Uspešni in zaljubljeni v posel

»Ko boste toliko stari kot jaz, boste svoj uspeh merili v številu tistih, ki vas bodo imeli radi. Ampak samo med tistimi, od katerih si boste to želeli. Če o nekom na starost nihče nima dobrega mnenja, ni pomembno, kako poln je njegov bančni račun – njegovo življenje je popoln polom.«
Fotografija: Jože Mermal, Marjeta in Marino Furlan, Danica Purg, Mark Pleško in Vanja Lombar o ljubezni do posla. Foto: Shutterstock
Odpri galerijo
Jože Mermal, Marjeta in Marino Furlan, Danica Purg, Mark Pleško in Vanja Lombar o ljubezni do posla. Foto: Shutterstock

»To je uspeh!« je Warren Buffett odgovoril študentom, ko so ga vprašali, kaj je pravi uspeh.

V poslovnem svetu so najbolj uspešni tisti, ki ljubijo svoje delo, poudarja poslovnež, ki bo letos dopolnil 90 let, njegovo premoženje pa je po podatkih Forbesa trenutno vredno 69,4 milijarde ameriških dolarjev in je peti najbogatejši Zemljan.

Iz njegovih besed lahko sklepamo, da Buffett verjetno dvomi o tem, da bi bila ljubezen do dela dovolj za uspešnost, še posebno za ultimativni življenjski uspeh. Pomembno je najmanj še to, kako posameznik uspeh doseže, koliko kolateralne škode nosijo ob tem drugi.

Najdlje trajajoča raziskava na svetu, Harvardova Grand Study (leta 1939 je začela spremljati študente drugega letnika, pozneje je vključila njihove otroke, vnuke), pa potrjuje še nekaj: niti mišice, niti socialnoekonomski status, niti inteligenčni kvocient niso spremenljivke, ki so najbolj povezane z uspešnostjo. Tisti, ki so imeli toplo mater in dobre odnose s sorojenci, so kot zaposleni zaslužili znatno več kot njihovi vrstniki, je razkrila velika študija.

Da zaslužek morda ni glavni pokazatelj ali merilo uspešnosti, pustimo ob strani. Koliko pa uspeh pripisujejo ljubezni do dela ugledni slovenski poslovneži? All you need is love, so Beatli začeli prepevati leta 1967. Je res?
 

Ljubezen do dela je motivacija

Jože Mermal. Foto: Delo
Jože Mermal. Foto: Delo

Ljubezen do dela, ki ga posameznik opravlja, vsekakor ni dovolj za uspeh, je pa trden temelj na poti do uspeha, poudarja Jože Mermal, predsednik upravnega odbora BTC. Do uspeha je navadno dolga pot, pravi, in premagovanje ovir na tej poti pomaga, da se v človeku prebudi ljubezen do tega, kar počne.

»Ljubezen do dela je v bistvu močna motivacija, ki jo praviloma črpaš iz sebe in okolja. Leta 1990, ko smo začeli spreminjati nekdanja skladišča v trgovsko mestece, ni nihče verjel, da nam bo uspelo. Samo mlada generacija, ki se je kalila v podjetju, je vztrajala in v hudi gospodarski krizi iskala pravo pot. Gnala sta nas mladostni polet in odgovornost do generacije pred nami, ki je s ponosom gradila javna skladišča. Takrat nismo občutili nobenih posebnih čustev, ta so se rodila pozneje, v letih rasti, nenehnih transformacij in ob premagovanju težav, ko je bila ogrožena rast družbe. Ko sem začel mandat predsednika uprave leta 1993, sem stremel le za tem, da nam uspe prebojna zgodba, da se podjetje razvije v sodobno delniško družbo s primerno poslovno vsebino,« se spominja ustanovitelj BTC.

Ko je še pripadal mlajši generaciji menedžerjev, je bil drugačen, kot je zdaj. Z izkušnjami in sprejemanjem pomembnih odločitev, ko se je bilo treba odlepiti od ustaljenih vzorcev poslovanja, je »prerasel menedžersko funkcijo in postal zrel gospodarstvenik, vedno tudi s posluhom za sočloveka in lokalno skupnost. In to je poanta in sporočilo za bodoče voditelje v novem svetovnem socialnem in gospodarskem redu,« poudarja Jože Mermal.
 

Največja strast je, ko se s sodelavci veselijo uspehov

Intra Lighting. Foto: Delo
Intra Lighting. Foto: Delo

Marjeta in Marino Furlan, ustanovitelja družinskega podjetja Intra Lighting, ki je lani prejelo naziv Delova podjetniška zvezda 2019, se strinjata: »Lepo je, če lahko v življenju delaš tisto, kar te veseli, ni pa to dovolj za uspeh. Potrebni so še prava mera drznosti, odločnosti, vztrajnosti in preudarnosti. Treba je imeti jasno zastavljeno vizijo in ji slediti, čeprav je pot marsikdaj zahtevna. Doživljamo vzpone in padce, delamo tudi napake, vendar ne odnehamo, ampak se iz njih učimo in gremo naprej močnejši, z več znanja in izkušnjami.« Predvsem pa je treba za uspeh veliko delati, nič ne pride samo od sebe, poudarjata.

Svoje delo imata rada, največjo strast, ljubezen in zanos pa čutita takrat, ko se s sodelavci veselijo uspehov, novih idej in ko kujejo načrte za prihodnost. Pri poslu je tudi veliko skrbi in stisk, ne le zaradi posla samega, temveč zaradi odgovornosti do podjetja in sodelavcev. »V takih trenutkih se pokaže prava ljubezen do dela,« razmišljata Marjeta in Marino Furlan.
 

