Zagrebška turbulenca zaradi Heathrowa

Ko je hrvaški nacionalni letalski prevoznik kupil letališke slote (dovoljenja za pristajanje in vzletanje) na letališču Heathrow v Londonu, je bila to pomembna novica.
Fotografija: Reuters / Olivia Harris
Odpri galerijo
Reuters / Olivia Harris

Zdaj ko bi jih radi prodali, je novica še pomembnejša. Celo tako zelo pomembna, da se je morala vključila visoka politika in do nadaljnjega prepovedala prodajo »papirnega« kapitala.

Letališče Heathrow velja za eno najpomembnejših letališč na svetu. Podatek, da je lani sprejelo 75 milijonov potnikov, da je na štirih terminalih zaposlenih 76.000 ljudi, trditev o pomembnosti le še potrjuje. Zato ni presenetljivo, da letalske družbe kar tekmujejo, katera sme in kolikokrat na teden pristajati na tem letališču. Seveda, z dovoljenjem. Dovoljenje za uporabo letaliških stez in terminalov za izvajanje leta na prezasedeno letališče ali z njega na določen datum in ob določeni uri pa se imenuje letališki slot. Prav ti so v teh dneh povzročili pravo turbulenco.

Hrvaški nacionalni prevoznik Croatia Airlines je letališke slote za pristajanje na in polete z angleškega Heathrowa kupil pred dobrima dvema desetletjema. Za koliko denarja, ne ve nihče, saj je bila vsota skrivnost. Zdaj pa naj bi jih prodal. Vse. Zdaj je javna skrivnost, da gre za veliko denarja, menda za okoli 20 milijonov ameriških dolarjev.

Nakupi in prodaje slotov pravzaprav ne bi bili nič nenavadnega, če ne bi bili to prav sloti za omenjeno letališče, za katerega se največje letalske družbe »tepejo«, sloti pa so tako pomembni, da je vsaka novica o njihovi prodaji – velika novica.

Hrvati (spet) posebneži

Prodaja slotov na Heathrowu se zgodi zelo redko. Brskanje po virih pa pokaže, da je, na primer, družba SAS lani prodala en par slotov družbi American za 60 milijonov dolarjev, letos pa je Air France prodal par dnevnih slotov za Heathrow družbi Oman Air za 75 milijonov evrov. Podatka, ki le potrjujeta, kako pomembno »blago« za londonsko letališče so sloti. 

Hrvaški nacionalni letalski prevoznik bi rad prodal vse svoje slote. Pojasnilo? Zaradi izgube, ki jo ustvarijo na progi med Zagrebom in Londonom.

Hrvaški nacionalni letalski prevoznik bi zdaj rad prodal vse svoje slote. Slišati je, da jih ima devet parov. Vzrok za to je menda izguba, ki jo imajo na progi med Zagrebom in Londonom. Izguba naj bi na letni ravni znašala približno milijon evrov, od leta 2002 do leta 2013 pa skupaj kar 21 milijonov evrov. Poleg tega je tu še konkurenca v obliki družbe British Airways, ki odžira potnike in določa cene poletov.

Ob napovedi vodstva hrvaškega nacionalnega letalskega prevoznika o prodaji slotov najprej ni bilo velikih besed, saj je bila politika preobremenjena sama s seboj, s predčasnimi volitvami in sestavljanjem koalicij. Ko so se politične strasti umirile, ljubezen pa sta si vsaj do konca mandata s podpisom obljubili HDZ in stranka Most neodvisnih list in ko je bil imenovan novi minister za promet, je nastala prava turbulenca. Vik in politični krik.

Stop!

Minister za promet Oleg Butković in minister za državno lastnino Goran Marić, sta v imenu države, ki je lastnik prevoznika, sklicala nujen sestanek. Na njem sta zahtevala natančnejšo analizo namere o prodaji slotov, ki so za nekatere pravo nacionalno bogastvo. Vse dokler analize ne bo, je prodaja omenjenih dovoljenj hrvaškemu avioprevozniku za uporabo letaliških stez in terminalov na Heathrowu prepovedana.

Prodaja slotov bi bila le ena od potez vodstva letalskega prevoznika, ki se že dolgo na vse načine trudi (tudi država si tega želi) izboljšati poslovanje, zmanjšati primanjkljaje, reorganizirati poslovanje in najti strateškega partnerja. Že prejšnja hrvaška vlada Zorana Milanovića je z velikimi besedami napovedovala, da bo naredila vse, da bi našla ugodnega kupca. Pa ga ni. Namera je padla v zračno luknjo, za povrhu pa je tudi naložbeni sklad Svetovne banke po temeljitem preverjanju trga in morebitnih naložbenikov v Croatia Airways obvestil hrvaško oblast, da interesa za vlaganje v hrvaškega letalskega prevoznika ni. 

Tudi sedanja oblast napoveduje nujnost iskanja strateškega partnerja, ki bi »vstopil« v družbo z določenim odstotkom svežega kapitala. Napoved odprodaje slotov za eno najprometnejših in najpomembnejših letališč na svetu pa iskanje – vsaj tako menijo nekateri poznavalci – strateškega partnerja le otežuje. 


Cena

Najbolj iskani in najdražji letališki sloti za Heathrow so jutranji, med 8. in 10. uro. Sledijo dovoljenja za uporabo letaliških stez in terminalov med 10. in 12. uro, prav to pa je v prodajo ponudil hrvaški nacionalni letalski prevoznik. Poznavalci pravijo, da znaša cena za nekaj slotov za Heathrow »nekaj milijonov« ameriških dolarjev. Končna cena pa je, razumljivo, »stvar poslovnega dogovora«.


Več iz rubrike