Prepoznate aplikacije »nepotrpežljive« generacije?

Darja Saksida Bogataj
Aplikacija TikTok. Reuters

Sama pripadam mešanici generacije X in milenijcev, ko so se v Sloveniji ustanavljale restavracije s hitro hrano, ko so prišli prvi kinocentri in seveda hitri internet (in ko končno ni bilo več treba tako dolgo čakati na linijo, da si si vmes lahko naredil sendvič).

Kljub hitremu internetu informacije še vedno niso bile tako hitre in spremenljive, kot so danes.

Zdaj gredo naprej s svetlobno hitrostjo. Ne samo pri nas, po vsem svetu. In ker sem sama veliko v stiku s kitajsko kulturo, vam lahko zagotovim, da tam informacije potujejo še veliko hitreje. Ko se na primer mi na zahodu končno navadimo na aplikacijo WeChat (ki je, mimogrede, še vedno najbolj razširjena kitajska aplikacija), mi predstavnica kitajske generacije Z med snemanjem pokušanja kulinaričnih dobrot omeni: »Tole pa bom objavila na Douyinu.«

Lahko si zamislite moje presenečenje, češ spet nekaj novega, in s tem radovednost, ki me je gnala, da sem raziskala Douyin, ki je v zahodnem svetu znan kot Tiktok, in si ga poleg 188 milijonov ljudi v letu 2019 (vir: Sensor Tower) naložila na svoj pametni telefon.


Douyin

Douyin je bil ustanovljen septembra 2016 kot družbeno omrežje s kratkimi videi v obliki aplikacije za pametni telefon. Najlažje bi ga primerjali s kratki videi, ki jih objavljamo na Instagramu in Facebooku. Douyin je zasnovalo podjetje Beijing Bytedance Technology (krajše Bytedance), ki je takrat imelo v lasti veliko drugih kitajskih platform, kot so Toutiao, Musical.ly, Topbuzz, Ixigua in Huoshan Video.


Douyin ima v povprečju 500 milijonov uporabnikov na mesec, predvsem generacije Z.


Začel je kot klon platforme Musical.ly, ki je bila v lasti podjetnikov Alexa Zhuja in Luyu Yanga iz Šang­haja, dokler je ni kupil Bytedance, ki jo je spremenil v Douyin oziroma Tiktok. Tako se je iz aplikacije, na kateri so bili prvotno objavljeni glasbeni in plesni videi, razširila v aplikacijo z zabavnimi videi. V nasprotju s podobno z imenom Kuaishou (aplikacija za deljenje in ogled fotografij), ki je nastala tri leta prej, je Douyin z novim trendovskim pristopom nagovarjal mlade, živeče v kitajskih mestih prvega in drugega reda [d1]. Glavni moto je bil »Posnemi dobre stvari v življenju«, kar je spodbudilo ustvarjalnost posameznika pri snemanju videov (Harvard Business Review). Sodeč po Fung Business Intelligence ima Douyin v povpreč­ju 500 milijonov uporabnikov na mesec, predvsem generacije Z, od tega 60 odstotkov ženskega spola. Generacija Z namreč ne uporablja več WeChata tako pogosto, kot to počnejo druge generacije. Zakaj? Sodeč po South China Morning Post je veliko pripadnikov generacije Z prešlo z aplikacije WeChat na Douyin zaradi prisotnosti njihovih staršev in profesorjev na WeChatu in občutka, da jih imajo starejši pod nadzorom. Po podatkih raziskovalnega podjetja JiGuang je le še 15 odstotkov uporabnikov, rojenih po letu 2000, redno dejavnih na WeChatu, drugi raje objavljajo videe na Douyinu.

