Plača – strogo varovana skrivnost do razgovora (VIDEO)
Globalno 27 odstotkov podjetij deli podatke o plačah, slaba polovica od njih že v zaposlitvenih oglasih. V Sloveniji ta podatek držimo v večji tajnosti. Pobud za večjo transparentnost je precej, tudi od kadrovikov, po mnenju nekaterih pa je to dvorezen meč.

Odpri galerijo
Zaposleni v visokotehnoloških podjetjih v razpisih za delo pričakujejo tudi podatek o plači. Brez tega na spletnih mestih, kjer tovrstne oglase objavljajo, objava sploh ni mogoča. Foto Matej Družnik/Delo
Kot kažejo podatki linkedinovega poročila o globalnih trendih, se bo 27 odstotkom podjetij, ki že objavljajo podatke o plači, kmalu pridružilo še skoraj toliko ostalih, medtem ko preostala polovica tega ne namerava storiti. Na vprašanje, zakaj ne, jih tri četrtine meni, da bi objava lahko povzročila konflikte med sodelavci, stališče dobre tretjine je, da to ni običajno, tretjina pravi, da bi s tem omejili možnost pogajanj za plačo, in ravno toliko, da bi se zaposlitveni intervju osredotočil predvsem na plačilo.
Na drugi strani v tistih podjetjih, kjer podatke objavljajo, več kot polovica poudarja, da to poenostavlja pogajanja, zagotavlja pravično plačilo, od prijave na oglas odvrne tiste, ki bi tako ali tako odstopili kasneje, in omogoča, da se na zaposlitvenem intervjuju bolj posvetijo drugim tematikam.
Slovenske prakse
Podjetja, ki prosta delovna mesta objavijo na zavodu za zaposlovanje (ZRSZ), imajo v prijavnem obrazcu tudi vprašanje o ponujeni okvirni mesečni bruto plači. A ga le redko kje izpolnijo, so povedali na zavodu. Tiste delodajalce, ki želijo, da pri
Vsak šesti delodajalec v svetu v zaposlitvenem oglasu navede tudi okvirno višino plače.
iskanju novih sodelavcev posredujejo tudi oni (v lanskem letu je to veljalo za več kot polovico od 154.205 objavljenih prostih delovnih mest), povabijo k izpolnitvi rubrike.»Iskalcem zaposlitve natančen opis delovnega mesta, kamor sodi tudi podatek o plači, olajša odločitev za prijavo. Navedba plače je seveda še posebej smiselna, če delodajalec med sorodnimi podjetji izstopa po višjem plačilu,« so sporočili iz ZRSZ. Kljub temu obrazca večina ne izpolni. »Pogosto delodajalci sporočijo, da je razkritje podatka o plači v nasprotju s politiko podjetja, ali pa povedo, da bo plača prilagojena izbranemu kandidatu, pri čemer so možna tudi pogajanja o plačilu,« so še pojasnili.

graf
V kadrovskem podjetju Trenkwalder, kjer na spletni strani trenutno objavljajo približno 90 prostih mest, potrebe po navedbi podatka o plači v gospodarstvu ne vidijo. Kot poudarja Alenka Kraljič, lahko v oglasu predstavljena višina plače kandidata

Alenka Kraljič Foto osebni arhiv
Če bi kandidat ocenil, da bi moral biti za svoja znanja in kompetence bolje nagrajen, se na razpis ne bi prijavil, čeprav bi ustrezal kriterijem za zaposlitev. Če bi prišel na zaposlitveni intervju, pa bi lahko izvedel, da ima delodajalec še dodaten sistem finančnega in nedenarnega nagrajevanja, da omogoča usposabljanja in razvoj poklicne poti. »Priložnost za uspešno ujemanje in povezovanje kandidata in delodajalca bi tako lahko bila zamujena,« je poudarila Kraljičeva.
Iz ankete na spletni strani Plača.si izhaja, da je prilagodljiv delovni čas najpogostejša dodatna ugodnost za zaposlene. Podjetja ga omogočajo med 22 in 34 odstotkom zaposlenih, odvisno od regije. Od 22 do 29 odstotkov zaposlenih uporablja službeni telefon za zasebne namene, pogosti so še dodatki za prehrano, ki so višji od zakonsko določenih, dodatno pokojninsko zavarovanje in uporaba prenosnika za zasebne namene.
V Dewesoftu sicer brez težav govorijo o plačah v podjetju, v razpisih pa jih ne navajajo. Po besedah direktorja Andreja Orožna

