V turizmu si manejo roke, obeta se rekordno leto

Bled bo letos oblegan s tujimi turisti. Turističnim delavcem se obeta rekordna sezona, napovedujejo v agencijah.
Fotografija: Nino Verdnik
Odpri galerijo
Nino Verdnik

Teroristični napadi v Parizu, Nici, Bruslju, Londonu vplivajo na turizem pri nas. Zanimanje turistov za Slovenijo in njeno okolico narašča. »Napovedujem izjemno turistično leto, rast turistov v regiji Alpe-Adria-Jadran bo dvomestna,« pravi Matej Knaus, predsednik Združenja turističnih agencij Slovenije.

»Evropejci smo se navadili živeti z nevarnostjo terorističnih napadov, k zaupanju pa bistveno prispeva ukrepanje lokalnih oblasti. Še vedno obiskujemo mesta, ki so bila v zadnjih nekaj letih tarče terorističnega napada, medtem ko čezmorski turisti iščejo alternativne lokacije.«

Evropejci še vedno obiskujemo mesta, ki so bila v zadnjih nekaj letih tarče terorističnega napada, medtem ko čezmorski turisti iščejo alternativne lokacije.

»Ne samo v Sloveniji, tudi v širši regiji letos zaznavamo povečanje števila tujih turistov. Na Bledu, v Ljubljani, na Plitvicah, v Splitu in Dubrovniku letos v nekaterih obdobjih skorajda ne morete več dobiti proste sobe,« pravi Mateja Sušnik, ki v Kompasu skrbi za receptivni turizem, torej za tuje goste, ki prihajajo v regijo. »Letošnja sezona je zelo obetavna, a težave bodo s pomanjkanjem kapacitet. Mi imamo sicer večino zakupljenih že leto vnaprej, za ponudbe last minute pa bomo morali iskati nove destinacije in namestitev v manj znanih turističnih krajih. Trenutna popularnost širše regije je poleg tega, da je to na novo odkriti del Evrope, tudi posledica dejstva, da se turisti ob povečanem številu terorističnih napadov po Evropi varneje počutijo v manjših, manj obljudenih evropskih mestih.«

Nino Verdnik
Nino Verdnik

Da so se navade turistov spremenile, potrjuje tudi Janez Mekinc, dekan Fakultete za turistične študije Portorož – Turistice: pred petimi leti je po podatkih Eurobarometra varnost predstavljala petino uteži pri odločitvi za neko turistično destinacijo. Na drugih 80 odstotkov odločitve sta vplivali cena in kakovost. Danes ima varnost kar 35 odstotkov vpliva na odločitev o izbrani destinaciji.

Daleč od oči, daleč od srca

»Od dlje ko prihaja turist, manj ko pozna destinacijo, bolj novica o terorističnem napadu vpliva na njegovo odločitev,« pojasnjuje Mekinc. Kako je nekdo razumel teroristična napada v Parizu lani in predlani? Parižan je razmišljal o predelu mesta, kjer se je zgodil napad; nekdo z oddaljenega konca Francije je razmišljal o napadu v Parizu; mi smo razmišljali o terorističnem napadu v Franciji; ljudje z drugih celin so razmišljali o terorizmu v Evropi. »Če je politični sistem stabilen in če gre za enkratno teroristično dejanje, ljudje na napad hitro pozabijo. Če pa je napadov več, kot na primer v Franciji, kjer se je ustvarila percepcija, da so napadi pogosti, to vpliva na obisk turistov,« pojasnjuje Mekinc.

Pariz je za Londonom drugo najbolj obiskano evropsko mesto. Predlani ga je obiskalo 28 milijonov turistov. Za primerjavo: mesto ima 2,2 milijona prebivalcev, regija Pariz pa 12,1 milijona. Podatkov o obisku Pariza za lani še ni, se je pa turistični obisk Francije lani zmanjšal za osem odstotkov.

Letos bo turistična sezona zelo uspešna. Postajamo prepoznavna in privlačna destinacija za turiste, a pri tem ne smemo pozabiti na varnostna tveganja.

»Za dojemanje varnosti je nujno potrebna čim hitrejša normalizacija življenja. Ko se je zgodil napad v Bruslju, so potrebovali sedem dni, da so letališče ponovno odprli v celoti. V Istanbulu, kjer so teroristični napadi pogostejši, so letališče odprli po 12 urah. Pomembno je, da življenje v mestu čim prej poteka tako, kot da se ni nič zgodilo.«

»Varnosti ne moremo tržiti, saj je to percepcija, ne pa konkreten element, kot sta na primer cena ali kakovost. Slovenija se v zadnjih letih učinkovito trži kot zelena destinacija, s poudarkom na trajnostnem turizmu. Pomembna segmenta ponudbe sta še športni in kulturni turizem oziroma naravna dediščina. Kakovostno ponudbo se lahko uspešno dopolnjuje z varnostjo,« je prepričan Mekinc.

Nino Verdnik
Nino Verdnik

Kaj sploh narediti za varnost turistov

Po Mekinčevih besedah je v velikih evropskih mestih opaziti dva trenda, ki uspešno povečujeta občutek varnosti turistov:

– Mesta imajo brezplačen wi-fi in so tehnično pokrita s kamerami. V Rimu je 2500 kamer na javnih mestih, v Londonu kar pol milijona. Poleg tega mesta ponujajo brezplačne aplikacije za mobilne telefone, ki vsebujejo turistične informacije o mestu, navodila, koristne informacije …

– Mesta v upravljanje mesta vključujejo prostovoljce, ki pomagajo turistom na koncertu, v prometu … Prostovoljci so namreč bolj sprejemljivi kot uradne osebe.

»Če bo v glavni sezoni prehod meje tekoč, si bomo leto zapomnili kot turistično izjemno uspešno. Če pa bodo na meji večurne kolone, turisti aranžmajev verjetno ne bodo odpovedovali, saj so jih že plačali večinoma spomladi, bo pa veliko slabe volje. Enodnevni turisti se bodo izogibali hrvaški Istri in Zagrebu in bodo raje ostajali v Sloveniji,« napoveduje Mekinc. Opozarja pa: »Letos bo očitno zelo uspešna turistična sezona. Postajamo namreč prepoznavna in privlačna destinacija za turiste, a pri tem ne smemo pozabiti na varnostna tveganja.« 

Več iz te teme:

Več iz rubrike