Pandemija navadnim potrošnikom izstavila prvi račun
Evropski potrošniki bomo kmalu občutili občutno povišanje cen, saj si podjetja prizadevajo povrniti stroške, ki so nastali med pandemijo.
Odpri galerijo
Povpraševanja in ponudbe v gospodarstvu sta se v zadnjem letu med pandemijo spremenili. Slednje je odraz opustošenja na trgih, zastojev v dobavnih verigah in povišanja cen. Zaradi zaprtja gospodarstva premožnejši niso mogli zapravljati velikih količin denarja, hkrati pa so podjetja dobila priložnost, za dvig cen.
Zaradi stimulacijskih načrtov ameriškega predsednika Joeja Bidna Američani s strahom pričakujejo inflacijo. Medtem se evropsko gospodarstvo še vedno bori z omejitvami zaradi pandemije. Ko bo Evropa končno okrevala, je pričakovati velike pritiske na cene, pravijo poznavalci.
Cene proizvajalcev v evrskem območju so marca medletno zrasle za 2,3 odstotka. To je skoraj dvakrat več kot februarja. Seveda pa se povečanje cen na vratih industrije prenese na potrošnike. Prodaja na drobno se je v evroobmočju marca povečala za 2,7 odstotka, kar je 12 odstotkov več kot lani. To je dobra novica za podjetja, katerih dobiček se je zaradi pandemije zmanjšal, bodisi zaradi zastoja v dobavni verigi ali pa globalnega pomanjkanja komponent.
Nemški letalski prevoznik Lufthansa je naznanil, da kljub konkurenci nizkocenovnih tekmecev ne bodo več ponujali popustov, kot so jih bili potniki deležni pred pandemijo. »Dobro ponudbo lahko sklenete z zgodnjo rezervacijo, srednjeročno pa bodo cene zelo disciplinirane«, je dejal izvršni direktor Carsten Spohr. »Letalske družbe si ne morejo več privoščiti visokih popustov«, je še dodal.
Nemški največji proizvajalec kemikalij in plastike, podjetje BASF, je dejal, da so sicer cene surovin dražje, kot so pričakovali, vendar dobiček vseeno bo, ker so stroške sproti prelagali na potrošnike.
V avtomobilskem sektorju trdijo, da je pomanjkanje čipov prizadelo proizvodnjo avtomobilov, saj so morali odpovedati določene ponudbe, kar je privedlo do spremembe v zalogah. Nemški BMW je v prvem četrtletju cene že dvignil.
Tudi v drugih panogah je v načrtu povišanje cen, z razlogom, da se pokrijejo stroški, ki so nastali med pandemijo. Nemški ponudnik telekomunikacij je dvignil cene za internetno omrežje za 2,9 odstotka, da je lahko plačal nadgradnjo omrežja.
Medletna inflacija je v tej regiji aprila znašala 1,6 odstotka, kar je pod ciljno vrednostjo. Razlog naj bi bilo 10,3-odstotno povišanje cen energije. Če to odmislimo, dobimo podatek, da je bila osnovna inflacija medletno samo 0,8 odstotna, medtem ko je bila marca 1-odstotna.
Evropska centralna banka priznava, da je pravi čas, da proizvajalci povišajo cene, hkrati pa poudarja, da to na potrošnike ne o imelo velikega vpliva. Glavni ekonomist Philip Lane je v svojem blogu prejšnji mesec navedel, da bi 38 odstotno zvišanje svetovnih cen osnovnih kovin med junijem 2020 in januarjem 2021, prispevalo le 1,5 odstotka k celotnim gospodarskim cenam.
»Tudi 355-odstotno povišanje cen za prevoz blaga iz Kitajske v evroobmočje bi privedlo do 0,3 odstotka rasti izhodnih cen«, je pojasnil Lane. Slednje kaže na to, da je pravzaprav vpliv na cene življenjskih potrebščin zelo omejen.
Britanska multinacionalka Unilever je v svojem poročilu o dobičku za prvo četrtletje zaznala, da so cene v Evropi zaradi deflacije pravzaprav oslabele. Tudi BMW je ugotovil, da so cene novih avtomobilov v Evropi enake kot prejšnje leto, medtem ko so v Ameriki višje.
Ob vsem tem se poraja vprašanje, ali se bo denar, ki so ga evropski potrošniki prihranili, takoj sprostil v gospodarstvo. Denar je namreč večinoma v rokah premožnejših, ki imajo moč, da sami izbirajo čas potrošnje.
Nemška posojilodajalka Commerzbank je v raziskavi iz prejšnjega tedna navedla, da je težko videti napredovanje inflacije, dokler se plače močno ne dvignejo.
Na zadnji seji sveta ECB, ki je bila aprila, so se politiki strinjali, da bi zaradi trenutnih pritiskov na cene lahko inflacija naslednje leto izgledala močnejša.
