Umetna inteligenca: kaj nas Kitajci lahko naučijo in česa se moramo bati

Kitajska je leta 2017 napovedala, da želi do leta 2030 postati velesila umetne inteligence (UI). Medtem ko ZDA še vedno vodi v absolutnem smislu, se zdi, da Kitajska napreduje hitreje kot ZDA in EU - skupaj.
Fotografija: Kitajske občinske in deželne vlade vzpostavljajo medsektorska partnerstva z raziskovalnimi ustanovami in tehnološkimi podjetji, da bi ustvarili lokalne ekosisteme UI in pospešili raziskave in razvoj. FOTO: Boscorelli / Shutterstock
Odpri galerijo
Kitajske občinske in deželne vlade vzpostavljajo medsektorska partnerstva z raziskovalnimi ustanovami in tehnološkimi podjetji, da bi ustvarili lokalne ekosisteme UI in pospešili raziskave in razvoj. FOTO: Boscorelli / Shutterstock

Kitajske centralne in lokalne uprave za razvoj UI namenjajo na desetine milijard evrov. Ta poteza je sprožila alarme - najbolj na zahodu - glede svetovne dirke UI kot orožja in povzročila zaskrbljenost zaradi vse večjega dosega Kitajske avtoritarne države nadzora. Toda obravnavanje Kitajske kot »negativca« je preveč poenostavljeno. Čeprav nedvomno obstajajo stališča, kako kitajska vlada pristopa do UI - kar je zelo zaskrbljujoče -, je pomembno, da to ne zamegli vseh analiz kitajske inovacije.

»Svet se mora začeti resno ukvarjati s kitajskim razvojem UI in si natančneje ogledati, kaj se v resnici dogaja,« poudarja Hessy Elliott, raziskovalka pri fundaciji za inovacije Nesta. »Zgodba je zapletena in pomembno je poudariti, kje Kitajska kaže obetajoč napredek v koristni uporabi umetne inteligence, in izzvati pogoste napačne predstave ter opozoriti na previdnost pred problematično uporabo,« meni raziskovalka.

Nesta je raziskala širok spekter uporabe UI na Kitajskem - dobre, slabe in nepričakovane.


Dobre

FOTO: Mike Blake / REUTERS
FOTO: Mike Blake / REUTERS

Kitajski pristop k razvoju in uporabi UI je hiter in pragmatičen, usmerjen k iskanju praktičnih načinov uporabe, ki lahko pomagajo pri reševanju problemov iz resničnega sveta. Hiter napredek so dosegli na področju zdravstva, saj Kitajska želi zagotoviti lažji dostop do cenovno dostopnih in kakovostnih storitev za svoje starajoče se prebivalstvo.

Nekateri primeri uporabe so klepetalni roboti »AI doctor«, ki pomagajo pri povezovanju skupnosti na oddaljenih območjih z izkušenimi svetovalci prek telemedicine (obravnava pacienta na daljavo), strojno učenje za pospešitev farmacevtskih raziskav in uporaba globokega učenja (deep learning) za obdelavo medicinskih slik, kar lahko pomaga pri zgodnjem odkrivanju raka in drugih bolezni.

Od izbruha virusa covid-19 se je uporaba UI v medicini znatno povečevala. Kitajski raziskovalci in tehnološka podjetja so se hitro spustili v boj proti virusu s pospešitvijo pregledov, diagnoze in razvoja novih zdravil. Orodja UI, ki se uporabljajo v Wuhanu na Kitajskem za spopadanje s covid-19 (hitrejša diagnoza CT slik), se zdaj uporabljajo tudi v Italiji.


Slabe


Vendar obstajajo tudi zaskrbljujoči primeri uporabe UI na Kitajskem. Pozitiven napredek v praktični uporabi UI, ki koristi državljanom in družbi, ne sme odvrniti pogleda od dejstva, da kitajska avtoritarna vlada uporablja UI in podatke državljanov na načine, ki kršijo zasebnost in državljanske svoboščine, poudarjajo raziskovalci pri fundaciji.
FOTO: Thomas Peter / REUTERS
FOTO: Thomas Peter / REUTERS

V javnost so pricurljali dokumenti in poročila, ki razkrivajo, kako vlada uporablja tehnologije za prepoznavanje obraza, da bi omogočila nadzor in pridržanje muslimanskih etničnih manjšin v kitajski provinci Xinjiang. Zaskrbljujoč je tudi pojav nejasnih sistemov socialnega upravljanja brez vsakršnih mehanizmov odgovornosti.

»Pametno sodišče« v Šanghaju na primer uporablja UI, ki jim pomaga pri določanju sodb. Toda obtoženci težko ocenijo morebitne pristranskosti orodja, kakovost podatkov in zanesljivost algoritma, zaradi česar težko izpodbijajo sprejete odločitve.
»Kitajska izkušnja nas opozarja na potrebo po preglednosti in odgovornosti, ko gre za UI v javnih storitvah,« pojasnjuje Elliottova in dodaja, da morajo  biti sistemi zasnovani in uporabljeni na načine, ki vključujejo in ščitijo digitalne pravice državljanov.


Nepričakovane


Poročevalci si pogosto razlagajo razvojni načrt kitajskega državnega sveta za umetno inteligenco iz leta 2017 kot pokazatelj, da je kitajska mobilizacija UI načrtovana strategija od zgoraj navzdol. Toda natančnejši pogled na dinamiko kitajskega razvoja UI razkriva pomen lokalne uprave pri izvajanju inovacijske politike, so menja pri Nesti.
FOTO: Getty Images/iStockphoto
FOTO: Getty Images/iStockphoto

Kitajske občinske in deželne vlade vzpostavljajo medsektorska partnerstva z raziskovalnimi ustanovami in tehnološkimi podjetji, da bi ustvarili lokalne ekosisteme UI in pospešili raziskave in razvoj.

Poleg uspešnih mest Pekinga, Šangaja in Shenzhena, si za razvoj uspešnih inovacijskih središč prizadevajo tudi v drugih regijah. Obetaven primer je mesto Hangzhou v provinci Zhejiang, ki je ustanovilo »AI Town«, v katerem so združena tehnološko podjetje Alibaba, univerza Zhejiang in lokalna podjetja, da bi sodelovali pri razvoju UI.

»Kitajski pristop k lokalnemu ekosistemu bi lahko ponudil zanimive vpoglede oblikovalcem politike po vsem svetu,« so enotni raziskovalci Neste.

Kitajsko pospeševanje inovacij UI si brez dvoma zasluži celotno pozornost sveta, vendar je nesmiselno vse številne napredke zreducirati na poenostavljeno pripoved o Kitajski kot grožnji ali zlobnežu. Opazovalci zunaj Kitajske se morajo resno vključiti v razpravo in se bolj potruditi, da bodo razumeli in se naučili, kaj se v resnici dogaja, še dodaja raziskovalka Hessy Elliott.
 
 

Več iz rubrike