Podjetniške zgodbe: Jezeršek
Martin Jezeršek: »Bistveno je graditi kvalitetne odnose in zaupati sodelavcem.«
Odpri galerijo
Jezeršek je ena najbolj znanih gostinskih družin pri nas, ki že več kot 35 let deluje na področju gostinstva in organizacije pogostitev. Vsako leto organizirajo približno 2500 tovrstnih dogodkov. Hkrati gre za prvo slovensko družinsko podjetje z lastno ustavo.
Podjetje ima v lasti Dvor Jezeršek, ki je več kot 250 let stara domačija, v kateri se nahajajo hotel, restavracija in kongresne dvorane. Njihova gostinska ponudba je na voljo tudi v pivnici Union in na Ljubljanskem gradu. Jezeršek od leta 2015 upravlja tudi restavracijo Blejski grad.
Podjetniška zgodba Jezeršek se je začela pisati pred 40 leti, ko se je Franci Jezeršek v domači garaži lotil kuhanja malic, ki jih je nato dostavljal v bližnje tovarne. Z osamosvojitvijo Slovenije se je dejavnost razvila v prvo catering podjetje v državi.
S cateringom so se že od otroštva spoznavali tudi njegovi štirje sinovi, ki so bili prisotni na vseh pomembnih dogodkih, že v času šolanja pa so z veseljem pomagali pri vseh aktivnostih. Kasneje so vodenje podjetja vzeli v svoje roke in tako je še danes. Martin Jezeršek je zasedel funkcijo generalnega direktorja, Luka je vodja kuhinje, Jure poslovni direktor in Rok vodja tehnične službe.
Martin Jezeršek nam je zaupal, s katerimi izzivi se pri poslovanju spopadajo v zadnjem času, kaj je zapisano v ustavi podjetja in kako se lotevajo uvajanja novosti. Povedal je, da je epidemija pomembno vplivala na njihovo poslovanje, zaupal pa nam je tudi, katere lekcije je osvojil na dosedanji podjetniški poti.
Kot je razložil Jezeršek, sta si segmenta gostinstvo in catering precej različna.
»Imamo veliko gostinskih ponudnikov, ki so ponudbo restavracije nadgradili s cateringom, mi pa smo eni redkih, ki smo bili najprej specializirani za catering, kasneje pa smo se razširili tudi v klasično gostinsko dejavnost.«
Po mnenju Jezerška je to njihova prednost, saj lahko na tak način veliko dobrih praks iz cateringa prenašajo v lastne lokale.
»Catering je projektni posel, pri čemer je vsak dogodek zgodba zase. Od prvega sestanka z naročnikom se postavijo cilji dogodka. Z naročnikom se individualno dogovorimo glede ponudbe hrane in načina postrežbe. Restavracija je po drugi strani dejavnost, pri kateri je dan podoben dnevu. Ponudba in cilji se postavijo na samem začetku in se kasneje le postopoma spreminjajo. Restavracija potrebuje identiteto in ponudbo, po kateri jo gostje prepoznajo.«
Družinska podjetja zaradi tesnih odnosov med zaposlenimi zahtevajo drugačen pristop. Sorodstvene vezi se v nekaterih primerih izkažejo kot dober temelj za tekoče delovanje podjetja. Tako je tudi pri Jezerškovih. Po besedah Jezerška je ključ do uspešnega dolgoročnega sodelovanja med družinskimi člani v vzgoji in zgledu, s katerim so bratje kot otroci odraščali.
»Podjetje smo vedno dojemali kot naše. Vse pomembne odločitve smo že kot otroci sprejemali skupaj. Pomembna nadgradnja tega je družinska ustava, ki smo jo sprejeli med prvimi v Sloveniji.«
Martin Jezeršek se je s pojmom družinske ustave prvič srečal v času študija na priznani fakulteti Ecole Hôtelière de Lausanne v Švici. Ko je ob vrnitvi v Slovenijo prevzel vodenje podjetja, so z družinskimi člani na njegovo pobudo sprejeli lastno družinsko ustavo, s čimer so bili med prvimi v Sloveniji.
