Virtualna resničnost – realni denar

Navidezna resničnost je konj, na katerega so poznavalci tehnologij pred leti veliko stavili, a so se zaradi majhne rasti hitro ohladili. Ljubljančani, ki zagotavljajo storitve VR, svojo prihodnost gradijo na umirjeni rasti.
Fotografija: Shutterstock
Odpri galerijo
Shutterstock

Ko je Facebook pred tremi leti kupil družbo Oculus VR za dve milijardi dolarjev, je njegov šef in ustanovitelj Mark Zuckerberg drzno napovedal, da bo navidezna resničnost kmalu postala del vsakdanjega življenja za več milijard ljudi po svetu. Poslovni svet, natančneje Business Insider Intelligence, je že takrat dvomil o realnosti temeljev za Zuckerbergovo zaupanje v poslovni potencial navidezne resničnosti. Čas je dal prav Business Insiderju. Januarja letos pa je tudi Zuckerberg na sodišču v procesu, v katerem je Facebookov Oculus obtožen kraje tehnologije za enega svojih produktov, priznal, da je tehnologija VR še desetletje stran od tega, da bi uporabnikom lahko ponudila dobro izkušnjo.

Povečanje prihodkov na krilih divje rasti naložb

Čeprav se prodaja očal VR razmeroma hitro povečuje, so ta še daleč od množične uporabe. Po podatkih BI Intelligence je bilo lani na svetu prodanih manj kot deset milijonov očal VR, letos bo podatek presegel 12 milijonov, do leta 2022 pa globalnemu trgu očal VR napovedujejo rast do okoli 55 milijonov kosov na leto. Zdi se, da je šestkratna rast v šestih letih osupljiva, a niti ni blizu stopnjam rasti, ki so jih dosegali najuspešnejši tehnološki izdelki na trgu. Povečanje števila prodanih izdelkov poganja precej osupljivejša, kar 271-odstotna rast naložb v podjetja, ki se ukvarjajo z razvojem tehnologije na področju navidezne in prilagojene resničnosti.

Kako se v Ljubljani služi z VR?

Čeprav bi laični opazovalec dogajanja na slovenski poslovni sceni cinično pomislil, da je Slovenija polna strokovnjakov za služenje denarja z navidezno resničnostjo, je takšno sklepanje že prehitro. Seveda bi laični opazovalec mislil na naše grenke izkušnje s tranzicijskimi milijonarji in njihovim udejstvovanjem v pidovski privatizaciji. Aleksander Prosen Kralj je premlad, da bi se spomnil teh grenkih zgodb, prvih izkušenj Slovencev z navidezno resničnostjo, zato pa je ravno prav star, da zna s kolegi narediti in prodati storitev s področja navidezne resničnosti.

V 360-stopinjski tehnologiji ni skrivalnic, vidi se vsaka, tudi najmanjša popačenost slike.

Prosen Kralj je skupaj s sodelavci v ljubljanskem start-upu 505VR videl priložnost v povezovanju najnovejše tehnologije VR s sodobnimi komunikacijskimi pristopi, s katerimi poskuša za naročnike ustvariti zanje najustreznejše storitve. Pogled na reference mlade ekipe je navdihujoč: Velux, Coca-Cola, Renault Nissan Slovenija, Bled in Postojnska jama so samo nekateri od njihovih bolj znanih naročnikov.

»Prvi naročnik je bil AMZS. Zanje smo prvi v Sloveniji naredili rešitev VR: nekakšno igrico v navidezni resničnosti, v kateri se uporabnik znajde v različnih prometnih situacijah in mora pri tem upoštevati cestnoprometne predpise,« nam je povedal Prosen Kralj.

Velux jim je odprl okno v svet

Danski izdelovalec strešnih oken Velux oziroma njihovo slovensko podjetje je pri 505VR naročilo rešitev, s katero si njihovi potencialni kupci lahko na preprost način ogledajo, kako bo videti njihovo za zdaj še neurejeno podstrešje po predelavi in vgradnji strešnih oken. Če ste kdaj stali v nedograjenem podstrešju in če nimate ravno razvite prostorske predstave, si lahko mislite, kako zelo uporabno je lahko takšno orodje.

»Slovenski Velux je zelo hitro razdelil okoli 1500 očal (to je kartonska škatla z lečama, v katero se namesti pametni telefon z aplikacijo, ki uporabniku omogoča 360-stopinjski pogled, op. a.), sledila so naročila iz podružnic podjetja v regiji in pozneje so se za globalno kampanjo odločili tudi na sedežu družbe na Danskem,« pravi sogovornik.

Uporabno, ne le za igre in zabavo

Čeprav tempo naložb v razvoj tehnologij navidezne resničnosti določa industrija računalniških iger, so take rešitve uporabne tudi v povsem resne namene.

