Franjo Bobinac: Zdi se mi, kot da smo v filmu

V teh dneh je na poti v Slovenijo nova zaščitna oprema, donacijaHisense –  zaščitne maske, obleke in očala, respiratorji.
Fotografija: LJUBLJANA, 06.03. 2008, Franjo Bobinac - predsednik uprave Gorenja. Foto: ALEŠ ČERNIVEC/Delo
Odpri galerijo
LJUBLJANA, 06.03. 2008, Franjo Bobinac - predsednik uprave Gorenja. Foto: ALEŠ ČERNIVEC/Delo

Verjetno nisem edini, ki se mu v teh zahtevnih časih pogosto zazdi, da smo vsi skupaj akterji nekega znanstvenofantastičnega hollywoodskega filma, katerega razplet je popolnoma neznan.
 
A koronavirus ni edini izziv sodobnega sveta. Svet, v katerem živimo, zaznamujejo velika neenakost in razlike, ki vladajo v njem, revščina, lakota, podnebne spremembe, pomanjkanje pitne vode, verski spopadi in bratomorne vojne, vali beguncev, ki zapuščajo domove, rasizem, vzpon nacionalizmov vseh vrst, netolerantnost do drugačnosti in drugače mislečih, kriza identitete in vrednot, trgovinske vojne, kriza demokracije in liberalizma, protekcionizem vseh vrst in še in še …

Nihče nima natančnega odgovora, kako se celovito in v dobrobit vseh lotiti odprtih problemov, a vsaj slutimo lahko, kam nas v primeru neukrepanja vse to lahko pripelje.
 
Danes pa se je vsemu temu pridružila še pandemija koronavirusa, ki nas opozarja, da za nekatere izzive meje ne obstajajo in da jih je potrebno reševati celovito in na globalni ravni. Globalna je namreč ekonomija, globalne so podnebne spremembe, globalni so očitno tudi virusi.
 
Ne dolgo tega je bilo popolnoma drugače. Predsednik gospodarsko najmočnejše države na svetu je poleg trajne slepe pege za podnebne spremembe imel tudi slepo pego za grozečo virusno nevarnost. Hisense, ki je s prevzemom Gorenja postal celovit ponudnik izdelkov za dom in ki zdaj poleg televizorjev, mobilnih telefonov, klimatskih naprav in hladilnikov, ponuja tudi velike in male gospodinjske aparate, je kot kitajski tehnološki velikan zelo hitro okusil vse razsežnosti grozeče pandemije v svoji državi in se ji tudi učinkovito zoperstavil.

Že sredi januarja smo tudi v podjetju Hisense Gorenje začeli izvajali preventivne ukrepe za zaščito zdravja zaposlenih. Še preden se je virus začel širiti v Evropo, smo ustanovili poseben Odbor za nadzor in preprečevanje epidemije. Začeli smo z informiranjem in izobraževanjem zaposlenih ter vzpostavili dezinfekcijska sredstva na številnih mestih v podjetjih in obratih po vsej Evropi.

Ko se je virus začel širiti po Evropi, smo takoj vzpostavili še bolj ostre ukrepe, ki so bili poenoteni z usmeritvami naše korporacije na mednarodni ravni. Pripravili smo celovito gradivo z vsemi navodili in ga v sklopu korporacijskega biltena posredovali vsem zaposlenim po Evropi. Ko pa smo pred dnevi posneli še krajše izobraževalne video filme glede uporabe mask, umivanja rok ter varnostnih standardov v zvezi s prihodom na delo, delom v proizvodnji, pisarnah ter na sestankih, smo jih delili po vseh naših notranjih ter zunanjih komunikacijskih kanalih, vključno z uradnimi komunikacijskimi kanali slovenske vlade.
 
In prav dobro se nam je zdelo, ko so nas mnogi začeli omenjati kot »benchmark« ali vzor med delodajalci glede varnostnih protokolov v času epidemije koronavirusa. Če sem po eni strani ponosen na to, da smo že nekaj časa del globalnega tehnološkega velikana, ki je v Gorenju prepoznal močne razvojne in proizvodne kapacitete, atraktivne blagovne znamke in razvejano prodajno mrežo po Evropi in svetu, pa sem enako ponosen tudi na to, kako se je Hisense hitro in učinkovito odzval v teh najbolj zahtevnih trenutkih ob pojavi koronavirusa v Sloveniji.

