10 življenjskih spoznanj v 10 letih podjetniške poti

Znašla sem se na pragu Zavoda za zaposlovanje in globoke osebne krize. To je bil trenutek, ki mu v angleškem jeziku pravijo »sliding doors« ali drsna vrata.
Fotografija: Če želimo biti uspešni na podjetniški poti, moramo skrbeti zase.
Odpri galerijo
Če želimo biti uspešni na podjetniški poti, moramo skrbeti zase.

V podjetništvu sem se znašla po naključju. Ko sem pred dobrim desetletjem čez noč izgubila zaposlitev v eni večjih komercialnih medijskih hiš, sem se znašla na pragu Zavoda za zaposlovanje in globoke osebne krize. Šele leta kasneje sem spoznala, da se mi je takrat zgodil tisti trenutek, ki mu v angleškem jeziku pravijo »sliding doors« ali drsna vrata – na videz nepomemben trenutek, ki globoko zareže v življenje in spremeni smer prihodnjih dogodkov.
 
Moj trenutek drsnih vrat me je potisnil v boj za preživetje, ki je od mene zahteval hitro spremembo razmišljanja, iskanje priložnosti in prilagoditev novi realnosti. Ko s časovno in čustveno distanco desetih let gledam na tisto obdobje, vidim, da sem se takrat iz pasivne opazovalke začela spreminjati v aktivno protagonistko svoje realnosti. Vlogo glavne igralke svojega življenja, ki ga dopolnjuje tudi podjetniška pot, sem dokončno ujela prav lansko leto, sredi največje krize, ki me je še dodatno naučila pomembnosti sledenja sebi, svojim vrednotam in notranjemu glasu.
 
Pred nekaj dnevi sem praznovala deseto obletnico samostojne podjetniške poti. Pred desetletjem sem skozi vrata AJPES-a stopila v prepričanju, da bom na tej poti eno leto, nato pa bom gotovo našla bolj varno službo. Danes, po desetih letih vzponov in padcev, spoznanj in naukov, vem, da je moja podjetniška pot ena od reči, ki jo želim zadržati za vedno. Pri vožnji čez ovinke mi pomaga tudi teh deset spoznanj, ki jih iz podjetništva prenašam v svoje življenje in obratno.
 

1. Zakaj?

 
Vsak od nas v sebi nosi svoj zakaj, svoje poslanstvo, namen ali smisel življenja. Le malo ljudi pa si vzame čas, prostor in tišino za odkrit pogovor s samim seboj, ki nas pripelje do spoznanja, kje leži presek med našimi strastmi, znanjem in izkušnjami, sposobnostmi in doprinosom, ki ga lahko s svojim delom prinesemo svetu in ga s tem lepšamo.
 
Jasnost našega zakaj-a nam pomaga, da v življenju hitro sprejemamo vse odločitve, postavljamo meje, se naučimo in uporabljamo najbolj pomembno besedo v našem jeziku – besedo ne! – ter premagujemo strahove in omejitvena prepričanja, ki nas zadržujejo na naši življenjski in podjetniški poti.
 

2. Ideja

 
Če poznamo svoj zakaj, bomo med vsemi idejami, ki jih podjetniške duše nosimo v glavi, hitro našli tisto, ki bo prava. Tudi pri tem koraku je pomembno, da prisluhnemo sebi in svojim strastem, saj lahko le tako tečemo na dolge proge in dosegamo dolgotrajno zadovoljstvo pri delu, ki ga opravljamo.
 
Ko dobimo občutek, da imamo pravo idejo, jo delimo s svojim podpornim sistemom. Tega koraka ni pametno narediti prezgodaj, saj nas lahko mnenje ljudi, katerih mnenje je za nas pomembno, prehitro odpelje v druge smeri, če naša ideja še ni postavljena na trdnih temeljih. Te lahko postavimo samo sami.
 
Nato nas čaka naslednji korak ...
 

3. Luknje v steni

 
V tem delu iščemo presek med našo idejo in potrebami, vprašanji in izzivi, s katerimi se srečuje naša ciljna skupina. Če ponazorim na primeru, ki ga običajno uporabim, ko vodim delavnice oblikovanja zgodbe okoli idej za svoje naročnike:
 
Če prodajamo vrtalnik (po domače bormašino), naš kupec izdelek kupuje, ker želi v svojo steno zavrtati luknjo. Na nas je torej, da prepoznamo, kaj naš kupec, stranka ali naročnik išče in želi in kako mu lahko pri tem pomagamo z našimi storitvami ali izdelki. Le tako bomo svojega kupca postavili v središče naše zgodbe in se mu približali z zgodbo, ki bo odgovarjala neposredno na njegova vprašanja, težave in izzive.

