Podatki, ki jih o svojih voznikih zbirajo novodobni avtomobili

Novejši avtomobili, ki imajo vgrajenih na stotine procesorjev, so v marsičem podobni pametnim telefonom.
Fotografija: Osebni avtomobili so vedno pametnejši. Foto: Fabrizio Bensch / Reuters
Odpri galerijo
Osebni avtomobili so vedno pametnejši. Foto: Fabrizio Bensch / Reuters

V zadnjih desetletjih je tehnologija voznikom omogočila izjemne izboljšave na področju varnosti in udobja, vendar je avtomobile spremenila tudi v potencialne stroje za zbiranje podatkov. Lastnikom avtomobilov ni vedno povsem jasno, katere informacije o njih se pri tem zbirajo in kje končajo. Sodobni avtomobili so pogosto opremljeni z WiFi omrežjem in Bluetooth sistemom.
 

Telematski sistemi

 
Jon Callas, direktor tehnoloških projektov organizacije Electric Frontier Foundation (EFF), je za spletno stran Mashable pojasnil, da so novejši avtomobili podobni pametnim telefonom s kolesi, zlasti vozila podjetja Tesla. Da bi razumeli, kako zelo so avtomobili postali popolnoma računalniški, si poglejmo navidezno preprosto dejanje: vklop smernika.
 
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
»Funkcije, ki so se včasih izvajale z žicami, se zdaj izvajajo prek tega [notranjega avtomobilskega] omrežja,« je pojasnil Callas. »Za vključitev smernika je bilo včasih ključno stikalo, ki je poslalo elektriko v luč, zdaj pa se ta informacija pošlje prek avtomobilskega omrežja.«
 
Kako močno zavirate ali pospešujete, kdaj vklopite žaromete ali vklopite brisalce vetrobranskega stekla, kdaj odprete voznikova stranska vrata - vse to so zdaj digitalne podatkovne točke v profilu vašega voznika. »Vse te aktivnosti je vsaj teoretično mogoče zabeležiti,« je opozoril Callas.
 
image_alt
Škandal: V javnost pricurljali podatki o podli igri vladnih organov

Vozila imajo priključek, na katerega se lahko posameznik poveže z veliko različne strojne ali programske opreme in na tak način pridobi vse vrste telemetričnih informacij o delovanju avtomobila, je pojasnil Callas in dodal: »Tako kot obstajajo ljudje, ki vdirajo v svoje računalnike, obstajajo tudi ljudje, ki vdirajo v svoje avtomobile.« Pravzaprav obstaja celotna industrija, ki temelji na spremljanju, beleženju, analiziranju in 'monetiziranju' tovrstnih podatkov. To tehnologijo denimo uporabljajo zavarovalnice v raznih aplikacijah za zagotavljanje popustov za dobre voznike.
 

Katere podatke lahko pridobijo avtomobili?

 
Med drugim lahko avtomobili dostopajo do podatkov glede lokacije GPS, hitrosti, uporabe zračnih blazin, opozoril o izogibanju trčenja, podatkov o trčenju, stanja varnostnega sistema, podatkov o zaviranju in podobno. V nabor je vključen tudi sistem info zabavnih vsebin.
 
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Večina sodobnih avtomobilov voznikom omogoča, da svoje pametne telefone povežejo neposredno s samim avtomobilom. To je priročno, če želijo na primer predvajati glasbo ali opravljati prostoročne klice. Se pa na tak način podatki lahko potencialno prosto prenašajo med napravami.

Ob povezavi telefona z avtomobilom se lahko v nekaterih primerih samodejno kopirajo seznam stikov in vsa besedilna sporočila iz telefona v vozilo. Obstajajo sicer nekatera podjetja in aplikacije, ki se ukvarjajo s to težavo in ponujajo vsaj delno rešitev. Aplikacija podjetja Privacy4Cars denimo voznikom omogoča, da lahko ti iz avtomobilov izbrišejo nekatere svoje osebne podatke.
 
Callas iz EFF je pojasnil, da so računalniki nekaterih avtomobilov skoraj enakovredni letalskim črnim skrinjicam, saj shranjujejo podatke v vsakem trenutku. To bi zavarovalniškemu agentu ali policistu teoretično lahko omogočilo, da si ogleda podatke in odloči, kdo je odgovoren za prometno nesrečo. V takem primeru je shranjevanje podatkov koristno, navaja Mashable. Ni pa nujno, da se podatke zbira le v te namene.
 
image_alt
Kitajski avtomobili bodo zavzeli svetovne ceste

Pri številnih oblikah sodobne tehnologije obstaja tanka meja med priročnostjo in množičnim nadzorom. Callas meni, da te meje še nismo prestopili, vendar ni nujno, da se nadzor izvaja množično, da bi vzbujal skrb. Podatki se zbirajo, ne glede na to, ali je voznikom to všeč ali ne, zato je najbolje, da se njihovo zbiranje čim bolj zmanjša, je pojasnil Callas in dodal, da se bo trend zbiranja podatkov v bližnji prihodnosti najverjetneje le še stopnjeval.
 

Več iz rubrike