Gasilska vozila, panterji med ognjenimi zublji

Milan Ilić
Panther Foto: Rosenbauer International Ag

Rosenbauer panther vzbuja občudovanje s svojim dizajnom in zmogljivostmi.

To letališko gasilsko vozilo je najbolj impresiven izdelek Rosenbauerja, enega od številnih avstrijskih skritih šampionov, globalno aktivnih podjetij, močnih v določenem industrijskem B2B-segmentu (proizvodnja in trženje za poslovne oz. institucionalne uporabnike).

Rosenbauer je svetovno vodilno podjetje za gasilske tehnologije za zaščito pred požari in posredovanje ob nesrečah – in največji svetovni izvoznik gasilskih vozil, nam pritrdi generalni direktor Dieter Siegel, iz šeste generacije ustanoviteljev in (večinskih) lastnikov podjetja.

Obiskali smo ga na sedežu podjetja v Leondingu.
Čeprav ima Rosenbauer polno knjigo naročil, Siegel za prihodnje leto napoveduje upočasnitev rasti gasilskega trga. Glavna razloga sta trgovinski spor med ZDA in Kitajsko ter počasna gospodarska rast v Evropi.
Mesto Leonding s skoraj 30.000 prebivalci je četrto največje v Zgornji Avstriji, zdaj pa je dejansko povezano z Linzem, deželnim glavnim mestom. V Linzu je leta 1866 Johann Rosenbauer ustanovil prvo zgornjeavstrijsko gasilsko trgovino. Od leta 1906 podjetje izdeluje motorne požarne črpalke; prvi gasilski tovornjak so dostavili leta 1919 – in že leta 1926 izvažali tudi na Kitajsko. Leta 1968 se je Rosenbauer preselil v Leonding. Izvozni delež v njegovih prihodkih je leta 1976 presegel 50 odstotkov. Leta 1994 so prodali 49 odstotkov podjetja, 51 odstotkov pa je še vedno ostalo v družinski lasti.

Leta 1995 je Rosenbauer prodrl na ameriški trg. Od leta 1969 ima lastniške deleže in lastna podjetja tudi zunaj Avstrije: devet podjetij je v Evropi, tri v Severni Ameriki, štiri v Aziji. Eno deluje v Sloveniji. V Rosenbauerju Slovenija se ukvarjajo s proizvodnjo gasilskih vozil, podaljšanih kabin, nadgradenj in rezervoarjev za vodo in imajo letni promet več kot 20 milijonov evrov. Odgovorni so tudi za prodajo gasilskih vozil in opreme na nekdanjih jugoslovanskih trgih. V začetku letošnjega leta so v Gornji Radgoni odprli novo proizvodno halo. V Sloveniji imajo skoraj 150 zaposlenih, smo izvedeli v Leondingu.

image
Pantherji in druga gasilna vozila v podjetju Rosenbauer. Foto: Milan Ilić


Skupina Rosenbauer je leta 2018 dosegla skupni prihodek 909,4 milijona evrov in čisti dobiček pred obrestmi in davki (EBIT) 48,8 milijona evrov. Junija letos je imela 3621 zaposlenih. Lanski izvozni delež je znašal 91 odstotkov prometa, skupina izvaža v 130 držav. Direktor Siegel dodaja, da so razmere na trgu trenutno ugodne in da so imeli v letošnjem juniju za skoraj 1,1 milijarde evrov naročil. »Ponujamo popolno paleto izdelkov za zaščito pri požarih in drugih nesrečah, po vseh mednarodnih standardih. Smo globalni tehnološki in inovacijski vodja v panogi. Priznanih imamo 184 patentov in 2,7 odstotka celotnih prihodkov vlagamo v razvoj,« nam je povedal sogovornik. Po njegovih besedah so preprosto prisiljeni biti inovativno podjetje, saj nimajo velikega domačega trga tako kot trije glavni tekmeci, dva iz Združenih držav in eden iz Japonske.

V zadnjem desetletju se je povpraševanje po gasilskih vozilih v povprečju večalo za 3,4 odstotka na leto.


V zadnjem desetletju se je povpraševanje po gasilskih vozilih v povprečju večalo za 3,4 odstotka na leto. V letih 2008–2012 je znašalo 15.000–16.000 na leto, v letih 2014–2015 pa je skočilo na 21.500–22.000; v letu 2016 se je zmanjšalo na približno 19.500, leta 2017 pa se je spet povečalo na 21.100.