Ljubezen do dela pripelje dlje kot delovna etika

Danica Purg Foto: Boris Pretnar
Danica Purg Foto: Boris Pretnar

Ustanoviteljica, direktorica in dekanja IEDC – Poslovne šole Bled Danica Purg pa je prepričana, da nas ljubezen do dela pripelje dlje kot delovna etika, ki zaznamuje kulturo trdega dela.

»Ko rečete, da obožujete svojo službo in svoje delo, ne govorite o trdem delu, ampak dajete pomen temu, kar delate. In to je dovolj za uspeh. Vaše zmožnosti, vrednote, norme in cilji so pomembni, vendar če ne marate svojega dela, boste težko uspešni,« pravi in dodaja, da njo pri delu vodi strast.

Vrline, kot so znanje, spretnosti, izvirnost, so brez pomena, če ni strasti. Kaže se v izjemnih naporih za dosego najvišje kakovosti, pokaže se v naših prizadevanjih za dosego odličnosti in relevantnosti.

»V osnovni šoli in gimnaziji sem se od svojih učiteljev naučila, kaj pomeni ljubezen do dela. Enako velja za IEDC – Poslovno šolo Bled, ki jo vodim. To je svet, kjer obstaja razlika med zgolj poučevanjem ter poučevanjem, ki vključuje ljubezen do dela,« pravi Danica Purg.
 

Pogum zgrabiti srečo vodi do uspeha

Mark Pleško. Foto: Delo
Mark Pleško. Foto: Delo

Samo delo ni dovolj za uspeh. Pa če ga delamo z ljubeznijo ali brez, je prepričan Mark Pleško, ustanovitelj in direktor podjetja Cosylab, ki je vodilni ponudnik na področju dobave strojnih in programskih rešitev za krmiljenje jedrskih pospeševalnikov in drugih velikih fizikalnih eksperimentov. »Poleg dela je potrebna iznajdljivost, po vrhu pa še mnogo sreče. Kar loči dobrega podjetnika od slabega, je pogum, da srečo zgrabi za čop, ko se prikaže,« je prepričan Pleško, ki čustva, ki ga gojimo do dela, ne bi poimenoval ljubezen.

»Če čutim ljubezen do dela, ali sem potem zaljubljen vanj? Ali torej varam ženo, kadar delam, kot bi jo varal, če bi imel ljubico? Pa ne, da bi potreboval ljubico: pred nekaj dnevi sva z ženo praznovala 30. obletnico poroke in sva še vedno zaljubljena,« je razkril.

Strinja se, da se nekateri zaljubijo v svoje delo oziroma še bolj v to, kar z delom ustvarijo, sam pa postavlja ostro ločnico. Žene ga veselje do dela, čustvo, ki ga ob tem občuti, pa opiše kot »notranji ogenj, žar, mogoče celo hrepenenje v smislu romantičnih pisateljev. Pa ne ljubezensko romantično, marveč pustolovsko romantično. Hrepenenje do neke vrste nadnaravnega uspeha, da dosežem nekaj, kar je večje od mene in moje okolice. Ali je to potemtakem strast? Mislim, da ni, saj ima to hrepenenje bolj ezoterični in metafizični priokus.«
 

Brez zagona ni dosežkov

Vanja Lombar. Foto: Miran Jursic
Vanja Lombar. Foto: Miran Jursic

Vanja Lombar, generalna direktorica OMV Slovenija in ena naj­vplivnejših menedžerk v Sloveniji, se strinja s tistimi, ki menijo, da je ljubezen do dela, ki ga posameznik opravlja, pogoj za njegovo uspešnost.

»Ljubezen namreč pomeni tudi predanost, zvestobo in požrtvovalnost. Žene nas, da naredimo korak več, in to nam prinaša prednost v primerjavi z drugimi,« je predstavila svoj pogled. Ob predanosti delu so za uspeh pomembni še znanje, strokovnost in izkušnje. Vse to tudi lažje dosežemo oziroma si tega bolj želimo, če imamo radi, kar počnemo. Je pa res, da uspeh za vsakega posameznika lahko pomeni nekaj drugega.

»Moje vodilo v poslu je strokovnost, ki pa jo dosežemo z leti izkušenj, izobraževanjem, neprestanim spoznavanjem novega. In za kaj takšnega je potrebna strast oziroma naklonjenost do področja, s katerim se ukvarjam. Če ne bi v sebi čutila, da lahko na področju, kjer delujem, naredim nekaj več za podjetje, zaposlene, skupnost, okolje, potem bi težko napredovala oziroma dosegala uspehe, saj se ljudje ob pomanjkanju zagona in interesa zlahka prehitro zadovoljimo,« je povedala Vanja Lombar, ki se strinja, da je navidezno res težko najti neposredno povezavo med čustvi in ekonomskimi kazalniki, a dejstvo je, pravi, da je vse to pri delu prisotno in tudi pomembno. »Verjamem, da lahko nekdo, ki ima rad svoj poklic in delo, to opravlja uspešneje kot tisti, ki gleda na delo izključno kot na posel in preživetje.«

Za uspeh podjetja je pomemben celoten kolektiv, kako pomembna je njegova povezanost, pa se je pokazalo v času epidemije covida-19. »V takšnih težkih okoliščinah mora biti vodja še bolj srčen in pri stvari, da zaposleni kljub vsemu čutijo varnost in zaupanje vanj in v podjetje,« je še poudarila Lombarjeva.


 

Več iz rubrike