»V ustavi smo postavili pravila in pogoje, pod katerimi lahko družinski člani, naše partnerke in otroci sodelujejo v podjetju. Zapisali smo tudi vrednote in osnovno politiko delovanja podjetja.«
Kot je pojasnil Jezeršek, v Sloveniji za ta instrument sicer ni pravne podlage. Dogovore se le do določene mere lahko prenese v družbeno pogodbo in interne akte. Po njegovih besedah se bo lahko uspešnost ustave ocenjevala šele, če bi v prihodnje prišlo do sporov v družini. Še vedno pa se najbolj obnese preventiva in skrb za ohranjanje vrednot, ki so jih sinovi prejeli od staršev, je prepričan Jezeršek.
Kot je povedal Jezeršek, se novosti in novih projektov lotevajo zelo premišljeno in sistematično. V podjetju deluje tudi razvojni oddelek, ki skrbi za razvoj ponudbe, projektov, konceptov dogodkov in podobno. Trenutno so v fazi priprave nove večletne poslovne in trajnostne strategije. V postopek je vključenih 30 sodelavcev.
»Nova strategija bo osnova za vse projekte in razvoj ponudbe v prihodnjih letih. Pripravili smo načrt izvajanja strategije, časovnico, določili nosilce posameznih področij in tako se bomo počasi premikali proti želenemu stanju.«
»Vsako podjetje gre skozi različne faze. Dolgoročna uspešnost in razvoj podjetja sta odvisna od tega, kako uspešno podjetje prehaja iz ene v drugo, pri čemer prilagaja način vodenja, organizacijsko strukturo in kulturo podjetja.«
Jezeršek je razložil, da so bili izzivi v začetku poslovanja podjetja povezani predvsem s pridobivanjem surovin. Nekaterih ni bilo možno dobiti v Sloveniji, zato jih je Franci Jezeršek nabavljal v Avstriji. Danes so glavni izzivi uvajanje procesov, digitalizacija, pomanjkanje kadra in nefleksibilen trg dela.
Jezeršek je razložil, da pri zaposlovanju novih ljudi dajejo poudarek predvsem odnosu, ki ga ima zaposleni do dela. Pomembne so tudi osvojene mehke veščine. Vsega ostalega se lahko po njegovem mnenju zaposleni priuči.
»V letu 2019 smo začeli uvajati aktivnosti na področju razvoja kadrov, meriti rezultate in strateško razvijati to področje. Na žalost nam je epidemija v veliki meri prekrižala načrte. Zaradi varčevalnih ukrepov smo morali prenehati z aktivnostmi.«
Epidemija je podjetje močno prizadela. Prihodki podjetja so namreč lani upadli za skoraj 60 odstotkov. V letošnjem letu naj bi bila situacija boljša, vendar rezultatov iz leta 2019 še vedno ne dosegajo.
Jezeršek je z delovanjem v podjetništvu prišel tudi do pomembnih spoznanj. Kot pravi, je za dolgoročni uspeh pomemben pošten odnos do vseh deležnikov.
»Bistveno je graditi kvalitetne odnose in zaupati sodelavcem.«
Podjetje ima v lasti Dvor Jezeršek, ki je več kot 250 let stara domačija, v kateri se nahajajo hotel, restavracija in kongresne dvorane. Njihova gostinska ponudba je na voljo tudi v pivnici Union in na Ljubljanskem gradu. Jezeršek od leta 2015 upravlja tudi restavracijo Blejski grad.
Podjetniška zgodba Jezeršek se je začela pisati pred 40 leti, ko se je Franci Jezeršek v domači garaži lotil kuhanja malic, ki jih je nato dostavljal v bližnje tovarne. Z osamosvojitvijo Slovenije se je dejavnost razvila v prvo catering podjetje v državi.