image
Aplikacija TikTok. Reuters


Tiktok

Douyin je na mednarodni trg je vstopil avgusta 2017 z imenom Tiktok. Če lahko govorimo o neuspehu WeChata v zahodnem svetu, lahko za Douyin pritrdimo, da so se učili na napakah podjetja Tencent. Tiktok je namreč doživel razcvet tudi na zahodu. Zdaj je na voljo v 155 državah, najbolj priljubljen pa je v Indiji, Ameriki, Turčiji, Rusiji in Pakistanu, kjer je bil po podatkih Statiste v letu 2019 največkrat naložen. Med uporabniki je 41 odstotkov starih od 16 do 24 let, v letu 2018 ga je uporabljalo 56 odstotkov moških in 44 odstotkov žensk (App Ape Lab), na njem pa v povprečju preživijo 52 minut na dan. Mednarodni uspeh lahko prepisujemo tudi temu, da je zaradi narave aplikacije (kratki videi) investicija v prevode in prilagoditev aplikacije za tuji trg minimalna. Strategija dvojnih aplikacij: Douyin za kitajski trg in Tiktok za vse druge trge, je po besedah Harvard Business Review dober primer internacionalizacije digitalnih podjetij na Kitajskem.


Douyin - Tiktok se usmerja v razvoj umetne inteligence, kar omogoča prikaz oglasov, ki ustrezajo profilu in preferencam uporabnika ter vsebini videov, ki si jih je ogledal.

Posamezni videi na Douyinu oz. Tiktoku so omejeni na 15 sekund. Omejitev časa po podatkih Fung Business Intelligence omogoča uporabnikom, da si v primerjavi z drugimi aplikacijami video hitreje ogledajo, pa tudi naložijo. Aplikacija je nekoliko podobna zahodnemu Instagramu, saj uporabniki lahko video všečkajo, delijo na drugih omrežjih ali pa sledijo objavam lastnika posnetka. V videe je mogoče vstaviti tudi učinke, filtre, glasbo in zabavne nalepke. Aplikacija prav tako spodbuja k sodelovanju pri »izzivih«, kot je na primer ples ali petje v javnosti. Po opravljenem izzivu posnetek uporabniki naložijo na aplikacijo. Ta funkcija je zelo priljubljena med mladimi in ustvarja nov trend v družbi. Douyin - Tiktok se usmerja v razvoj umetne inteligence, kar omogoča prikaz oglasov, ki ustrezajo profilu in preferencam uporabnika ter vsebini videov, ki si jih je ogledal. Seveda so trend hitrih videov kaj hitro zaznala podjetja, kot so Adidas Neo, Audi in Dior, ki že usmerjajo oglaševanje na Douyin - Tiktok. Hkrati se je Bytedance povezal s t. i. »key opinion leaders« (pri nas jih imenujemo vplivneži, influencerji) ter tako spodbudil nakupovanje znotraj aplikacije s pomočjo mini programov, kar uporabniku prihrani čas.


Instant kultura

V svetu kratkih videov se tudi interes kaj hitro izgubi, in kar je trenutno priljubljeno, lahko čez eno uro ne bo več. Pripadniki generacije Z po vsem svetu so, po podatkih Forbesa, lahko skoncentrirani na eno stvar le osem sekund, nato jim pozornost uide drugam. V povprečju spremljajo pet aplikacij hkrati. Zato je treba aplikacije (in oglase) prilagoditi, predvsem da so preproste, z manj informacijami in optimizirane za ogled na pamet­nem telefonu. Ta generacija ima potrebo po instant informacijah, saj pričakuje, da bo minilo največ tri sekunde od klika do menjave strani. V eni uri lahko tako zamenjajo do 27 aplikacij (vir: Information Age). Nekateri strokovnjaki jim zato pravijo »pripadniki nepotrpežljive generacije«.

In če smo generacija X in milenijci nekateri bolj, drugi manj potrpežljivo čakali v vrsti na banki ali trgovini, je to za generacijo Z skoraj nepojmljivo. Zakaj bi čakali, če je mogoče vse urediti v aplikaciji, ki pa mora biti seveda dovolj hitra in preprosta.


---------------
* Darja Saksida Bogataj, mag. poslovnih ved:    Avtorica je zaposlena na Konfucijevem inštitutu na Ekonomski fakulteti UL.
Več iz rubrike