Andrej Orožen Foto Leon Vidic
Strah je odveč
Jelica L. Lajovic, direktorica človeških virov v Iskratelu, pojasnjuje, da v oglasih še ne razkrivajo plačne ponudbe, ampak da za pričakovanja zaprosijo potencialne kandidate že pred razgovorom ali na njem.»Iskalce zaposlitve lahko z oglasom navdušimo, a tiste, ki so že zaposleni in veljajo za najboljše (večinoma danes iščemo prav takšne), bistveno težje, če jim ne ponudimo in tudi zagotovimo ustreznega plačila za delo,« ugotavlja.
V Avstriji je v zaposlitvenih oglasih praviloma objavljena tudi osnovna plača, ki jo dobijo kandidati brez izkušenj. Kot poudarja Matthias Wechner, direktor Trenkwalderja v Avstriji, delodajalci v oglasih dodajo, da lahko kandidati z boljšimi kvalifikacijami pričakujejo več.
Dodaja, da se zanimanje kandidatov za privlačno delo iz oglasa pogosto konča z razočaranjem na razgovoru, ko jim kadrovik predstavi plačilo za delo. Lepe besede, sporočene v oglasu, in obljube, dane na razgovoru, mora podjetje kasneje tudi zagotoviti, opozarja, saj delodajalci pogosto potencirajo svoje ponudbe. »Za začetek vsaj ne pišimo, da je plačilo stimulativno, če vemo, da ni.«
Sama je sicer zagovornica razkritja plače v zaposlitvenem oglasu. Meni, da argument tistih, ki menijo, da bi to imelo negativen vpliv na zaposlene na primerljivih delovnih mestih, ki zaslužijo manj, ne zdrži. Na eni strani verjame, da delodajalec za svoje najboljše kadre nenehno in ustrezno skrbi, v praksi pa niti ni pričakovati, da bi ponudil veliko več, kot prejemajo delavci s

Jelica L. Lajovic Foto osebni arhiv
Kot zmotno ocenjuje razmišljanje delodajalcev, da bodo zaposlovali samo talente, ki so navdušeni nad ponujenim delom, in ne takšnih, ki jih je spodbudila samo plača. »Zaposleni, ki vidno prispevajo, želijo, da so njihovi uspehi prepoznani in ustrezno nagrajeni.« Strinja se, da se na razpis prijavi več različnih kandidatov, če plača ni vnaprej razkrita, a vprašanje je, koliko med njimi je resnih in ustreznih. »Iskanje kandidatov je drag proces, saj terja veliko časa. Zato ni smotrno, da bi ga zapravljali niti kandidati niti delodajalci.« Tudi strah pred tem, da bi podatke videla konkurenca, je odveč, pravi Jelica L. Lajovic, saj so ti podatki po panogah drugače dostopni.

place po panogah
»Zaradi vseh teh strahov smo podjetja raje v coni udobja in najamemo kadrovsko agencijo, ki za nas opravi iskanje in skrivnostno razkritje plače potencialnim kandidatom, kot bi bili pripravljeni iti korak naprej, razkriti vsaj malo več o plači, plačnem sistemu in sistemu nagrajevanja. S tem bi pritegnili več ustreznih kandidatov, v širši družbi pa bi se oblikovala kakovostnejša plačna politika,« je prepričana.
Pričakovanja globalno iskanih profilov
Kot ugotavlja kadrovska strokovnjakinja Tamara Valenčič, je predvsem med visokotehnološkimi profili, ki so globalno iskan kader, standard, da so podatki o plačilih in nagradah ter dodatkih javno predstavljeni. »Razvojni inženirji, oblikovalci,

Tamara Valenčič Foto Voranc Vogel
»V teh skupnostih so postavljena stroga pravila objave oglasa, ki mora vsebovati tudi plačo ter ostale dodatke in ugodnosti. Zavedati se moramo, da v teh poklicih ni več velikih razlik v plačah niti v regiji niti širše,« ugotavlja Valenčičeva, ki pričakuje, da se bo trend iz panoge IT razširil tudi v poklice, pomembne v okoljih industrije 4.0.
Več iz rubrike
10 podjetij, ki omogočajo delo od koderkoli
Prihodnost dela je fleksibilna oblika dela, zato vse več podjetij razmišlja o razširitvi možnosti dela na daljavo za svoje zaposlene.
»Working smarter« je recept za dodano vrednost in preboj
Smo med med gospodarsko srednje razvitimi v EU, zaostanek za naprednejšimi pa je povezan z nižjo produktivnostjo. Mar ne delamo dovolj "pametno"?
Zadnje novice
Ne spreglejte
Vstopamo v novo dobo varčevanja? Ta banka ponuja depozit z obrestmi vnaprej
AKTUALNO
Moj spletni priročnik – nepogrešljiv vir informacij za podjetnike
AKTUALNO
»Če v tej panogi ne delate s srcem, potem raje ne začnite«
AKTUALNO
Indija postaja tretje gospodarstvo sveta. Kako se z njo primerja Slovenija?
AKTUALNO