Poskrbel je ne le za zdravje ter za zaščito lastnih zaposlenih, temveč tudi doniral zaščitne maske Sloveniji. Ravno v teh dneh je na poti nova zaščitna oprema, ki bo prav tako donacija skupine Hisense –  zaščitne maske, obleke in očala, respiratorji… Vmes smo v teh dneh pomagali tudi Univerzitetnemu kliničnemu centru, Mercatorju ter nekaterim drugim.
 
Ali se v luči pandemije koronavirusa že kažejo znaki neke večje globalne solidarnosti? V tem trenutku jasnega odgovora na to vprašanje še ni mogoče dati. V današnjem svetu je namreč kljub včasih uspešnim humanitarnim akcijam preveč razlik med bogatimi in revnimi in še vedno ogromno pomanjkanje globalne solidarnosti. Temu dejstvu ne govorijo v prid niti občasne napetosti, ki nastajajo med ljudmi pred trgovinami s hrano, še manj pa prave »bitke« med državami, ko gre za oskrbo z medicinsko in zaščitno opremo.
 
V tem času pa se je nedvomno pokazalo, da je večina ljudi, ne glede ali prihajajo iz gospodarstva, javne uprave, kulture ali športa, prepoznala, da je zdravje ljudi na prvem mestu. Prav gotovo je bila pravilna odločitev, da se športna tekmovanja zaustavijo, da se za eno leto zamakne evropsko prvenstvo v nogometu, počakati bodo morale tudi olimpijske igre. Zdaj je resnično najbolj pomembno, da se vsi držimo navodil in skušamo čim hitreje in čim bolj učinkovito zajeziti pandemijo.
 
Evropsko in svetovno gospodarstvo bo letos prav gotovo utrpelo ogromno škodo, saj bo večina držav beležila padec gospodarskih aktivnosti. Glede na to, da delam v korporaciji, ki je prisotna na globalni ravni, lahko iz prve roke spremljam, kako se postopoma zapirajo skladišča, trgovine in tovarne po vsem svetu. Britanci, ki so v boju s korona virusom sicer ubrali neko svojo pot in tudi z zamikom pristopili k zapiranju trgovin, se sedaj pospešeno preusmerjajo v bolj učinkovite načine zaustavljanja epidemije. Podobno pa so tudi Francozi še presenetljivo opravili prvi krog volitev, a so že čez nekaj dni popolnoma zaustavili javno življenje.
 
Leto bo torej izredno zahtevno in samo upamo lahko, da se bo vsaj do jeseni začelo obračati na bolje. V gospodarstvu vemo, da se moramo najbolj zanesti sami nase, da bo potrebno drastično zniževati stroške in izboljševati učinkovitost, paziti na denarni tok, hkrati pa razvijati posle v novih spremenjenih okvirjih. Priložnosti bodo izhajale iz drugačnih življenjskih navad končnega potrošnika, ki je osveščen, informiran, »digitalen«, ima možnost izbire in zato postaja daleč najpomembnejši deležnik za katerokoli podjetje. On postaja tisti, ki odloča o vsem – kaj bo kupil, kje, na kakšen način in kdaj. Za vse, ki delamo proizvode ali storitve za kupca, pa je to seveda priložnost za razvoj novih poslovnih modelov, da ga navdušimo, ker smo drugačni in unikatni.
 
Prav gotovo pa bodo v tem kriznem letu, ko bo pogosto na preizkušnji obstoj podjetij in delovnih mest, morale podjetjem priskočiti na pomoč tudi države. Gospodarstvo se bo namreč močno zatreslo in ko se zatrese gospodarstvo, se zatresejo noge tudi socialni državi, šolstvu, športu, kulturi. Ukrepi za gospodarstvo so torej nujni, zato upam in verjamem, da bo tudi slovenska vlada odreagirala hitro in učinkovito. Prvi ukrepi to tudi nakazujejo.
 
In še čisto na koncu – ali bo odkritje zdravila za koronavirus pomenilo tudi »reset« naših vrednot in nek nov moralni kompas, ki se je morda v tej krizi le začel oblikovati, bo seveda pokazal čas. A še posebej v obdobju po koroni bo potrebno stopiti nekaj odločnih korakov naprej in se začeti bistveno hitreje spopadati z vsemi izzivi sodobnega sveta, omenjenimi na začetku, pa ne samo na ravni nacionalnih držav in Evropske unije, temveč tudi na globalni ravni. Pri tem pa bo dobro razvit, a hkrati prilagodljiv sistem javnega zdravstva, seveda ob vzpostavljenih mehanizmih globalnega sodelovanja, ključnega pomena.
 
***
Franjo Bobinac, podpredsednik za globalni marketing, Hisense International, član Izvršnega odbora evropskega dela Trilateralne komisije.
 
 
 

Več iz rubrike