Električni avtomobili: Kakšna je usoda odsluženih baterij?

Do leta 2030 naj bi bilo na cestah že 145 milijonov električnih vozil. Je pri tem že znano, kaj se bo zgodilo z odrabljenimi baterijami?
Fotografija: Foto: Aljaž Vrabec
Odpri galerijo
Foto: Aljaž Vrabec

Medtem ko vozila z motorji z notranjem izgorevanjem med delovanjem izločajo škodljive emisije, so električna vozila med vožnjo okolju prijaznejša. Vlade razvitih držav tako sprejemajo ukrepe, s katerimi bi čim hitreje povečale delež električnih vozil na cestah, s čimer bi zmanjšale vplive na okolje. Do leta 2030 naj bi bilo na cestah že 145 milijonov električnih vozil, 12 milijonov baterij pa naj bi bilo že odsluženih, poroča the Guardian. Ostaja pa v zvezi s tem ena uganka nerazrešena. Kaj se bo zgodilo z odsluženih baterijami, ki prav tako predstavljajo nevarnost za okolje?
 
Že sama proizvodnja baterij za električne avtomobile zahteva velike količine surovin. V rudnikih je treba pridobiti litij, nikelj in kobalt, kar ima določene vplive na podnebje, okolje in človekove pravice. Vendar to ni edina problematika. Čedalje bolj je pereče vprašanje, kaj se bo zgodilo z goro odpadnih baterij, ki jo lahko pričakujemo že čez nekaj let.
 
image_alt
Na Hrvaškem nova turistična prevara

Raziskovalna središča in podjetja, ki se ukvarjajo z recikliranjem, se pospešeno pripravljajo na to, kako razstaviti prazne litijsko-ionske baterije in reciklirati njihove sestavne dele.
 

Najti načine, da baterija ostane čim dlje časa v uporabi

 
James Pennington, ki vodi program krožnega gospodarstva pri Svetovnem gospodarskem forumu, je dejal, da recikliranje takih baterij ne bi smela biti prva možnost, na katero pomislimo. Najprej bi morali najti načine, kako baterija ostane čim dlje časa v uporabi, dodaja.
 
»Po prvi uporabi v električnem vozilu v bateriji ostane še veliko zmogljivosti,« razlaga Jessika Richter, raziskovalka okoljske politike na univerzi v Lundu. Pojasnila je, da sicer taka baterija ne more več služiti za pogon avtomobila, lahko pa se jo še naprej uporablja pri delovanju sončnih in vetrnih elektrarn.
 
Foto: Jože Suhadolnik
Foto: Jože Suhadolnik

Nekatera podjetja že preizkušajo tovrstne načine uporabe. Energetska družba Enel Group tako uporablja 90 baterij iz odsluženih avtomobilov Nissan Leaf v energetskem omrežju v španski Melilli, ki je ločeno od španskega nacionalnega omrežja. V Združenem kraljestvu je energetsko podjetje Powervault v sodelovanju z Renaultom z odrabljenimi baterijami opremilo domače sisteme za shranjevanje energije, navajajo pri the Guardian.
 
Če bi se odrabljene litij-ionske baterije iz električnih vozil uporabljalo v klasičnih sistemih za shranjevanje energije, bi imelo to še eno dodatno prednost za okolje. S tem bi se namreč izpodrinilo strupene svinčevo-kislinske baterije, ki se običajno uporabljajo v te namene.
 

Vzpostavitev obrata za recikliranje baterij napovedala tudi Tesla

 
Podjetje Tesla, znani proizvajalec električnih vozil, je napovedalo, da bo začelo v Nevadi graditi obrat za predelavo odpadnih baterij. V isti zvezni državi se nahaja tudi podjetje Redwood Materials, ki je julija zbralo več kot 700 milijonov dolarjev za širitev poslovanja. Tovarna prevzame odslužene baterije, odstrani dragocene materiale, kot sta baker in kobalt, in rafinirane kovine pošlje nazaj v dobavno verigo baterij, še navaja the Guardian.
 
image_alt
Odličnjakinja za tekočim trakom

»Litij-ionske baterije so redko zasnovane z mislijo na kasnejše recikliranje, s čimer se borijo tisti, ki se ukvarjajo z recikliranjem. Želijo opraviti svoje delo, vendar se z izdelkom seznanijo šele takrat, ko pride do njihovih vrat,« pojasnjuje Carlton Cummins, soustanovitelj britanskega zagonskega podjetja Aceleron.
 
Po besedah Penningtona bi lahko k hitrejši ureditvi recikliranja litij-ionskih baterij pripomogla tudi zakonodaja na ravni posameznih držav. Medtem ko ZDA na tem področju še niso sprejele ukrepov, zahtevata Kitajska in Evropska unija že od proizvajalcev baterij plačilo za vzpostavitev sistemov njihovega zbiranja in recikliranja, je obrazložil.
 

Več iz rubrike

ikonomija

IAA Mobillity 2021 v Münchnu: notranje izgorevanje ni več v modi

V nedeljo, 12. septembra, se je v Nemčiji končal IAA (Internationale Automobil-Ausstellung), ki je bil oglaševan kot »največji sejem mobilnosti na svetu«.

ikonomija

Finska zaradi nevarnosti omejuje uporabo električnih skirojev

Ker nastane zaradi uporabe električnih skirojev na Finskem velik delež nesreč, vlada razmišlja o omejitvi vožnje z njimi.

ikonomija

Koliko je danes vreden Tesla Roadster Sport 2010?

Tesla Roadster je po mnenju poznavalcev absolutni zmagovalec v zgodovini električnih avtomobilov.

ikonomija

Električni avtomobili: Kakšna je usoda odsluženih baterij?

Do leta 2030 naj bi bilo na cestah že 145 milijonov električnih vozil. Je pri tem že znano, kaj se bo zgodilo z odrabljenimi baterijami?

Komentarji: