VIDEO: Če se oziraš za konkurenco, te hitro prehiti

»Če opazuješ konkurenco, načeloma zapravljaš čas. Če atlet pri teku na sto metrov samo obrne glavo, ga bodo drugi prehiteli. Torej, ne gledamo konkurence, ampak imamo vizijo in pogum, da jo uresničujemo,« je polni dvorani gostov v kongresnem centru na Brdu pri Kranju razkril svoj recept za uspeh podjetnik Marino Furlan, direktor Intre lighting, ob razglasitvi za Delovo podjetniško zvezdo 2019.
Fotografija: Luka Podlogar, predsednik uprave Generali Investments, je skupaj s Stojanom Petričem podelil kipec Delove podjetniške zvezde lastnikoma podjetja Intra lighting, zakoncema Furlan.
Odpri galerijo
Luka Podlogar, predsednik uprave Generali Investments, je skupaj s Stojanom Petričem podelil kipec Delove podjetniške zvezde lastnikoma podjetja Intra lighting, zakoncema Furlan.

Vedno se moraš spraševati, zakaj nekaj počneš, to je najpomembnejše, je nadaljeval Marino Furlan in poudaril, da je vizija povezana s korajžo. »Vesel sem, da jo vidim pri mnogih slovenskih podjetjih, ne samo pri teh, ki so danes tu na odru z nami. Včasih moraš hoditi po robu, tudi tvegati. Z leti sicer to delaš redkeje, ampak nadomeščaš z izkušnjami.« Vendar, da lahko gradiš vizijo, potrebuješ stabilnost, zasluge zanjo je pripisal ženi Marjeti Furlan: »Imava izjemne otroke, skromne, samozavestne in sposobne.«
Predstavniki podjetij, nominiranih za nagrado Delova podjetniška zvezda Fotografije Voranc Vogel
Predstavniki podjetij, nominiranih za nagrado Delova podjetniška zvezda Fotografije Voranc Vogel

S pogovorom z zakoncema Furlan se je zaokrožil najslovesnejši del dogodka ob podelitvi nagrade Delova podjetniška zvezda 2019 za najboljše malo in srednje veliko podjetje v državi, ki jo je naša medijska hiša podelila tretjič. Kakor je v imenu strokovne komisije, ki je ocenjevala deseterico podjetij, uvrščenih v ožji izbor, povedal njen predsed­nik, Stojan Petrič, predsednik uprave družbe FMR in predsednik nadzornega sveta družbe Kolektor Holding, so pri izboru zmagovalca upoštevali finančni kriterij, uspeh na tujih trgih, vizijo in ambiciozne načrte, trajnostno naravnanost in družbeno odgovornost podjetja.


 

Vsi vadijo, koncertira tisti, ki ima nekaj več


Spomnimo, Intra lighting iz Šempetra pri Novi Gorici je proizvajalec arhitekturnih svetil, svetlobnih sistemov in pametnih rešitev razsvetljave, ki je s prodajo na tujih trgih lani ustvaril 31 milijonov evrov prihodkov. Veliko večino izdelkov izvozi, in to v 68 držav po svetu, uporablja pa materiale, ki jih je v 93 odstotkih mogoče reciklirati. Kar 11 odstotkov prihodkov namenja za raziskave in razvoj, digitalizacijo procesov. Snuje svetilke, ki bodo imele vonj in dodatne zaslone, absorbirale bodo hrup, se pogovarjale z ljudmi in se s svetlobo, ki jo oddajajo, v 99 odstotkih približale sončni.

»Vsi nominiranci so zelo dobro izpolnjevali pogoje, razlike niso bile velike, a Intra lighting je malenkost odstopala,« je povedal Petrič in uspešno podjetniško zgodbo primerjal z uspehom v glasbi ali športu. Številni glasbeniki vadijo sedem ali več ur na dan, a samo nekaj jih koncertira po svetu. »Ti imajo nekaj več, imajo občutek, razumejo avtorja, ki je napisal skladbo,« je dejal Petrič.

Marino Furlan, prvi mož Intre lighting, je bil navdušen, da je prav njegovo podjetje prejelo laskavi naziv. »Prejeti takšno priznanje ni kar tako, ne delijo jih brez razloga. Glede na to, da so bili tudi drugi nominiranci izjemni, je še toliko več vredna,« je s kipcem v roki poudaril v pogovoru za Svet kapitala. Nagrada je potrditev in hkrati jamstvo drugim, da podjetje dobro dela.

