Krize v dobavni verigi še ni konec, omikron je nova grožnja

Različica bolezni covid-19 delta je v začetku tega leta močno pretresla dobavno verigo, omikron pa je naslednji preizkus odpornosti.
Fotografija: Kontejnerska ladja podjetja China Shipping Container Lines. Foto: Lucy Nicholson / Reuters
Odpri galerijo
Kontejnerska ladja podjetja China Shipping Container Lines. Foto: Lucy Nicholson / Reuters

Pristanišča in podjetja se že od začetka leta borijo s krizo v svetovni dobavni verigi. Ko se je že zdelo, da se stanje začenja stabilizirati, bi se lahko panoga zdaj srečala z novo preizkušnjo; z novo različico bolezni covid-19 omikron. Pričakuje se, da bo Kitajska še bolj poostrila svojo politiko 'ničelne okuženosti', ki je v preteklosti vključevala množične zapore celotnih mest, prisilne karantene in stroge preglede v pristaniščih. Okrepljeni ukrepi Kitajske bodo seveda negativno ukrepali na že tako obremenjene dobavne verige.

Preizkus odpornosti

Omicron je še en »preizkus odpornosti« za že tako obremenjene dobavne verige, je za CNBC dejal Per Hong, višji partner v svetovalnem podjetju Kearney, ki ima sicer poslovne prostore tudi v Ljubljani. Svet je prvič izvedel za novo različico omikron konec prejšnjega tedna, ko so južnoafriški znanstveniki opozorili na pojav tega seva. Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) ga je hitro označila za »različico, ki vzbuja skrb« in ga označila za globalno tveganje.

image_alt
Nemčija: Upad zasebne prezadolženosti največji doslej

»Oskrbovalne verige ostajajo ranljive za motnje, povezane s pandemijo, različica omikron pa kaže, da krize še ni konec,« je nedavno pojasnila Sian Fenner, vodilna ekonomistka za Azijo pri Oxford Economics. Čeprav na celinski Kitajski še ni bilo prijavljenih primerov omikrona, je Hong dejal, da pozorno spremlja odziv kitajske vlade zaradi primerov, ki so se pojavili v Hongkongu.

Kontejnerska ladja podjetja Maersk. Foto: Kooren Michael / Reuters
Kontejnerska ladja podjetja Maersk. Foto: Kooren Michael / Reuters
»Pričakuje se, da bo Kitajska podvojila svojo politiko 'ničelne okuženosti', ki je v preteklosti vključevala množične zapore celotnih mest, prisilne karantene ter stroge preglede v pristaniščih, vključno s spremljanjem ladij in tovora, da bi preprečila prihod primerov,« je pojasnil Hong. Tudi drugi analitiki so opozorili, da bi lahko Kitajska ob pojavu omikrona okrepila koronavirusne ukrepe.

Hong je dodal, da bomo v omenjenem primeru zagotovo priča še večjemu pomanjkanju ključnih proizvodnih komponent in povečanim zaostankom pri naročilih za osnovne elektronske, avtomobilske in potrošniške izdelke, odvisno od prizadetih regij.

Zakaj je Kitajska tako velika skrb dobavnih verig?

Nekatera najbolj obremenjena pristanišča na svetu so na Kitajskem. Po podatkih Svetovnega sveta za pomorstvo je sedem od desetih najbolj obremenjenih pristanišč na Kitajskem. Na prvem mestu je Šanghaj, na tretjem Ningbo-Zoušan, o katerem smo že pisali, na četrtem mestu Šenžen, medtem ko je bil Hongkong lani osmo najbolj zasedeno pristanišče.

image_alt
Bo kriza s kontejnerji uničila božič?

»Veliko je neznank, vendar pa je različica omikron zagotovo še ena preizkušnja odpornosti globalnih dobavnih verig, ki so že bile pod stresom in sredi dolgotrajnega procesa zdravljenja,« je dejal Hong. Dobavne verige so letos povsod prizadele velike motnje, od pomanjkanja zabojnikov do poplav in okužb s koronavirusom, ki so povzročile zaprtje pristanišč. Energetske krize na celinski Kitajski in v Evropi so bile zadnje, ki so razburkale ladijski sektor.

Kontejnerji Maersk. Foto: Phil Noble / Reuters
Kontejnerji Maersk. Foto: Phil Noble / Reuters
Vendar se je zdelo, da se razmere v zadnjem času stabilizirajo, čeprav so po mnenju analitikov še vedno daleč od časov pred covidom-19, navaja CNBC. Ko so se omejitve v Aziji umirile, so se delavci lahko vrnili in tovarne so septembra spet začele delovati. Sicer je bilo na tej poti še vedno nekaj težav, kot je ponovna uvedba nekaterih omejitev za stabilizacijo nedavnih valov covida, meni Fennerjeva. »Tudi ko je na voljo več proizvodnje, ostajajo logistični izzivi, zlasti na področju ladijskega in tudi letalskega prevoza,« je dodala.

Po vsem svetu je v letu 2021 manj kot polovica ladij prispela pravočasno, navaja Oxford Economics. Vietnam, ključni izvoznik v Aziji, bo po »posebej hudem« tretjem valu covida ponovno pridobil delež izvoza, je navedlo raziskovalno podjetje TS Lombard. Zaradi pandemije je država jugovzhodne Azije sicer zaprla svoje tovarne, kar je povzročilo težave zlasti številnim ameriškim podjetjem, ki imajo tam proizvodne obrate.

image_alt
Za ohranitev statusa velesile mora Amerika zaščititi pet tehnologij

Če pa bo omikron zavrl okrevanje dobavne verige, bi to lahko ogrozilo okrevanje regionalnega izvoza, so nedavno pojasnili analitiki družbe TS Lombard. Dodali so: »Večina vlad v regiji se bo verjetno uprla ponovnemu uvajanju strogih omejitev, vendar je bistvo, da bodo dobavne verige ostale pod pritiskom, dokler bo obstajala nevarnost covida.« Če bo omikron prizadel dobavne verige, bo učinek na azijski BDP v naslednjem letu verjetno padel za 1,6 odstotne točke, je navedel Oxford Economics.

Več iz rubrike