Bi imeli virtualnega trenerja biljarda?
Bi se pomerili v biljardnih trikih z Mikeom Masseyjem, legendo biljardnih trikov in nosilcem vrste rekordov v biljardnih spretnostih? Za to vam ga niti ni treba srečati, pač pa boste to kmalu lahko izvedli v udobju domače dnevne sobe. In za to je poskrbelo slovensko podjetje pod vodstvom Rudija Brica, soustanovitelja in nekdanjega direktorja Hermes Softlaba …
Odpri galerijo
Virtualne športne igre so že več let izjemno priljubljene, v zadnjih letih pa vznika vse več digitalnih pripomočkov, ki gradijo t. i. obogateno resničnost, kombinacijo resničnega in digitalnega sveta. Obstaja že vrsta pripomočkov za učenje golfa – v udobju svoje pisarne ali domačega kabineta lahko s pravo palico udarite po digitalni žogici, ki vam jo projicira projektor. Ta nato tudi zazna, kako daleč in kam točno naj bi žogica po vašem udarcu odletela. Tudi v majhnem prostoru lahko vadite dolge udarce brez strahu, da boste ponesreči razbili okensko steklo.
Trg t. i. mešane resničnosti naj bi do leta 2024 dosegel vrednost več kot 6,8 milijarde dolarjev.
Obogatena resničnost, kakršna je bila še pred nekaj leti le v predstavah in sanjah mnogih, je danes že resničnost in se razvija s pospešenim korakom. A kljub vse bolj razvitim praktičnim modelom in uporabi v industriji je lanska raziskava globalnega podjetja Perkins Coie med startupovci, investitorji in poznavalci področja pokazala, da tudi za letošnje leto pričakujejo največje investicije s področja obogatene resničnosti na področju iger in športnih simulacij, čeprav ostala področja zmanjšujejo zaostanek za igralno-športnimi projekti.
Igranje na dveh mizah
Podobne naprave kot prej omenjena za golfiste, pogosto posebej prirejene za vadbo točno določenih veščin, so na trgu tudi za mnoge druge športe, od nogometa do hokeja na ledu. Na ta sodoben trg se podaja tudi slovensko podjetje, ki razvija sistem za igranje biljardnih iger s pomočjo obogatene resničnosti. Predstavljajte si, da se pomerite v igri biljarda s tekmecem, ki je lahko kjerkoli na svetu, pogoj je le, da imata oba dostop do naprave BWise.
In kako je takšna igra videti? Naprava je nameščena nad igralno mizo in snema vsak premik v svojem vidnem polju, hkrati pa nanj projicira simbole, ki nam pomagajo pri udarcih. Ko igralec udari s palico (ta je seveda resnična in nič kaj virtualna), sistem, ki dogajanje snema s hitrostjo 155 sličic na sekundo, interpretira in analizira trenutno stanje na mizi, ugotavlja pozicije in skrbi za nemoten potek igre. »Edini na svetu imamo to tako izpopolnjeno, da naš sistem povsem natančno izračuna hitrost, s kakršno je igralec udaril, in sistem mu to lahko tudi pokaže,« ponosno pove Rudi Bric, ki ob tem opiše še eno razliko med njegovo ekipo in podobnimi startupi. »Mnogi sodelujoči na tem področju so zagnani, podjetni mladi, ki skušajo razviti nove produkte, pri nas pa je ekipa videti precej drugače – gre za starejšo, izkušeno ekipo, ki ima na področju programiranja za seboj že veliko kilometrino. To se pozna tudi na izdelku, pri katerem se združujejo izjemno domensko znanje biljradnih iger, mnoge sodobne tehnologije, od računalniškega vida do obogatene resničnosti in umetne inteligence.«
Štart bo čez lužo
Ni presenetljivo, da v podjetju načrtujejo lansiranje produkta v ZDA. »Oktobra odhajamo čez lužo, kjer bo naš izdelek dokončno ugledal luč sveta in stopil na trg, ki je tam res enormen. Samo združenje amaterskih biljardnih igralcev APA ima več kot 260.000 članov, ki tedensko tekmujejo med seboj na mnogih turnirjih. Predstavljajte si, da bi se zdaj mnogi med njimi lahko pomerili med seboj s pomočjo naše naprave. Za to jim ni treba opraviti dolgih potovanj, lahko bi organizirali t. i. remote turnirje. Vsekakor bomo ob tem skušali v ZDA navezati stike z mnogimi odločilnimi osebami in organizacijami v tem športu in poskrbeti, da naš izdelek postane splošno uporabljan.«
BWise je dobra kombinacija realnega in digitalnega sveta; udarci so pravi in zato je to trening za pravi biljard.