Ignac Mertik (MI Elektronika, lanskoletni nominiranec) Tanja Skaza, Stojan Petrič in dr. Dušan Mramor.
Ignac Mertik (MI Elektronika, lanskoletni nominiranec) Tanja Skaza, Stojan Petrič in dr. Dušan Mramor.


»Če v trgovini izbiraš cabernet sauvignon in je cena vseh proizvajalcev približno enaka, verjetno izbereš najdražjega, če želiš najboljšega. Vendar cena ni nujno povezana s kakovostjo. Steklenica, na kateri je označeno, da je vino nagrajeno, bo pri kupčevem izboru gotovo imela neko prednost,« je primerjal Furlan in dodal, da nagrade načeloma skromnim Slovencem koristijo, saj s tem drugi potrdijo, da je podjetje edinstveno, vrhunsko, zanesljivo. Nagrada daje jamstvo, da ti stranke zaupajo, kar je temelj za to, da lahko izstopiš iz povprečja, da zasiješ.
 

Podjetništva se lahko naučimo


Osrednji gost dogodka je bil George Deriso, profesor podjetništva na univerzi v Koloradu, ustanovitelj devetih podjetij, šest let je bil tudi predsednik Appla Avstralija in preživel teroristični napad v Washingtonu 11. septembra 2001. Je tudi predavatelj na slovenskem Gea Collegeu. »Ko sem prišel prvič, sem mislil, da bo to edinkrat, zdaj sem tu že tretje leto. Mislim, da se premalo zavedate in se pogovarjate o tem, kako čudoviti ljudje ste tukaj. Inovativni. Slovenci so razvili vrsto globalno pomembnih stvari, na to bi morali biti ponosni. Na inovacijski lestvici se Slovenija in ZDA uvrščajo na podobno mesto,« je poudaril Deriso in spodbudil k podjetništvu. Sam je mladost preživel na kmetiji, pozneje je družina zašla v velike finančne težave, a je kljub temu postal uspešen podjetnik.

Podjetništva se je mogoče naučiti, zavedati pa se je treba, da ga sestavljajo tako vzponi kot padci. »Moraš pasti, da se naučiš vstati. Morda se sliši kruto, ampak saj tudi nihče ni hodil, ne da bi prej padel, in nihče ni že prvič, ko je prijel v roke inštrument, zaigral perfektno. Pa mislimo, da je v podjetništvu drugače … Nehati bi morali govoriti o padcih, ampak raje o tem, da vadimo. Besedo padec moramo izbrisati iz besednjaka in potem bo postalo sprejemljivo in čisto nekaj običajnega, če se neka podjetniška ideja ne bo razvila v nekaj, kar je podjetnik pričakoval,« je poudaril Deriso.
 

Ne znamo zaploskati sosedu


V tem duhu razmišlja mlada podjet­nica Maja Kosi, dijakinja četrtega letnika celjske gimnazije, ki se že od 15. leta ukvarja s pasjo modo. Izdelke je doslej poslala kupcem v 40 državah. »Ne bojim se prihodnosti. Ne moremo je napovedati, lahko pa jo soustvarjamo. Če imamo cilj, lahko vsa svoja dejanja usmerjamo tako, da bi ta cilj dosegli,« je poudarila v pogovoru. Meni, da imajo podjetniki odgovorno nalogo tudi zato, ker so zgled družbi – pa naj bo dober ali slab.
Urednica Sveta kapitala Petra Kovič (v oblačilih TERMINAL 3, BTC) in njena gosta Žiga Vavpotič in Maja Kosi. Foto Tomi Lombar
Urednica Sveta kapitala Petra Kovič (v oblačilih TERMINAL 3, BTC) in njena gosta Žiga Vavpotič in Maja Kosi. Foto Tomi Lombar

Z njo se je strinjal še en mladi podjetnik Žiga Vavpotič. Zavedati se moramo izzivov, ki nas čakajo, vendar se ne z njimi obremenjevati vsak dan, to ni prava smer, je poudaril. »Imeti moramo pogum, se zavedati, kaj nam je že uspelo ustvariti, in razmišljati o globalnih priložnostih in možnostih. To navdušuje mlade, medtem ko v naši družbi pogrešam meritokracijo in zaupanje. Preveč se ukvarjamo s teorijami zarot, ne znamo zaploskati sosedom in se veseliti njihovih uspehov. Potrebujemo srčnost, energijo in samozaupanje, tako bomo lahko šli v svet,« je poudaril.

Prav takšna prepričanja so omenjali naši sogovorniki v druženju po urad­nem delu dogodka. Tanja Skaza, solastnica podjetja Skaza, ki je bilo eno izmed desetih nominiranih za Delovo podjetniško zvezdo 2019: »Navdušena sem nad prejemnikom nagrade, podjetjem Intra lighting, ki poudarja, da ni dovolj samo delati in delati, ampak tudi razvijati prave produkte, iskati takšne rešitve, ki potrošniku zagotavljajo neko udobje. Všeč mi je, da se pri izboru ne upoštevajo samo finančni kriteriji, ampak da ocenjevalce zanimajo tudi druge konkurenčne prednosti podjetja.«

Peter Kosin, generalni direktor Inee, letošnje podjetniške zvezde po izboru bralcev Dela in Sveta kapitala, je prepričan, da je k tej odločitvi prispevala pozitivna naravnanost njegovega podjetja. »Veliko vlagamo v to, da smo dobri, saj mislim, da če nekaj delaš, se moraš truditi, da si najboljši na vseh ravneh. Tako bo tudi naprej,« je zagotovil, ponosen, da je bila Inea nominirana za Delovo podjetniško zvezdo. A kakor je dejal, je bil kar malo presenečen, »družba, v kateri smo bili, je bila res izjemna«, je pohvalil konkurenco.

Predsednik Kluba slovenskih podjetnikov (SBC) Marjan Batagelj s soprogo Foto Voranc Vogel
Predsednik Kluba slovenskih podjetnikov (SBC) Marjan Batagelj s soprogo Foto Voranc Vogel

 

Ne po ceni, prvi smo lahko v nišah in po kakovosti


Ustanovitelj in lastnik podjetja Asoft – ki je bilo prav tako med letošnjimi nominiranci – Tadej Muha je poudaril, da podjetništvo ni nekaj, kar bi služilo predvsem lastnikom. »Namenjeno je ljudem. Najprej vsem zaposlenim in potem še drugim okrog njega, strankam, partnerjem. Podjetništvo ni samo nujno potrebno, je tudi pozitivno za okolje in ljudi. Tako ga prikazuje tudi nagrada, za katero smo bili nominirani,« je dejal Muha in poudaril, da je za uspeh treba imeti najprej vizijo. Podjetnik se mora vprašati, zakaj bi nekaj delal in zakaj bi ta izdelek nekdo potreboval. »Najboljše rešitve izhajajo iz potreb. Ko jih zaznaš, lahko za tiste, ki jih imajo, razvijaš dobre produkte in rešitve. Temu je treba dodati vso to podjetniško predanost in podporo družine, brez katere ne gre.«

Menedžer in podjetnik Andrej Božič je poudaril, da nominiranci in seveda nagrajenec za Delovo podjetniško zvezdo odsevajo prav tisti lastnosti, ki omogočata, da neko podjetje zasije. To sta pogum in vizija. »Čudovito je poslušati Marina Furlana o viziji Intre lighting. Za Slovenijo je v resnici edina možnost, da imamo takšna nišna podjetja, ki so jim kupci za njihove izdelke pripravljeni plačati več. Po stroškovni plati ne moremo biti prvi, saj to zahteva velike družbe, ki pa jih pri nas ne moremo imeti. Lahko pa smo prvi po konceptih in kakovosti. To se je na tem dogodku tudi pokazalo in zato je za podjet­ništvo pomemben,« je poudaril Božič in pojasnil, da zgled, ki smo ga lahko videli, opogumlja.

Mojca Kunšek, direktorica Ajpesa (druga z leve), v odlični družbi na Brdu pri Kranju. Foto Tomi Lombar
Mojca Kunšek, direktorica Ajpesa (druga z leve), v odlični družbi na Brdu pri Kranju. Foto Tomi Lombar

 

Priložnost za samorefleksijo


S tem se je strinjal Stojan Petrič. Sporočilo te in podobnih nagrad je, da nekomu – ne le nagrajencu, ampak vsem nominirancem – hočemo dati priznanje, da dela dobro; da ima vizijo, da ustvarja dodano vrednost in delovna mesta, kupcem pa ponuja rešitve za njihove težave. Podjetjem to vliva motivacijo za nadaljnje delo, in to ne samo vodstvu in lastnikom, ampak vsem zaposlenim. Sodelovanje v takšnih izborih je tudi velika priložnost za samorefleksijo, je prepričan Petrič. »Pozitivno je, da podjetje, ki verjame, da je dobro v tem, kar dela, želi to dokazati in preveriti tudi zunaj. Tu se pokaže še dodaten pogum – ne le tisti, ki je potreben za vodenje poslovne politike, ampak da podjetje vstopi v tekmo, da dokaže, da je najboljše. Ko dobi priznanje, je to zelo dobro za duha v podjetju, predvsem motivacijo v ekipi,« je pojasnil Petrič.

