Poznati trende prinaša pripravljenost. Soustvarjati trende prinaša uspeh.

Iztekajoče se leto je bilo zame leto intenzivnega spoznavanja telekomunikacijske industrije, v katero sem se preselil v drugi polovici leta 2017. Spoznanje, ki se mi je na poti mojega raziskovanja najmočneje vtisnilo v spomin, najbolje povzemajo besede nekdanjega svetovnega prvaka v formuli 1 Maria Andrettija: »Če imaš vse pod nadzorom, se ne premikaš dovolj hitro.«
Fotografija: Shutterstock
Odpri galerijo
Shutterstock

Nekateri tokovi ne samo v telekomunikacijski industriji, ampak širše v gospodarstvu, so namreč tako hitri in močni, da je nemogoče ves čas imeti nadzor nad vsem dogajanjem. Poleg tega popoln nadzor zavira kreativnost, ki jo podjetja za prilagajanje novim silnicam v njihovem okolju nujno potrebujejo.

Odsotnost popolnega nadzora pa ne pomeni tudi odsotnosti popolne priprave na novosti v okolju. Na vseh področjih življenja namreč velja, da se lahko na spremembe odzovemo veliko bolje, če smo nanje pripravljeni, kot če nas zalotijo povsem nepripravljene. Zato je za podjetja ključno, da poznajo trende, ki bodo v prihodnje zaznamovali njihovo okolje. Vendar to ni dovolj. Podjetja morajo biti prilagajanju na spremembe povsem predana, če si želijo uspeti. Le najbolj predana podjetja bodo namreč lahko trende ne samo živela, ampak soustvarjala, s čimer bodo ti postali naravni del njihovega delovanja.

Poglejmo torej, katere tri ključne trende bodo najuspešnejša podjetja soustvarjala v prihodnjem letu.

Digitalna transformacija bo dobila pospešek

Digitalna transformacija ni nov trend. Podjetja se z njo ukvarjamo že več let, ponekod tudi že prinaša prve otipljive rezultate. Novo na področju digitalne transformacije je, da se bo začela iz rok posameznih oddelkov seliti v polje odgovornosti najvišjih menedžerjev podjetij. Zakaj? Ker digitalna transformacija potrebuje pospešek.

Potrošnik pričakuje, da bomo ponudbo prilagajali njemu kot posamezniku. Pričakuje, da se bo podjetje takoj odzvalo in ga nagradilo za njegov trud ali zvestobo.

Transformacija ne poteka tako hitro, kot smo vsi pričakovali. Delno zato, ker se je iz zgolj tehnološkega premika, kot smo jo videli sprva, razvila v organizacijsko spremembo na preseku tehnologije, poslovnih procesov in kadrovske politike. In organizacijske spremembe pač terjajo svoj čas. Delno pa je vzrok to, da zaradi svoje zahtevnosti in obsežnosti lahko negativno vpliva na poslovne procese, ki so ključni za doseganje rezultatov, in zato doslej pogosto nihče ni prav zares želel prevzeti odgovornosti zanjo.
A prišel je čas, ko digitalne transformacije ne moremo več postavljati v drugi plan. Vse hitreje nastajajo nova podjetja, ki so se že rodila z digitalnim DNK in so zato v svojem delovanju mnogo učinkovitejša kot tradicionalna. Če jih želimo starejša in uveljavljena podjetja na digitalnem področju dohiteti in z enako učinkovitostjo nato ustvariti konkurenčno prednost na podlagi bogatih izkušenj in znanja, moramo iti v akcijo. Tisti, ki moramo akcijo spodbuditi, smo menedžerji. Zato bomo menedžerji v letu 2019 digitalno transformacijo postavili na mesto osrednjega procesa za izboljšanje učinkovitosti in si jo zastavili kot eno ključnih meril uspešnosti naših podjetij.

Shutterstock
Shutterstock

Kibernetska varnost bo postala konkurenčna prednost

Nekateri kibernetski napadi v letu 2018, ki so povzročili ogromno poslovno škodo in se znašli na naslovnicah svetovnih medijev, so številna podjetja postavili pred vprašanje, kako kibernetsko pripravljena pravzaprav sploh so. Raziskava Vodafone Cyber Ready Barometer 2018 je pokazala, da je kibernetsko pripravljenih zgolj 24 odstotkov podjetij, a tudi, da se kibernetska pripravljenost izplača. Kar 47 odstotkov takšnih podjetij je namreč leta 2017 poročalo o petodstotni rasti prihodkov.
Kibernetska varnost bo zato leta 2019 dobila pomembno mesto v agendah menedžerjev. Raziskovalna in svetovalna družba Gartner ocenjuje, da bomo podjetja po svetu leta 2019 zanjo namenila 124 milijard dolarjev, kar bo 8,7 odstotka več kot letos. Med vzroki za povečana vlaganja v kibernetsko varnost dobiva vse pomembnejšo vlogo skrb za zasebnost podatkov, ki bo ustvarila najmanj deset odstotkov celotnega povpraševanja po varnostnih rešitvah v prihodnjem letu.
Povečana vlaganja v zagotavljanje zasebnosti podatkov niso presenetljiva, saj tej vse več pozornosti posvečajo tudi potrošniki. Vodafonova raziskava je pokazala, da se kar 70 odstotkov teh počuti izpostavljenih kibernetskim grožnjam, 59 odstotkov pa jih je pripravljenih plačati več za višjo raven zaščite. Kibernetske nevarnosti so tako tudi poslovne priložnosti, ki jih bodo sebi v prid lahko najbolje ​obrnila kibernetsko najbolje pripravljena podjetja. To so tista podjetja, ki se zavedajo obstoječih in prihodnjih kibernetskih nevarnosti, ki so se nanje sposobna odzvati, znajo hitro okrevati po napadih in dejavno sooblikujejo kibernetsko okolje.

Uporabniška izkušnja bo povsem prilagojena posamezniku

Digitalna transformacija in povečana skrb za kibernetsko varnost skoraj neizogibno vodita v bistveno spremenjena pričakovanja, ki jih imajo potrošniki v odnosu do podjetij. Potrošnik ne pričakuje več, da bomo ponudbo prilagajali skupini njemu približno podobnih posameznikov. Pričakuje, da bomo ponudbo prilagajali njemu kot posamezniku. Pričakuje, da mu bo v množici kanalov, po katerih lahko vzpostavi stik s podjetjem, vedno na razpolago tisti, ki bo v določenem trenutku najbolj priročen. Pri tem niti ni pomembno, ali bo na drugi strani človek ali pogovorni bot. Pričakuje, da se bo podjetje takoj odzvalo in ga nagradilo za njegov trud ali zvestobo. In kar je najpomembnejše, vse to pričakuje povsem upravičeno. Kajti ve, da znamo podjetja s pomočjo umetne inteligence zelo dobro predvideti, česa si želi, in mu to tudi ustrezno ponuditi.
Predvsem nekatere spletne trgovine so v tem že zelo učinkovite, leta 2019 pa jim bodo morala začeti slediti tudi druga podjetja. Sodobnega potrošnika ne zanima več, ali ima stik s podjetjem na spletu ali v trgovini. Zanima ga, kako dobra bo njegova izkušnja. S svojim časom, zaupanjem in seveda denarjem bo nagradil tista podjetja, ki mu lahko ponudijo najbolj njemu prilagojeno izkušnjo. Leto 2019 bo tako za podjetja tudi leto pospešenega razvoja personalizirane uporabniške izkušnje. Sadove v obliki zaupanja potrošnikov pa bodo želi samo najboljši, najbolj spretni in najbolj kreativni.

Lovro Peterlin direktor A1 Slovenija predsednik sekcije mladih managerjev pri Združenju Manager 

Več iz rubrike