Kibernetski goljufi nas želijo prevarati na vsakem koraku

Tehnologija napreduje in se nenehno razvija, z njo pa tudi prevaranti – kako se lahko zaščitimo pred njihovimi goljufijami?
Fotografija: Vedno več telekomunikacijskih prevar. Foto: Getty Images / iStockphoto
Odpri galerijo
Vedno več telekomunikacijskih prevar. Foto: Getty Images / iStockphoto

Čeprav ne gre za nov pojav, je bil obseg, s katerim so goljufi uspešno prevarali potrošnike in ponudnike telekomunikacijskih storitev, v času pandemije covida-19 neprimerljivo večji. Ste denimo kdaj dobili sumljivo sporočilo, kjer je nekdo od vas zahteval zelo osebne podatke? Poglejmo si, kako delujejo 'kibernetski goljufi' in kako se lahko zaščitimo pred njimi, ter kako nam lahko pri tem pomagajo telekomunikacijski operaterji.

Goljufi v telekomunikacijski panogi

Raziskava ameriškega podjetja Mobileum iz prejšnjega leta je pokazala, da se je 75 odstotkov od 90 telekomunikacijskih operaterjev soočalo z novimi ali nastajajočimi primeri goljufij. Več kot polovico ponudnikov pa je dejalo, da so se grožnje varnosti omrežja od začetka pandemije povečale.

image_alt
Nenaraven pojav, ki ga ne zna nihče pojasniti

V neki drugi raziskavi pa je vladna agencija Ofcom, komunikacijski regulator v Združenem kraljestvu, ugotovila, da je poleti 2021 kar 82 odstotkov oziroma 45 milijonov ljudi prejelo sumljivo sporočilo, pri čemer jih je večina poročala, da je bilo poslano prek sporočila SMS.

Foto: Getty Images / iStockphoto
Foto: Getty Images / iStockphoto
Na spletnem portalu Telecoms.com so zaradi povečanih aktivnosti goljufov k sodelovanju povabili strokovnjaka, da to temo pojasni bolj podrobno. Kevin Chaffer, operativni direktor podjetja Lifecycle Software, ki raziskuje vprašanje goljufij v telekomunikacijah in kaj je mogoče storiti v zvezi z njimi, je dejal: »Tudi trenutna kriza v Ukrajini je prevarantom ponudila neprimerljivo več priložnosti za izkoriščanje omrežij, kar je poudarilo potrebo po rešitvah za preprečevanje goljufij.«

BBC-jeva raziskava je pokazala, da spletni goljufi uporabljajo na stotine lažnih dobrodelnih spletnih strani, da bi prevarali ljudi, ki želijo darovati Ukrajini, mobilni operaterji pa poročajo tudi o znatnem povečanju števila klicev in sporočil SMS v to državo.

Kako nas sploh prevarajo?

Ker so goljufi pri svojem početju vse bolj izurjeni in svoje prakse izboljšujejo tako hitro kot naslednje inovacije na področju pametnih telefonov, morajo telekomunikacijski operaterji pridobiti boljši vpogled v strategije preprečevanja. Zmožnost storilcev, da napadejo več delov infrastrukture podjetja, je postala najbolj škodljivo orožje, ki ga imajo v svojem arzenalu, saj je motnje še posebej težko odkriti v zastarelih ali nepovezanih sistemih.

image_alt
Slovenci v kripto goljufijah letos izgubili milijone

Prevaranti pogosto uporabljajo tehnike, kot so t. i. SIM farme, da bi izkoristili brezplačne storitve za pridobitev plačila, in pošiljajo na stotine ali včasih na tisoče sporočil SMS v upanju, da bodo pridobili osebne podatke od peščice nevednih prejemnikov. Podatki se lahko uporabijo za vse obliko kraje digitalne identitete, pri katerih napadalec prevzame številko mobilnega telefona, da bi prestregel enkratna gesla in pridobil dostop do bančnih računov, računov družabnih omrežij ali denarnic s kriptovalutami.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Telekomunikacijski operaterji morajo uporabiti preventivni pristop, da bi predvideli vse bolj spretne taktike, ki jih uporabljajo prevaranti, meni Chaffer. Število klicev in sporočil SMS v Ukrajino se je sicer povečalo za 2500 odstotkov, zato je zdaj čas, da telekomunikacijski operaterji podvojijo svoja prizadevanja pri odkrivanju goljufij in nadzoru politike poštene uporabe za svoje stranke, navaja Telecoms.com.

Zaščita pred goljufi

Poleg izobraževanja telekomunikacijskih operaterjev, pa je o tej temi podučiti tudi nas – stranke in potrošnike. »Ključnega pomena je kombiniran pristop, ki bo stranke bolje izobrazil - ironično še bolj pri mlajših demografskih skupinah, kot so pripadniki generacije Z in milenijci,« pojasnjuje Chaffer in povzema nedavno poročilo, da bi vsak četrti britanski državljan v starosti od 18 do 34 let zaupal goljufivim sporočilom, kar je več kot dvakrat več kot starejši od 55 let.

image_alt
V teh avtomobilih so kilometri največkrat prevrteni

Telekomunikacijski operaterji imajo zdaj tudi že dostop do inovativnih orodij, kot so napovedna analitika in odločitve v realnem času, s katerimi lahko spremljajo svoje naročnine. Umetna inteligenca je močan zaveznik za spremljanje omrežij, odkrivanje neobičajnih vzorcev in sprožanje delovnih postopkov. Inteligentni algoritmi se nenehno izboljšujejo, da bi bili v koraku s poskusi napadov. Če se pokaže kakršno koli goljufivo vedenje jih lahko ponudniki takoj označijo, blokirajo ali začasno izključijo iz omrežja in preprečijo uhajanje prihodkov.

Podobno je zdaj mogoče spremljati vedenje strank in biti na tekočem z morebitnim nenavadnim vedenjem, ki bi lahko kazalo na to, da ne nadzorujejo svoje naprave. S tovrstnimi preventivnimi ukrepi lahko zagotovimo, da računi strank niso bili ogroženi, s čimer zaščitimo tako stranke kot tudi samo omrežje.

Več iz rubrike