Vrednost svetovne prodaje gasilskih vozil vseh proizvajalcev je v povprečju rasla za 4,9 odstotka na leto, in sicer z 2,8 milijarde evrov v letu 2008 na 4,3 milijarde evrov v letu 2017. Prihodki skupine Rosenbauer so se povečevali nadpovprečno, v povprečju za šest odstotkov na leto, s 500,3 milijona evrov v letu 2008 na 909,4 milijona evrov v letu 2018, vmes sta bili slabši le leti 2011 in 2017. To je včasih neizogibno v tej industrijski panogi, ki ima svoje cikle in v kateri so podjetja kot Rosenbauer odvisna od velikih naročil iz drugih držav, pravi Siegel.

image
Pantherji in druga gasilna vozila v podjetju Rosenbauer Foto: Milan Ilić


Za njihovo skupino je drugo največje podjetje za izdelavo gasilskih vozil Pierce Oshkosh iz Združenih držav Amerike (manj kot 900 milijonov evrov prihodkov v poslovnem letu 2017/2018); tretje je japonska korporacija Morita (približno 550 milijonov evrov v letu 2017/2018). REV iz ZDA je na četrtem mestu (letni promet okoli 400 milijonov evrov). Vodilna čet­verica obvladuje približno 80 odstotkov celotnega svetovnega trga. Kupci so večinoma javna podjetja in podobne organizacije.

Rosenbauer v zadnjem času med drugim izdeluje vedno več čelad za gasilce. Vendar največji delež prometa ustvari z najzahtevnejšimi, dragimi izdelki, gasilskimi vozili, med katerimi so navadna gasilska vozila (33 % celotnega prometa podjetja), industrijska (12 %), letališka (11 %) in različna reševalna vozila, opremljena z žerjavom in podobna (20 %). Čelade in druga osebna oprema zdaj predstavljajo približno osem odstotkov prometa. Podjetje prodaja tudi protipožarne sisteme (3 %), stacionarno protipožarno zaščito (3 %) in storitve za stranke (7 %), ima pa še nekatere druge vire dohodka.

Megatrendi, pomembni za trg opreme za gašenje požara in druge opreme za pomoč pri nesrečah, so povezani z ekologijo, prometom, urbanizacijo in demografijo. Na povpraševanje vsekakor vplivajo podnebne spremembe, gozdni požari, škoda, ki jo povzročajo hidrološki in meteorološki dogodki, ter vse večje število posegov gasilcev, ki niso povezani z ognjem.
Rosenbauer je vodilno podjetje za gasilske tehnologije za zaščito pred požari in posredovanje pri nesrečah – ter največji izvoznik gasilskih vozil na svetu.
Za proizvajalce, kot je Rosenbauer, so pomembni tudi strožji predpisi o emisijah izpušnih plinov, prepoved dizelskih vozil in vgradnja novih materialov v avtomobilski industriji. Na povpraševanje prav tako vplivajo naraščajoča gostota prebivalstva in koncentracija v mestih ter gostota prometa. Vozila za intervencijo morajo biti bolj kompaktna, z boljšimi manevrskimi zmogljivostmi in opremljena z najsodobnejšimi navigacijskimi in komunikacijskimi napravami.

Čeprav ima Rosenbauer polno knjigo naročil, Siegel za prihodnje leto napoveduje upočasnitev rasti gasilskega trga. Glavna razloga sta trgovinski spor med ZDA in Kitajsko ter počasna gospodarska rast v Evropi.

Rosenbauer je znan po svojih čeladah heros. Na trg so jih uvedli leta 1992, od leta 2015 tudi novo generacijo, heros titan, ki je edina čelada na svetu s tremi certifikati, in sicer v EU, ZDA ter Avstraliji in na Novi Zelandiji. Od leta 2012 so ta del proizvodnje več kot podvojili – s 37.800 kosov na 85.000 leta 2018.

image
Pantherji in druga gasilna vozila v podjetju Rosenbauer Foto: Milan Ilić

 

Izziv za oblikovalce
 

Siegel pravi, da ni skrivnost, kaj zdaj razvijajo v podjet­ju. V letu 2021 načrtujejo začetek serijske proizvodnje vozila Concept Fire Truck (CFT). V sodelovanju z Volvom Penta (motor) so razvili nov tip gasilskega vozila z odličnimi zmogljivostmi. Sogovornik pričakuje, da bo do leta 2030 po svetu povpraševanje po približno 3200 takšnih vozilih, v Evropi pa bi jih do leta 2025 lahko bilo v uporabi 700 do 800.

Najbolj impresiven Rosenbauerjev izdelek je vsekakor panther, gasilski tovornjak futurističnega dizajna. Zasnovali so ga v dunajskem oblikovalskem studiu Spirit Design, ki dela za Rosenbauer od leta 2003. Panther je očaral trg že takoj ob predstavitvi leta 2005, pa ne le s tehničnimi zmogljivostmi. Njegovi oblikovalci so prejeli številne pomembne nagrade, med drugim svetovno ugledno nagrado za oblikovanje red dot in nagrado za oblikovanje Zvezne republike Nemčije. Tržni uspeh je bil logična posledica – do leta 2012 so kupcem dostavili več kot tisoč pantherjev. Vozilo stane, odvisno od velikosti in moči, od pol milijona do 1,2 milijona evrov. Izdelajo jih približno 130 na leto.

Najmočnejši model, panther 8x8 četrte generacije, ima motor s 1450 konjskimi močmi. Skupna zmogljivost rezervoarja (voda, pena in prah za gašenje) je 19.000 litrov. Vozilo doseže največjo hitrost 135 km/h, v manj kot 25 sekundah pa lahko pospeši do 80 km/h. Ni slabo za 50-tonsko zver.

Več iz rubrike