Je bogatašem dovoljeno dirkati po nemških cestah?
Kratek film, ki je bil objavljen na družbenih omrežjih, je te dni znova podžgal debato o zakonsko neomejeni hitrosti motornih vozil na nemških avtocestah. Uspešen češki podjetnik in multimilijonar Radim Passer je na Youtubu objavil profesionalno izdelan videoposnetek, dolg manj kot tri minute in pol, ki prikazuje, kako je julija lani s svojim Bugattijem (model Chiron) dosegel hitrost srhljivih 417 kilometrov na uro. Vozil se je s sovoznikom na večinoma pravi in skoraj povsem prazni avtocesti med Hannovrom in Berlinom.
Vsaka država ima nekaj svojih tradicionalnih svoboščin, ki jih ne omejuje, čeprav zaradi tega prihaja do več smrti. Za Američane je sveta svoboščina strelno orožje v osebni lasti, Nemci pa branijo neomejeno maksimalno hitrost po svojih avtocestah. V Nemčiji sicer obstaja priporočilo, da se ne vozi s hitrostjo, višjo od 130 km/h, vendar višje hitrosti niso zakonsko prepovedane. Po drugi strani velja, da če se na nemški avtocesti pripeti nesreča, pri čemer je nekdo od udeležencev vozil z veliko hitrostjo, to na sodišču štejejo kot oteževalno okoliščino.
Seveda tudi v Nemčiji ni malo zagovornikov uvedbe zakonske omejitve hitrosti na nemških avtocestah. Ti se zavzemajo za omejitev največje hitrosti za avtomobile in motocikle, tako kot to velja v drugih državah. V sosednji Švici je na primer največja dovoljena hitrost 120 km/h, v Avstriji 130 km/h, na Nizozemskem 100 km/h, na Poljskem pa 140/km/h. V večini držav Evropskega gospodarskega prostora je omejitev 120 km/h ali 130 km/h.
Dva glavna argumenta zagovornikov omejitve hitrosti na nemških avtocestah sta, da se bo na ta način (1) zmanjšalo število mrtvih in poškodovanih v cestnem prometu in (2) da se bo zmanjšalo onesnaževanje okolja (bistveno manj izpusta ogljikovega dioksida in drugih škodljivih snovi). V Nemčiji je v prvih 11 mesecih lanskega leta v cestnem prometu umrlo 2345 oseb (podatki za december še niso objavljeni). To je 184 ljudi manj ali sedem odstotkov manj kot v obdobju januar-november 2020. Upadlo je tudi skupno število poškodovanih na nemških cestah. V prvih 11 mesecih leta 2021 jih je bilo skupaj 294.700, kar je štiri odstotke manj kot v istem obdobju 2020.
Radim Passer - 45. najbogatejši Čeh
Radim Passer, rojen leta 1963, ki je v rodni Češki obogatel z vlaganjem v nepremičnine, večinoma v poslovne stavbe in stanovanjska naselja, se predstavlja kot zelo veren človek in velja za enega najbogatejših adventistov v Evropi. V češki izdaji revije Forbes je bilo objavljeno, da je bil Passer lani 45. najbogatejši Čeh. Leta 2021 je svoje premoženje v primerjavi z letom 2020 povečal za skoraj 30 milijonov evrov; na skupno okoli 295 milijonov evrov. Passer obožuje tudi nekatere zemeljske radosti, kot je vožnja s hitrimi avtomobili. Sam pravi, da poleg Bugattija Chirona rad hitro vozi Porsche 911 Turbo, Lamborghini Aventador in Bentley Flying Spur, Forbes pa piše, da je v Passerjevi garaži tudi Bugatti Veyron.
Nemška policija je proti Passerju sprožila preiskavo zaradi omenjene vožnje, dokumentirane na omenjenem video posnetku, pri kateri je z Bugattijem Chironom v nekaj trenutkih dosegel hitrost 417 km/h. Nemška zakonodaja predvideva kaznovanje 'nedovoljenih cestnih dirk'. Po zakonu je to lahko tudi, ko voznik avtomobila 'tekmuje sam s seboj', poskuša doseči določeno hitrost in je hkrati 'neusmiljen do drugih udeležencev v prometu in prometnih pravil'. V nemški cestnoprometni uredbi piše tudi: »Kdor vozi motorno vozilo, ga lahko vozi le tako hitro, da lahko ohranja stalen nadzor nad vozilom.« Glede na to, kar smo videli v filmu s Passerjem v Bugattiju, je on očitno imel nadzor nad vozilom, a tudi srečo, da se med to kratko vožnjo ni zgodilo nič nepredvidenega. Passerju ni bilo treba naglo zavirati.
Nekateri nemški strokovnjaki za avtomobile in cestni promet pravijo, da bi zakon lahko prepovedal izdajanje cestnoprometnih dovoljenj za vozila, ki nimajo samodejne omejitve največje hitrosti. Direktorji nekaterih znanih nemških avtomobilskih znamk, kot so Audi, BMW in Mercedes-Benz, so se že leta 1987 dogovorili, da na ta način omejijo hitrost svojih vozil na 250 km/h. Bugatti, ki sodi v koncern Volkswagen, se ni odločil za vgradnjo samodejnega omejevalca hitrosti v svoje modele. Bugatti Chiron ima 16-valjni motor z več kot 1100 kW (1.500 konjskimi močmi) in lahko doseže hitrost nad 400 km/h, je na nemški avtocesti dokazal Radim Passer. Vozniki na testnih stezah so z Bugattijem Chironom vozili tudi 490 km/h.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.