Američani se bojijo inflacije
Zaradi stimulacijskih načrtov ameriškega predsednika Joeja Bidna Američani s strahom pričakujejo inflacijo. Medtem se evropsko gospodarstvo še vedno bori z omejitvami zaradi pandemije. Ko bo Evropa končno okrevala, je pričakovati velike pritiske na cene, pravijo poznavalci.
Dobra novica za podjetja
Cene proizvajalcev v evrskem območju so marca medletno zrasle za 2,3 odstotka. To je skoraj dvakrat več kot februarja. Seveda pa se povečanje cen na vratih industrije prenese na potrošnike. Prodaja na drobno se je v evroobmočju marca povečala za 2,7 odstotka, kar je 12 odstotkov več kot lani. To je dobra novica za podjetja, katerih dobiček se je zaradi pandemije zmanjšal, bodisi zaradi zastoja v dobavni verigi ali pa globalnega pomanjkanja komponent.
Letalski prevozniki niso razpoloženi za popuste
Nemški letalski prevoznik Lufthansa je naznanil, da kljub konkurenci nizkocenovnih tekmecev ne bodo več ponujali popustov, kot so jih bili potniki deležni pred pandemijo. »Dobro ponudbo lahko sklenete z zgodnjo rezervacijo, srednjeročno pa bodo cene zelo disciplinirane«, je dejal izvršni direktor Carsten Spohr. »Letalske družbe si ne morejo več privoščiti visokih popustov«, je še dodal.
Povišanje cen, da se pokrijejo stroški
Nemški največji proizvajalec kemikalij in plastike, podjetje BASF, je dejal, da so sicer cene surovin dražje, kot so pričakovali, vendar dobiček vseeno bo, ker so stroške sproti prelagali na potrošnike.
V avtomobilskem sektorju trdijo, da je pomanjkanje čipov prizadelo proizvodnjo avtomobilov, saj so morali odpovedati določene ponudbe, kar je privedlo do spremembe v zalogah. Nemški BMW je v prvem četrtletju cene že dvignil.
Tudi v drugih panogah je v načrtu povišanje cen, z razlogom, da se pokrijejo stroški, ki so nastali med pandemijo. Nemški ponudnik telekomunikacij je dvignil cene za internetno omrežje za 2,9 odstotka, da je lahko plačal nadgradnjo omrežja.
Inflacija ni velika
Medletna inflacija je v tej regiji aprila znašala 1,6 odstotka, kar je pod ciljno vrednostjo. Razlog naj bi bilo 10,3-odstotno povišanje cen energije. Če to odmislimo, dobimo podatek, da je bila osnovna inflacija medletno samo 0,8 odstotna, medtem ko je bila marca 1-odstotna.
Cene življenjskih potrebščin vendarle ne bodo tako visoke
Evropska centralna banka priznava, da je pravi čas, da proizvajalci povišajo cene, hkrati pa poudarja, da to na potrošnike ne o imelo velikega vpliva. Glavni ekonomist Philip Lane je v svojem blogu prejšnji mesec navedel, da bi 38 odstotno zvišanje svetovnih cen osnovnih kovin med junijem 2020 in januarjem 2021, prispevalo le 1,5 odstotka k celotnim gospodarskim cenam.
»Tudi 355-odstotno povišanje cen za prevoz blaga iz Kitajske v evroobmočje bi privedlo do 0,3 odstotka rasti izhodnih cen«, je pojasnil Lane. Slednje kaže na to, da je pravzaprav vpliv na cene življenjskih potrebščin zelo omejen.
Evropsko gospodarstvo še vedno krhko
Britanska multinacionalka Unilever je v svojem poročilu o dobičku za prvo četrtletje zaznala, da so cene v Evropi zaradi deflacije pravzaprav oslabele. Tudi BMW je ugotovil, da so cene novih avtomobilov v Evropi enake kot prejšnje leto, medtem ko so v Ameriki višje.
Ob vsem tem se poraja vprašanje, ali se bo denar, ki so ga evropski potrošniki prihranili, takoj sprostil v gospodarstvo. Denar je namreč večinoma v rokah premožnejših, ki imajo moč, da sami izbirajo čas potrošnje.
Pritiski na cene lahko vplivajo na inflacijo
Nemška posojilodajalka Commerzbank je v raziskavi iz prejšnjega tedna navedla, da je težko videti napredovanje inflacije, dokler se plače močno ne dvignejo.
Na zadnji seji sveta ECB, ki je bila aprila, so se politiki strinjali, da bi zaradi trenutnih pritiskov na cene lahko inflacija naslednje leto izgledala močnejša.
Več iz rubrike
Javnofinančna gibanja ugodna, a z negativnimi tveganji
Novi podatki Fiskalnega sveta na voljo. In kakšna je projekcija prihodnosti?
Kateri so 4 razlogi zakaj imajo samski višje denarne stroške?
Samski stan ima svoje prednosti, toda med njimi v večini ni tistih, ki so denarne narave.