instagrama, se rusko družbeno omrežje VKontakte (VK) na vse pretege trudi privabiti ustvarjalce vsebin na svojo platformo. Po podatkih podjetja za analizo družbenih medijev Brand Analytics je bil sicer Instagram do nedavnega, po številu mesečnih uporabnikov, vodilno družbeno omrežje v Rusiji. VK, ruska različica Facebooka, je bil na drugem mestu.

Proizvodnja prvih modelov znamke Lada v tovarni AvtoVAZ. Foto: Lada
Proizvodnja prvih modelov znamke Lada v tovarni AvtoVAZ. Foto: Lada

Podjetje se do konca aprila odpoveduje proviziji za vsako monetizirano vsebino in ponuja brezplačno promocijo na platformi vsem ustvarjalcem vsebin, ki so se od 1. marca preselili z druge platforme ali ponovno aktivirali svojo stran, navaja CNN Business.

Na finančno izolacijo pa se je Rusija začela pripravljati že leta 2014, ko so nekatere njene največje banke, po priključitvi Krima, doletele sankcije. Ruski nacionalni plačilni sistem in na njem temelječ sistem bančnih kartic, znan kot 'MIR', sta se od takrat eksponentno razvila. Po podatkih ruske centralne banke je bilo leta 2021 izdanih več kot 113 milijonov kartic MIR, medtem ko jih je bilo konec leta 2016 skupaj izdanih 1,76 milijona. Lani je bila približno četrtina vseh kartičnih plačil v Rusiji opravljena z omenjenimi karticami.

image_alt
Visa, Mastercard in American Express ustavili poslovanje v Rusiji

Vendar pa MIR ni neposredna zamenjava za kartice Mastercard in Visa, katerih družbe sta v začetku marca napovedali, da ukinjata transakcije in poslovanje v Rusiji. MIR namreč deluje le v Rusiji in nekaterih drugih državah, predvsem v nekdanjih sovjetskih državah.

To pomanjkanje globalnega dosega je oviralo tudi poskus Rusije, da bi vzpostavila alternativo mednarodnemu plačilnemu sistemu SWIFT. Njena različica, znana kot SPFS, je imela lani 400 udeležencev (finančnih ustanov) v primerjavi z 11.000 udeleženci sistema SWIFT. Strokovnjaki menijo, da učinka omrežja ni, ker se mu tuji udeleženci ne želijo pridružiti.

Kaj sledi?

Rusiji je do zdaj uspelo zdržati začetne posledice zahodnih sankcij, ne da bi se njen finančni sistem sesul, navaja CNN Business. To je v veliki meri zasluga centralne banke, ki je takoj zvišala obrestne mere na 20 odstotkov (od takrat jih je znižala na 17 odstotkov) in uvedla strog nadzor nad kapitalom.

image_alt
Evropa enotna v boju proti ruski zahtevi glede plačila plina

Vendar to še ne pomeni, da je Rusija preživela najhujše. Po podatkih Mednarodnega denarnega sklada (IMF) bi se lahko rusko gospodarstvo letos skrčilo za 8,5 odstotka. Kolaps bi bil lahko še večji, če bo Evropa prepovedala uvoz ruske nafte.

Inflacija je 17,5-odstotna, kar priznava celo Putin, saj škoduje ruskim državljanom. Strokovnjaki menijo, da je ključno tveganje tudi odvisnost Rusije od uvoženih, zdaj večinoma sankcioniranih, izdelkov, čemur se Kremelj težje zoperstavi.

Več iz rubrike