»Podjetniška zvezda ni direktor, niti lastnik, ampak prav vsak zaposleni, od tistega, ki je pridobil naročilo, do onega, ki je odpremil škatlo. Vsi morajo svoje delo opraviti stoodstot­no. Nagrada ne pomeni samo, da si dober delodajalec in da se zaposleni počutijo varne ter radi prihajajo v službo, ampak da delaš dobro, imaš prave usmeritve, dober trg. Vse to podjetje samo zase ve, a še toliko več vredno je, če to opazijo drugi, pomaga tudi pri privabljanju kadrov,« je poudaril Iztok Stanonik, solastnik podjetja Polycom, lanske Delove podjetniške zvezde.
 

Priznanje podjetju razpre krila


Generalna direktorica GZS Sonja Šmuc je opomnila na napredek podjetništva v Sloveniji. Pred 30 leti smo na eni strani poznali velike sisteme in na drugi drobno obrt, malih in srednje velikih podjetij, ki so po navadi hrbtenica gospodarstva, pa ni bilo.

»Z nagradami, kot so Delove podjetniške zvezde, se žarometi usmerjajo na tista, ki so večinoma nastala prav v zadnjih 30 letih in so se razvila iz garaž, kuhinj … Nekatera med njimi imajo svetovni primat v svojih nišah, njihova vizija je biti globalen, najboljši. Tako kot letošnji nagrajenec Intra lighting so gotovo navdih sedanjim in bodočim generacijam in dokaz, da podjetništvo ni samo dobilo domovinske pravice v Sloveniji, ampak da smo vrhunski podjetniki.« Kakor še ugotavlja, nekateri podjetniki morda potrebujejo več spodbude, da so pripravljeni pokazati, kaj znajo in česa so sposobni, še bolj je to poudarjeno pri podjetnicah. Vsakdo za to, da lahko zgradi svojo samozavest, ki je odsev tega, kar vidimo v okolju, potrebuje odskočno desko.

Valter Leban, član uprave koncerna Kolektor, je predstavil koncept pametnih tovarn in digitalno transformacijo na primeru novega poslovnega modela, ki ga uporabljajo v Kolektorju. Foto Tomi Lombar
Valter Leban, član uprave koncerna Kolektor, je predstavil koncept pametnih tovarn in digitalno transformacijo na primeru novega poslovnega modela, ki ga uporabljajo v Kolektorju. Foto Tomi Lombar
»Če nas okolje zna v pravem trenutku pobožati, nam to lahko da široka krila,« je dejala Sonja Šmuc in se naslonila na predavanje Georgea Derisa. Zavedati pa se moramo, da so del življenja tudi padci, ki jih je običajno ravno toliko kot zmag. »Uspešen bo tisti, ki se zna pobrati, se iz padca česa naučiti in iti naprej. Upam, da nam bo družbi to uspelo vcepiti, da demistificiramo neuspeh in ga začnemo sprejemati kot način učenja in pot do tega, da smo boljši in najboljši,« je poudarila direktorica GZS in spomnila, da je tudi tretja Delova podjetniška zvezda podjetje, ki ga vodi dvojec, Marino in Marjeta Furlan.

»To najbrž pomeni, da v primerih, ko se dva človeka, ki se najdeta v podjetništvu, dobro dopolnjujeta, to lahko da dober zagon in zagotavlja stabilnost podjetja. In je dokaz, da slovenski pregovor, ki pravi, da v španoviji še pes crkne, ne drži.«

Več iz rubrike

Kako pravočasno poskrbeti za kibernetsko varnost v podjetju

Zakaj je pomembna varnostna zaščita pred kibernetskimi napadi in kakšno škodo lahko takšni varnostni incidenti povzročijo podjetju?

Izgorelost – vse prepogosta bolezen moderne dobe

Kaj se lahko zgodi, če se prepustimo prehitremu življenjskemu tempu in dinamiki, ki nas potegneta v vrtinec čustvenih in telesnih naporov, v katerem se nimamo časa ustaviti?

Zaostrujemo kreditiranje, namesto da bi zahtevali odgovornost

Izvršna direktorica in odgovorna partnerica pri Deloitte Slovenija Barbara Žib­ret Kralj  meni, da sta trajnost in odgovornost ne poslovna priložnost, ampak nuja.

Odvračanje od korupcije – projekt, ki se nikoli zares ne konča

Ozaveščanje zaposlenih o tveganjih korupcije je danes visoko na seznamu prednostnih nalog številnih slovenskih podjetij.