Države, v kateri imajo avtomobili največkrat prevrtene kilometre
Vozniki svoje avtomobile običajno menjamo na vsakih tri do pet let. To pomeni, da se vsaj dvakrat v enem desetletju srečamo s postopkom nakupa avtomobila, pri vsakem nakupu pa je prisotno tveganje, da bomo pri tem ogoljufani.
Pred kratkim so na platformi za zgodovino avtomobilov carVertical ugotavljali, kako se pogostost prevare s prevrtenimi kilometri razlikuje med državami. Podjetje je izvedlo raziskavo na podlagi skoraj 900.000 preverjenih števcev avtomobilov iz leta 2021.
Nazaj prevrten števec kilometrov je najbolj pogost v Srednji in Vzhodni Evropi
Glede na podatke je prevrtenje kilometrov najbolj razširjeno v Latviji. Več kot 24 odstotkov vozil v tej državi, ki so bila pregledana na platformi, je imelo na števcu spremenjeno število kilometrov. Ta osupljiva številka namiguje na to, da vsak četrti kupec rabljenega avtomobila v Latviji prejme avtomobil, ki so ga imeli v rokah goljufi.
Drugo mesto glede na največji delež prevar s kilometrino zaseda Romunija. Vsak peti rabljen avtomobil ali skoraj 20 odstotkov avtomobilov, ki so bili pregledani na carVertical-u v tej državi, je imelo težave s kilometrino.
Tudi v drugih baltskih državah stanje ni videti dobro, saj je Estonija tretja država z največjim deležem rabljenih avtomobilov s prevrtenimi kilometri, Litva pa četrta. Med državami z višjim deležem vozil z lažnim števcem kilometrov sta tudi Rusija in Ukrajina.
Po drugi strani je situacija v nekaterih državah Srednje in Južne Evrope videti veliko boljše, a se tudi na bolj urejenih trgih še vedno najde veliko avtomobilov, ki imajo nazaj prevrten števec kilometrov. Na vsakem desetem rabljenem avtomobilu, ki je bil preverjen na Češkem, Slovaškem, v Sloveniji, na Hrvaškem in v Srbiji, je bila odkrita prevaro s kilometrino. Delež vozil s prevrtenimi kilometri pa je bil na Poljskem in Madžarskem 12- oziroma 14-odstoten.
Kolateralna škoda za evropsko gospodarstvo
Vodja za komunikacijo platforme carVertical Matas Buzelis opominja na to, da stanejo težave s transparentnostjo v Evropi vsako leto milijarde evrov. Tisti, ki kupujejo po nizkih cenah, morda menijo, da gre za ugoden nakup, toda resnica je, da če ima avto nečisto zgodovino, lahko na koncu potrošijo veliko več denarja za popravila.
»Glavni viri za uvoz rabljenih avtomobilov na vzhodnoevropske trge so Nemčija, Francija, Belgija, Nizozemska in Italija. Čezmejni uvozi avtomobilov so najbolj tvegani, ker prav v teh primerih pogosto prihaja do spreminjanja kilometrine. Prevrtenje prevoženih kilometrov na avtomobilu je tako rekoč nevidno kaznivo dejanje, ki po nekaterih znanstvenih raziskavah samo v Evropi povzroči več kot devet milijard evrov gospodarske škode na leto,« pojasnjuje Buzelis.
Težava je v tem, da oblasti sleparjev, ki prodajajo avtomobile s prevrtenimi kilometri, ne morejo učinkovito izslediti, ostaja pa tudi vprašanje zakonodaje o kaznih za tovrstno kaznivo dejanje. Nekatere zahodnoevropske države goljufom, ki se ukvarjajo s prevrtavanjem števca kilometrov, izrekajo velike denarne kazni ali celo zaporno kazen, po drugi strani pa na šibkejših trgih, kjer so avtomobili v povprečju starejši, običajno ni dovolj sredstev za reševanje tovrstnih težav.
Avtomobile z lažno kilometrino je veliko težje prodati
Leto 2021 je bilo zaradi nenehne krize s polprevodniki za avtomobilsko industrijo zahtevno. Nihče ni želel prodati svojega avtomobila, saj ni bilo novih vozil, ki bi zamenjala stare. Kupci rabljenih avtomobilov so še vedno v težavah, saj na trgu rabljenih avtomobilov opazno primanjkuje tistih, ki so brezhibna.
Po navedbah carVerticala bodo podobne težave vztrajale še celotno leto 2022. Buzelis poudarja, kako pomembno je pri nakupu rabljenega vozila preveriti zgodovino avtomobila. »Res je, da so ob vseh motnjah v dobavni verigi v zadnjih nekaj letih brezhibna vozila precej redka, vendar to ne bi smel biti izgovor, da bi se kar na hitro odločili za nakup določenega avtomobila. Preverjanje zgodovine lahko razkrije številne pogoste prevare, s katerimi se boste srečali na trgu, med katerimi so najpogostejše prevare s kilometrino.«
Ne samo, da so vozila z lažnim števcem kilometrov bolj težavna in dražja za vzdrževanje, ampak jih je tudi zelo težko prodati po prvotni ali tudi nižji ceni. Po mnenju avtomobilskega strokovnjaka kupci na koncu pogosto preplačajo avtomobil, ki ima nepravo število kilometrov na števcu, tudi do 25 odstotkov. Ker pa je transparentnost na trgu vedno večja, bo takšen avtomobil vse težje prodati.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.