Shutterstock
Shutterstock

Z očali VR se uporabniki lahko zelo nazorno izobražujejo, denimo o ravnanju v prometnih situacijah, o naravi in geografiji, o določenih medicinskih posegih. V medicini so te rešitve lahko uporabljene kot pripomoček pri terapijah proti določenim fobijam, z njimi si lahko pomagajo v turizmu, arhitekturi in projektiranju in ne nazadnje tudi podjetja, ki tako lahko atraktivno oglašujejo svoje izdelke in storitve.

V Coca-Coli, kjer so zbrani nesporni voditelji na področju vizualnega oglaševanja, so prepoznali možnost takih orodij in v ljubljanski ekipi 505VR naročili rešitev, s katero so pomagali pri izobraževanju svojih vodilnih globalnih menedžerjev. Če ponazorimo konkretno: naročniki so želeli svojim vodilnim prodajnim menedžerjem v regiji v režiranem videu v 360-stopinjski tehniki prikazati, kako se njihove znamke vidijo skozi oči študenta oziroma skozi oči gospodinje. Video, prilagojen mobilni aplikaciji za sistema iOS in Android ter celotno tehnično podporo so v kratkem času pripravili za konferenco menedžmenta multinacionalke v Rimu.

Novodobne šivilje, zlagajo slike in posnetke

Na voljo so imeli nekaj tednov, od tega so tri dni porabili za snemanje v Beogradu. Kup videomateriala so pozneje smiselno zložili in vključili v mobilno aplikacijo, ki jo je na konferenci preizkusilo okoli 300 Coca-Colinih menedžerjev. Za dober izdelek ekipe 505VR, ki ga bo naročnik pripravljen tudi plačati, zgolj vrhunske fotografije in videoposnetki niso dovolj. Storitev, ki temelji na 360-stopinjski tehnologiji, zahteva nove pristope in spretnosti tudi pri fotografiji in videu. Tako imenovano šivanje materialov, ki ustvari sliko oziroma posnetek brez vidnih robov in gub, je za mlade Ljubljančane najpomembnejši izziv. Sebi zato pravijo kar »novodobne šivilje« in prav ta del ustvarjalnega procesa zahteva veliko produkcijskega časa. »V 360-stopinjski tehnologiji ni skrivalnic, vidi se vsaka, tudi najmanjša popačenost slike. Temu se hočemo izogniti, nihče noče iz rok izpustiti polizdelkov,« pravi Prosen Kralj.

Podjetja pri nas, podobno kot marsikje v tujini, ne vidijo oziroma še ne razumejo možnosti, ki jih ponuja tehnologija VR.

Če uporabniki in prihodnji uporabniki še ne vemo zelo natančno, kako bi bilo, razen pri igranju igric, mogoče koristno uporabiti VR-rešitve, je ekipi 505VR po nekaj uspešno izvedenih projektih to že postalo jasno. Podobno kot so pomagali menedžerjem iz Coca-Cole, so pripravili tudi VR-rešitev za prodajalce vozil Dacia, ki si v 360-stopinjski tehniki od znotraj in od zunaj v virtualni tehniki lahko natančno ogledajo vozila z vsemi mogočimi dodatki, ki jih bodo potem v realnosti ponujali kupcem. »Smisel smo dojeli, a smo šele dobro na začetku in možnosti za razvoj tega posla je še veliko,« ocenjuje Prosen Kralj.

B2B posel z lokalnimi hčerami velikih podjetij

Slovenska podjetja, razen redkih izjem, kot so Bled, Postojnska jama in še nekaj drugih domačih naročnikov, si storitev VR večinoma (še) ne morejo privoščiti. »Podjetja pri nas, podobno kot marsikje v tujini, ne vidijo oziroma še ne razumejo možnosti, ki jih ponuja tehnologija VR,« pojasnjuje sogovornik.

Svojo poslovno priložnost bolj kot na trgu posameznih kupcev iščejo v storitvah podjetij »business to business« (B2B), s storitvami, ki tem ponudijo konkretno rešitev za konkretni problem. »Pogosto se ustavi pri ceni. Kakovostna rešitev ima svojo ceno in v Sloveniji je malo takih, ki so za tako rešitev pripravljeni plačati, zato nas zanima predvsem posel v tujini,« je pojasnil Prosen Kralj. Kot slovensko podjetje imajo srečo, da delujejo na tako majhnem trgu, ki ga številne podružnice velikih in bogatih podjetij lahko uporabijo kot testni poligon. Če naročnik ugotovi, da rešitev deluje na slovenskem trgu, se lažje odloči za večje naročilo za enega od svojih večjih trgov ali za kar vse trge, na katerih je prisoten. In prav tu so priložnosti ekipe 505VR.

Prosen Kralj in njegovi fantje stavijo na prihodnost svojih poslov tako s podjetji doma in v tujini kot tudi z naročili turistično razvitih mest. Prav zdaj za Ljubljano razvijajo projekt za turistične točke, kjer si bodo obiskovalci na več zanimivih krajih s posebnimi daljnogledi lahko ogledali, kako je bil določen del mesta videti v preteklih stoletjih.

Več iz rubrike