Si želimo poroke, odprtega razmerja ali samo afere?

Korporacija včasih pozabi na poročne zaobljube in želi zagonsko podjetje vpeti v sistem utečene delovne rutine.
Fotografija: Pri vlaganju v startupe sedemdeset odstotkov odločitve sloni na oceni ljudi, ne ideje in posla. Foto: Pexels
Odpri galerijo
Pri vlaganju v startupe sedemdeset odstotkov odločitve sloni na oceni ljudi, ne ideje in posla. Foto: Pexels

Med korporacijami in startupi je še nedolgo tega zeval velik prepad. Zdaj pa opažamo, da se vedno bolj spogledujejo, zapeljujejo in včasih tudi poročijo. Ampak zakaj? Kaj se je spremenilo, da smo začeli graditi most, ki povezuje ta na prvi pogled nezdružljiva svetova?

Živimo v času hitrih sprememb, ko zmaga hitrejši. Zmagujejo tisti, ki razvijajo dobičkonosne poslovne modele in so sposobni snovati nove ideje po meri kupcev. Prišli smo do točke, ko velike korporacije z obstoječo strukturo, načinom vodenja in inoviranja vedno težje sledijo novemu tempu. Na drugi strani se startupi soočajo z izzivom kredibilnosti, pomanjkanjem kapacitet za testiranje produktov in kadrov, omejenim dostopom do kapitala. Če je torej povezovanje teh dveh svetov formula za uspeh, kako jo pravilno rešiti?

Vse se začne s fazo spogledovanja in spoznavanja. Hitro ugotovimo, da smo si različni že v genskem zapisu. Medtem ko korporacija ljubi zanesljivost, ustaljene procese, jasno strukturo, startup hodi po robu, sprejema hitre odločitve in se ne obremenjuje s formalnopravnimi zadevami. Če želimo, da to razmerje preraste v nekaj več, je pomembno, da že v začetni fazi položimo na mizo odprte karte in spoznamo svet, v katerem živi tisti na drugi strani. Tako postavimo trdne temelje za dobro sodelovanje. Lahko se v razmerje poženemo kot najstnik ali definiramo, kakšni so naši cilji in kaj si želimo s tem razmerjem doseči.
 

Pomembna je jasna slika


Ana Anžej, Future 4.0, SAŠA inkubator Foto: Osebni arhiv
Ana Anžej, Future 4.0, SAŠA inkubator Foto: Osebni arhiv
Ključnega pomena je, da imamo jasno sliko, zakaj to počnemo. Želimo izboljšati procese, razvijati nove produkte, spremeniti interno kulturo inoviranja, vzpostaviti eksterno inoviranje …? Pa tudi, si želimo poroke, odprtega razmerja ali samo afere? Obstaja namreč več oblik sodelovanja, od katerih nobena ni izključno slaba ali dobra. Je pa nujno, da na začetku dorečemo, kakšna so pričakovanja tako na eni kot drugi strani, in se tako izognemo napačnim pričakovanjem.

Lahko se odločimo za afero in od zagonskega podjetja odkupimo samo rešitev. Lahko se odločimo za odprto razmerje in stopimo v partnerstvo, ki temelji na sodelovanju le pri določenem projektu, a ni povezano z jedrom naše organizacije. Glede na primere praks doma in v tujini pa se je kot dolgoročno najuspešnejša pokazala praksa »poroke«. Na ta način korporacija osvoji srce startupa, vzpostavi zaupanje in sodelovanje vseh članov ekipe. Startup v posel prinese strast, zagon, način razmišljanja in kreativnost. Korporacija pa mu odpre vrata do svojih kapacitet, znanja, kapitala in predvsem poslovnih kontaktov.

Zgodbo bi lahko končali z »in živela sta srečno do konca svojih dni«. Ampak ne tako hitro. Začnejo se prva nesoglasja, in če nismo pripravljeni, lahko sledijo velike težave. Startup ljubi svobodo, njegovo gonilo je strast in sprejemanje hitrih odločitev. Korporacija pozabi na poročne zaobljube in želi zagonsko podjetje vpeti v sistem utečene delovne rutine, ustaljenih delovnih procesov, dolgih odločevalskih verig in neskončnih poročil. Velika verjetnost je, da bo startup vložil predlog za ločitev ali pa se prilagodil in izgubil svojo dodano vrednost.
 

Različni scenariji za (bridki) konec


Foto: Reuters
Foto: Reuters
Lahko se odvije tudi drugačen scenarij. Korporacija od startupa pričakuje rezultate, ne daje pa mu svobode odločanja oziroma ne zagotovi sogovornika, ki ima znanje in položaj za hitro sprejemanje odločitev. Startup tako izgublja čas in iz pete prestave pristane v prvi. Zaradi korporacije še vedno ohranja moč, saj ima poln rezervoar goriva, ampak na dirki zaostaja za tekmeci, ker se pomika prepočasi. Tako hkrati izgublja korporacija, nezadovoljstvo pa narašča. Lahko se zgodi tudi to, da ima startup na voljo vse materialne dobrine, nima pa stalnega stika z jedrom korporacije in jasno zastavljenih ciljev. Tako pade v območje udobja, kar je začetek konca.

Lahko pa sklenemo s scenarijem, v katerem korporacija in startup negujeta svoje razmerje, se drug od drugega učita, prilagajta in jasno komunicirata. V razmerje sta vstopila pripravljena. Prepada med svetovoma nista prečkala po trhlih brveh in natrganih vrveh. Uporabila sta most. Most, ki že obstaja ter varno in trdno povezuje in združuje oba svetova.



Več iz rubrike