 
4. S kom se pogovarjam?

 
Vsaka podjetniška ideja potrebuje zelo natančno določeno ciljno skupino, ki jo nagovarjamo. Daleč so časi, ko je bila naša ciljna skupina »moški in ženske med 18 in 65 leti«. Danes iščemo niše, mikro niše ali še bolje ... idealnega kupca, stranko ali naročnika, ki mu pripišemo čim več podrobnosti. Demografskim podatkom dodamo tudi mehkejše informacije. Od tega, kje dobi večino informacij, kje v življenju se nahaja, kakšna so njegova prepričanja, strahovi, izzivi ... kakšno barvo obleke si običajno izbere za sestanek.
 
Bolj kot bomo znali opredeliti, s kom se pogovarjamo, uspešneje bomo svojo podjetniško zgodbo predstavljali in gradili. S pomočjo točk razlikovanja se bomo uspešneje umikali od svoje konkurence in z jasnejšimi sporočili svoji ciljni skupini sporočali, zakaj smo mi prava izbira zanjo.
 

5. Fleksibilnost

 
Verjetno smo se prav v zadnjem letu najbolj zavedali pomena fleksibilnosti, agilnosti in opuščanja (pretiranega) nadzora nad potekom dogodkov. Kolektivno smo ugotovili, da so edina stalnica v življenju spremembe in vsak od nas se je moral novi realnosti prilagoditi po svojih najboljših močeh. In čim hitreje.
 
Zase vem, da mi je v zadnjem letu prav spoznanje, kje se skriva moj zakaj in v katero smer želim v prihodnje hoditi, omogočil, da sem sredi največje negotovosti v sebi nenehno čutila mirnost in občutek, da hodim po pravi poti.
 

6. Izobraževanje

 
Spreminjajoči se svet od nas zahteva, da smo nenehno na preži za novimi znanji, spoznanji in nauki, ki so od nas običajno oddaljeni klik ali dva. Splet nam omogoča, da imamo na dotiku roke dostop do uporabnih znanj, ki nam omogočajo rast, prepoznavanje priložnosti in novih idej.
 
Spletni tečaji, dostop do literature in izobraževanja na daljavo v učilnicah najprestižnejših institucij pove, da danes nihče od nas nima izgovora, da nečesa ne ve, ne pozna ali da za nekaj še ni slišal.
 

7. Porazi so nujni!

 
Vsak od nas ima za seboj poraze, neuspehe in napačne odločitve in čas je, da se o tem odprto in iskreno pogovarjamo tudi v družbi. Porazi nas delajo močnejše, bolj prilagodljive in ... bodimo iskreni, bolj človeške.
 
Če se seveda iz porazov učimo in nanje ne gledamo vzvišeno.
 

8. Skrb za mentalno zdravje in fizično počutje

 
Če želimo biti uspešni na podjetniški poti, moramo skrbeti zase. Od dobrega in kakovostnega spanja, vpeljave rutin za grajenje prožnega duševnega zdravja do dovoljšnjega gibanja ter uravnotežene in redne prehrane.
 

9. Upravljanje časa

 
V drugi kolumni Nadomestimo že ta »busy« s produktivnostjo  sem pisala o produktivnosti. Razumem jo kot način dela, s katerim enak obseg dela opravimo hitreje, s preostankom časa pa razpolagamo po želji. Lahko ga namenimo počitku, gibanju ali pa dolgčasu. Ja, prav ste prebrali. Tudi dolgčas je pomemben element uspešnih podjetniških zgodb, saj prav takrat, ko se dolgočasimo, na plan pridejo dobre ideje, koncepti in navdihi.

 
10. Naj bo naše življenje igra brez konca

 
V prejšnji kolumni (3 knjige, ki bi jih moral(!) prebrati vsak vodja) sem pisala o knjigi Finite and Infinite Games Jamesa P. Carsea. Na življenje lahko gledamo kot na igro, ki ima konec. To pomeni, da smo večino časa osredotočeni zgolj na cilj. Lahko pa igramo igro brez konca, ko je cilj sicer pomemben, še pomembnejša pa je pot, ki nas vodi do njega.
 
Prav ta pot nam ponuja prostor za rast in razvoj, prinese nam nove ideje in nujno potrebne poraze, omogoča nam iskanje strasti, novih znanj, učenja produktivnosti, fleksibilnosti in agilnosti, načinov, kako po svojih najboljših močeh skrbimo zase, za svoje fizično in duševno zdravje. Prinese nam tudi lahkotnost, mirnost in predvsem ... zabavo!
 
 

Več iz rubrike