Avstrijci prisegajo na vlak, Madžari na avtobus, v Sloveniji dominira avtomobil

Uporaba osebnega avtomobila je z naskokom najpogostejše prevozno sredstvo, ki se uporablja v Evropi; Slovenci smo glede tega v samem vrhu EU.
Fotografija: Slovenija se v EU uvršča na tretje mesto po uporabi osebnega avtomobila; pred nami sta le še Litva in Portugalska. FOTO: Kai Pfaffenbach/Reuters
Odpri galerijo
Slovenija se v EU uvršča na tretje mesto po uporabi osebnega avtomobila; pred nami sta le še Litva in Portugalska. FOTO: Kai Pfaffenbach/Reuters

Kljub ozaveščanju o trajnostnih oblikah mobilnosti in krepitvi javnega prevoza, je uporaba osebnega avtomobila še vedno najpogostejša oblika mobilnosti tako v Sloveniji, kot na ravni celotne EU. Je pa zelo spodbudno, da trend uporabe avtomobila vendarle izraža padec, še posebej v pokoronskem obdobju, kažejo podatki Eurostata.
 

Avtomobili in EU


Avtomobilska industrija je že tradicionalno paradni konj EU, ki poganja največje evropsko gospodarstvo Nemčijo, obenem pa je od aktivnosti te industrije izrazito odvisen tudi slovenski avtomobilski grozd. Evropska komisija avtomobilsko industrijo naslavlja, kot ključno industrijo za večanje blaginje Evrope. Posredno in neposredno avtomobilska industrija zagotavlja 13,8 milijonov zaposlitev, kar je dobrih šest odstotkov vseh zaposlenih v EU. Tako je proizvodnja, razvoj in tudi uporaba osebnega avtomobila močno zasidrana v identiteti Evropejcev.

Po podatkih Eurostata, je vožnja z osebnim avtomobilom po celinskem območju EU leta 2018 predstavljala kar neverjetnih 82,9 odstotkov vseh prevozov prebivalcev unije. Z 9,3 odstotki sledijo avtobusi in sorodna prevozna sredstva, zgolj 7,9 odstotkov mobilnosti Evropejcev predstavljajo vlaki.

Mobilna Slovenija


Med državami članicami EU najvišji odstotek prevoženih kilometrov z osebnim avtomobilom beleži Litva, kjer je več kot 90 odstotkov prevozov opravljenih ravno z avtomobilom. Z 88,4 odstotki sledi Portugalska, na tretjem mestu pa se že znajde Slovenija; pri nas je kar 86,4 odstotkov prevozov opravljenih z osebnim avtomobilom.

Obenem pa smo obdani z zglednimi državami, ki dosegajo najvišje deleže uporabe preostalih oblik mobilnosti. Severna soseda Avstrija se namreč ponaša z najvišjim odstotkom uporabe vlakov (te uporablja 12,9 odstotkov prebivalcev), medtem ko vzhodna soseda Madžarska beleži največji delež uporabe različnih vrst avtobusov (20,8 odstotkov).
Avstrija ima najvišji odstotek uporabe vlakov (te uporablja 12,9 odstotkov prebialcev), medtem ko Madžarska beleži največji delež uporabe različnih vrst avtobusov (20,8 odstotkov). FOTO: Lisi Niesner/Reuters
Avstrija ima najvišji odstotek uporabe vlakov (te uporablja 12,9 odstotkov prebialcev), medtem ko Madžarska beleži največji delež uporabe različnih vrst avtobusov (20,8 odstotkov). FOTO: Lisi Niesner/Reuters

 

Izbira prevoza


Pravkar pa so objavljeni tudi rezultati raziskave REUS 2019, ki ugotavlja razloge pri izbiri prevozov prebivalcev Slovenije. Rezultati potrjujejo, da je bila tudi lani najpogostejša izbira prevoza prav osebni avtomobil; pri izbiri pa pretirane vloge ni odigral niti cilj poti ali razdalja do cilja. Med osrednje razloge pri izbiri prevoza Slovenci navajamo čas (s tem se strinja kar 69 odstotkov vprašanih v raziskavi), čemur sledijo cena (40 odstotkov), udobje (36 odstotkov) in navade (22 odstotkov).

V oči sicer bode podatek, da je osrednji razlog pri izbiri prevoza čas, ki se ga porabi za vožnjo, kar je obenem jasen signal za izboljšave na področju učinkovitosti javnega prevoza.
 

Vpliv pandemije


Zgoraj omenjeni podatki so iz leta 2018, že za letos pa je pričakovati spremembe uporabe osebnih avtomobilov, pravijo predstavniki Eurostata. Praktično vsa Evropa je namreč uvedla takšne ali drugačne ukrepe za zajezitev širjenja novega koronavirusa, številne države so vpeljale omejitve glede potovanj.

Pri tem bi sicer Slovenija lahko negativno odstopala od povprečja, zaradi slabih mednarodnih povezav in poletne spodbude lokalnemu turizmu, kjer se je pogosto uporabljal ravno osebni avtomobil.

Več iz rubrike