Kljub počasnejšemu preboju obogatene resničnosti na trg, kot so jo raziskave sprva napovedovale, mnoga analitska podjetja in raziskovalne ustanove napovedujejo, da bo prav kombinacija realnega sveta in virtualnih dodatkov v prihodnosti dobila pospešek. Pri družbi Grand View Research v raziskavi ugotavljajo, da naj bi trg t. i. mešane resničnosti do leta 2024 dosegel vrednost več kot 6,8 milijarde dolarjev. Pri tem pa opozarjajo, da je številka odvisna predvsem od velikih igralcev. Če bodo podjetja, kot so Microsoft, Google, Samsung in Apple, bolj odločno zakorakala na ta trg, bi hitro lahko dosegli še precej višje številke. Prav šport pa naj bi bil ob igričarski industriji eno glavnih gonil. Razlika med zelo dobrim športnikom in vrhunskim je v nagradi izjemna, zato so tudi mnogi športni kolektivi pripravljeni vložiti sredstva za rešitve, ki bi jim lahko pomagale lažje doseči njihove cilje. Različne rešitve mešane resničnosti tako že nekaj časa med drugim uporabljajo hokejski NHL klubi kot tudi igralci ameriškega nogometa ter vozniki formule 1.
Virtualni trener
A običajno igranje je le ena od možnosti uporabe naprave BWise. Morda bo potencialne uporabnike bolj prepričal drugačen način uporabe: trening in učenje igre. Naprava namreč ne projicira na mizi zgolj krogel, pač pa tudi črte, ki prikazujejo, kako naj igralec udari, ali pa druge grafične elemente, ki poskrbijo za zanimivo in učinkovito učenje ter zabavo. Razvili so namreč nekaj posebnih iger, ki bodo zabavale marsikaterega igralca. Prav za ta namen je podjetje k sebi na obisk povabilo v uvodu omenjenega Mikea Masseyja, mojstra trikov, s katerim so mesec dni natančno snemali vrsto njegovih mojstrovin – posneli in digitalizirali so več kot sto njegovih udarcev. Z natančno obdelavo so izdelali program, ki igralce korak za korakom s projiciranjem potrebnih linij na mizo uči zahtevnih udarcev in osupljivih Masseyjevih trikov. Za kaj takega je potrebna natančna računalniška obdelava; zgolj posneti video namreč prikazuje 2D sliko in ne realnega stanja v prostoru, ki posledično postane popačen, zato morajo zapleteni algoritmi poskrbeti, da je tudi v digitalnem svetu vse zapisano tako, kot se odvija v realnem.
Naprava tako deluje tudi kot trener ali kot pomoč trenerjem. Skupaj z znanim trenerjem Jorgenom Sandmanom, ki je postal tudi partner pri projektu, so tako ustvarili preko tristo vaj. Bric seveda v produktu vidi izjemen potencial. »Je dobra kombinacija realnega in digitalnega sveta. Za razliko od različnih biljardnih igric, ki jih mladina igra na telefonu, so udarci pravi; z uporabo pravega orodja in pripomočkov treniramo in izvajamo povsem enake gibe, kot bi jih pri realni biljardni igri.«
Počasen prodor na trg
Bric zatrjuje, da je bil Mike Massey ob preskusu navdušen in da mnogi trenerji pravijo, da gre za sanjsko rešitev.
A prav skepticizem do takšne rešitve – vsaj dokler je posameznik nima možnosti preskusiti v živo – je ovira pri promoviranju tovrstnih izdelkov. Investicije v področje obogatene športno-igralne resničnosti zadnja leta sicer rastejo, a rast ni tako izjemna, kot so jo pričakovali mnogi navdušenci nad tehnologijo. Investitorje vedno bolj skrbi počasno prodiranje tehnologije na trge. Kljub posamičnim uspehom in sodelovanju z uglednimi športnimi kolektivi se pravi trg za to tehnologijo še ni povsem vzpostavil, predvsem pa rast trga ni tako hitra, da bi povsem zadovoljila apetite investitorjev. S podobno oviro se bo verjetno srečala tudi naprava in sistem BWise – kljub napredni tehnologiji in izjemno velikemu potencialnemu trgu verjetno lahko pričakujemo, da bo pot na trg trnova. Tako kot so bila za razvoj izdelka potrebna leta, bodo tudi leta pokazala, kako uspešen bo ta izdelek na svetovnem trgu.
Več iz rubrike
3D tisk pozitivno vpliva na gospodarstvo
Najpogosteje 3D tisk proizvaja slušne aparate, protetične pripomočke in tekaške copate.
Bomo trajnost dosegli z jedrsko fuzijo?
Znanstveniki dosegli stabilizacijo jedrskega zlivanja, kar je dober znak za prihodnost