S cateringom so se že od otroštva spoznavali tudi njegovi štirje sinovi, ki so bili prisotni na vseh pomembnih dogodkih, že v času šolanja pa so z veseljem pomagali pri vseh aktivnostih. Kasneje so vodenje podjetja vzeli v svoje roke in tako je še danes. Martin Jezeršek je zasedel funkcijo generalnega direktorja, Luka je vodja kuhinje, Jure poslovni direktor in Rok vodja tehnične službe.
Martin Jezeršek nam je zaupal, s katerimi izzivi se pri poslovanju spopadajo v zadnjem času, kaj je zapisano v ustavi podjetja in kako se lotevajo uvajanja novosti. Povedal je, da je epidemija pomembno vplivala na njihovo poslovanje, zaupal pa nam je tudi, katere lekcije je osvojil na dosedanji podjetniški poti.
Pri cateringu je vsak dogodek zgodba zase
Kot je razložil Jezeršek, sta si segmenta gostinstvo in catering precej različna.
»Imamo veliko gostinskih ponudnikov, ki so ponudbo restavracije nadgradili s cateringom, mi pa smo eni redkih, ki smo bili najprej specializirani za catering, kasneje pa smo se razširili tudi v klasično gostinsko dejavnost.«
Po mnenju Jezerška je to njihova prednost, saj lahko na tak način veliko dobrih praks iz cateringa prenašajo v lastne lokale.
»Catering je projektni posel, pri čemer je vsak dogodek zgodba zase. Od prvega sestanka z naročnikom se postavijo cilji dogodka. Z naročnikom se individualno dogovorimo glede ponudbe hrane in načina postrežbe. Restavracija je po drugi strani dejavnost, pri kateri je dan podoben dnevu. Ponudba in cilji se postavijo na samem začetku in se kasneje le postopoma spreminjajo. Restavracija potrebuje identiteto in ponudbo, po kateri jo gostje prepoznajo.«
»V ustavi smo opredelili vrednote in osnovno politiko delovanja podjetja«
Družinska podjetja zaradi tesnih odnosov med zaposlenimi zahtevajo drugačen pristop. Sorodstvene vezi se v nekaterih primerih izkažejo kot dober temelj za tekoče delovanje podjetja. Tako je tudi pri Jezerškovih. Po besedah Jezerška je ključ do uspešnega dolgoročnega sodelovanja med družinskimi člani v vzgoji in zgledu, s katerim so bratje kot otroci odraščali.
»Podjetje smo vedno dojemali kot naše. Vse pomembne odločitve smo že kot otroci sprejemali skupaj. Pomembna nadgradnja tega je družinska ustava, ki smo jo sprejeli med prvimi v Sloveniji.«
Martin Jezeršek se je s pojmom družinske ustave prvič srečal v času študija na priznani fakulteti Ecole Hôtelière de Lausanne v Švici. Ko je ob vrnitvi v Slovenijo prevzel vodenje podjetja, so z družinskimi člani na njegovo pobudo sprejeli lastno družinsko ustavo, s čimer so bili med prvimi v Sloveniji.
»V ustavi smo postavili pravila in pogoje, pod katerimi lahko družinski člani, naše partnerke in otroci sodelujejo v podjetju. Zapisali smo tudi vrednote in osnovno politiko delovanja podjetja.«
Kot je pojasnil Jezeršek, v Sloveniji za ta instrument sicer ni pravne podlage. Dogovore se le do določene mere lahko prenese v družbeno pogodbo in interne akte. Po njegovih besedah se bo lahko uspešnost ustave ocenjevala šele, če bi v prihodnje prišlo do sporov v družini. Še vedno pa se najbolj obnese preventiva in skrb za ohranjanje vrednot, ki so jih sinovi prejeli od staršev, je prepričan Jezeršek.
Novosti in novih projektov se lotevajo premišljeno
Kot je povedal Jezeršek, se novosti in novih projektov lotevajo zelo premišljeno in sistematično. V podjetju deluje tudi razvojni oddelek, ki skrbi za razvoj ponudbe, projektov, konceptov dogodkov in podobno. Trenutno so v fazi priprave nove večletne poslovne in trajnostne strategije. V postopek je vključenih 30 sodelavcev.
»Nova strategija bo osnova za vse projekte in razvoj ponudbe v prihodnjih letih. Pripravili smo načrt izvajanja strategije, časovnico, določili nosilce posameznih področij in tako se bomo počasi premikali proti želenemu stanju.«
Podjetje se je skozi čas spopadalo z različnimi izzivi
»Vsako podjetje gre skozi različne faze. Dolgoročna uspešnost in razvoj podjetja sta odvisna od tega, kako uspešno podjetje prehaja iz ene v drugo, pri čemer prilagaja način vodenja, organizacijsko strukturo in kulturo podjetja.«
Jezeršek je razložil, da so bili izzivi v začetku poslovanja podjetja povezani predvsem s pridobivanjem surovin. Nekaterih ni bilo možno dobiti v Sloveniji, zato jih je Franci Jezeršek nabavljal v Avstriji. Danes so glavni izzivi uvajanje procesov, digitalizacija, pomanjkanje kadra in nefleksibilen trg dela.
Pri novih zaposlenih pomemben predvsem odnos do dela
Jezeršek je razložil, da pri zaposlovanju novih ljudi dajejo poudarek predvsem odnosu, ki ga ima zaposleni do dela. Pomembne so tudi osvojene mehke veščine. Vsega ostalega se lahko po njegovem mnenju zaposleni priuči.
»V letu 2019 smo začeli uvajati aktivnosti na področju razvoja kadrov, meriti rezultate in strateško razvijati to področje. Na žalost nam je epidemija v veliki meri prekrižala načrte. Zaradi varčevalnih ukrepov smo morali prenehati z aktivnostmi.«
Epidemija je podjetje močno prizadela. Prihodki podjetja so namreč lani upadli za skoraj 60 odstotkov. V letošnjem letu naj bi bila situacija boljša, vendar rezultatov iz leta 2019 še vedno ne dosegajo.
Korekten odnos do vseh deležnikov je nujen
Jezeršek je z delovanjem v podjetništvu prišel tudi do pomembnih spoznanj. Kot pravi, je za dolgoročni uspeh pomemben pošten odnos do vseh deležnikov.
»Bistveno je graditi kvalitetne odnose in zaupati sodelavcem.«
#Podjetniške zgodbe
Rubrika obsega intervjuje z uveljavljenimi slovenskimi podjetji. V podjetniških zgodbah so predstavljeni začetki poslovanja, izzivi, s katerimi se podjetja srečujejo, značilnosti delovanja v posamezni panogi, finančni vidik, pristop do strank, odnosi med zaposlenimi in druge zanimive tematike. Podjetniške zgodbe nam dajejo vpogled v raznolikost slovenskega podjetništva, služijo pa tudi kot navdih in motivacija tistim, ki se nahajajo na začetku poslovne poti.
Celotno rubriko najdete TUKAJ
Rubrika obsega intervjuje z uveljavljenimi slovenskimi podjetji. V podjetniških zgodbah so predstavljeni začetki poslovanja, izzivi, s katerimi se podjetja srečujejo, značilnosti delovanja v posamezni panogi, finančni vidik, pristop do strank, odnosi med zaposlenimi in druge zanimive tematike. Podjetniške zgodbe nam dajejo vpogled v raznolikost slovenskega podjetništva, služijo pa tudi kot navdih in motivacija tistim, ki se nahajajo na začetku poslovne poti.
Celotno rubriko najdete TUKAJ
Več iz rubrike
10 podjetij, ki omogočajo delo od koderkoli
Prihodnost dela je fleksibilna oblika dela, zato vse več podjetij razmišlja o razširitvi možnosti dela na daljavo za svoje zaposlene.
»Working smarter« je recept za dodano vrednost in preboj
Smo med med gospodarsko srednje razvitimi v EU, zaostanek za naprednejšimi pa je povezan z nižjo produktivnostjo. Mar ne delamo dovolj "pametno"?