Uber, WeWork, Airbnb – kako se bo tehnološki balon razpočil

Dve desetletji po dot-com krizi obstaja verjetnost, da bo v tehnološkem sektorju prišlo do še enega zloma.
Fotografija: Glavna težava pri številnih novoustanovljenih podjetjih, ki se trenutno mučijo, je, da izgledajo kot tehnološka podjetja, vendar so novo tehnologijo le izkoristila, da bi vnesla nemir v obstoječe panoge. FOTO: Reuters
Odpri galerijo
Glavna težava pri številnih novoustanovljenih podjetjih, ki se trenutno mučijo, je, da izgledajo kot tehnološka podjetja, vendar so novo tehnologijo le izkoristila, da bi vnesla nemir v obstoječe panoge. FOTO: Reuters

Nekaj tehnoloških podjetij je covid-19 dodobra izkoristilo. Amazon denimo, se je finančno dobro okrepil, prav tako platforme za pretakanje in videokonference, kot sta Netflix in Zoom. Toda pandemija je razkrila majave temelje številnih drugih platform, ki se imajo za tehnološka podjetja in so deležna visokega vrednotenja, ki jih prinaša ta oznaka.

Med velike poražence pandemije spadajo aplikacije za prevoze Uber, Grab (v jugovzhodni Aziji), Ola (Indija) in Didi Chuxing (Kitajska). Razlog za to je preprost - ljudje v času pandemije niso iskali prevozov. Podjetja za najemanje pisarniških prostorov, kot je WeWork - ki je bil že tako ali tako bil v težavah - so prav tako na izgubi. Podobna situacija se dogaja v nastanitvenem sektorju z Airbnb in sistemom rezervacij družbe Oyo.

Naložbe v tehnološka podjetja upadajo. Istočasno pa se odpira pot za redke zmagovalce, ki lahko kupijo večje deleže v tistih, ki omagujejo.


Golo plavanje

FOTO: REUTERS/Callaghan O'Hare
FOTO: REUTERS/Callaghan O'Hare

Dve desetletji po dot-com krizi obstaja verjetnost, da bo v tehnološkem sektorju prišlo do še enega zloma. Tako kot pri naraščanju dot-com balona, je tudi velika količina skladov tveganega kapitala podžgala špekulacije in vlagatelje spodbudila k investicijam v naslednji Google ali Amazon.

Kot je nekoč dejal Warren Buffett: »Šele ko pride oseka, bomo videli, kdo je plaval gol.« Pravzaprav je oseka že tukaj in veliko zagonskih podjetij, ki so jih napovedovali kot revolucionarna tehnološka podjetja - ima težave.


Edina rešilna bilka teh podjetij je v denarju. Čas, ki ga imajo na voljo, se razlikuje. WeWork bo brez dodatnih naložb težko dočakal naslednje leto. Aplikacije za vožnjo so medtem dobro financirane, vendar vse kaže, da bo leto za njih zelo težko. Podjetja so pod pritiskom, da zmanjšajo svoje izgube in dosežejo prag rentabilnosti, vendar je ta cilj zdaj oddaljen še dlje.
Skrivnostni Airbnb v zadnjem času zbira denar z zelo visokimi stroški. To kaže, da vlagatelji vidijo veliko tveganje za podjetje, zato so denarna sredstva omejena. Letošnji predlagani vstop na borzo je zdaj zelo malo verjeten.

Glavna težava pri številnih novoustanovljenih podjetjih, ki se trenutno mučijo, je, da izgledajo kot tehnološka podjetja, vendar so novo tehnologijo le izkoristila, da bi vnesla nemir v obstoječe panoge. Uber sledi dinamiki taksi industrije, WeWork industriji najema pisarn in Airbnb industriji rezervacij.


Zmagovalec dobi vse

FOTO: REUTERS/Brendan McDermid 
FOTO: REUTERS/Brendan McDermid 

Facebook, Amazon in Google so različni, saj so vsi orali ledino. Ustvarili so omrežne učinke (več ljudi uporablja platformo, boljša postane), s katerimi so pridobili ogromno.

Omrežni učinki lahko ustvarijo zmagovalca, ki dobi vse. Več kot imate prijateljev in sodelavcev na določenem družbenem omrežju, večja je verjetnost, da se mu pridružite in ga uporabljate. Podobno je pri Amazonu: več kot je ponudnikov, ki tekmujejo za prodajo, večja je izbira in cene so bolj konkurenčne. Večje število kupcev privabi večje število prodajalcev.

Težje je prepoznati omrežne učinke v podjetjih, kot je WeWork; razlogov za zvestobo je malo, konkurenčne ovire za vstop na trg pa so majhne. Čeprav je Uber pionir z aplikacijo za prevoze, imajo zdaj vsa taksi podjetja podobno aplikacijo, omrežni učinki pa so precej omejeni, ko je dosežena stopnja odzivnosti. Kupci in vozniki lahko preprosto preidejo na konkurenčno aplikacijo.

Podobno se dogaja s podjetji, ki ponujajo prenočitve in nastanitve. Do vseh se lahko dostopa prek aplikacij, zato je zelo enostavno primerjati razpoložljivost in stroške nastanitve. Airbnb je bil prvi, vendar je ta sektor preplavil niz vprašanj, povezanih z goljufijo in varnostjo.


Zato bodo vsi ti trgi dolgoročno ostali zelo konkurenčni, kar pomeni nizke marže in nizke donose. Nič čudnega torej, da so se cene delnic podjetij, ki se ukvarjajo s prevozi - prepolovile. V teh panogah tehnologija ni več konkurenčna prednost, saj imajo skoraj vsi podobno tehnologijo. Tehnologija je pravzaprav infrastruktura.


Denarni tok in konsolidacija

FOTO: REUTERS/Dado Ruvic
FOTO: REUTERS/Dado Ruvic

Trgovanje z delnicami je negotovo in Airbnb je odpovedal načrt, da začne letos kotirati na borzi. Apetit za nove kotacije je šibek in verjetno bo tak tudi ostal, kar kaže, da bodo vlagatelji tveganega kapitala težko izstopili iz svojih naložb. Če ni možnosti zaslužka, zakaj potem vlagati?

Posledica tega je, da bo verjetno prišlo do zmanjšanja naložb v tehnološka zagonska podjetja. Denar bo prijahal v manjših količinah in vlagatelji tveganega kapitala bodo morali bolj natančno izbrati kam vlagati.


Medtem pa že opažamo premike pravih tehnoloških velikanov. Amazon je bil na primer največji udeleženec v zadnjem krogu zbiranja sredstev za britansko aplikacijo za dostavo hrane Deliveroo's, ki se je znašla v stiski. V petek je družba napovedala še prevzem startupa s področja avtonomnih vozil Zoox, ustanovljenega leta 2014, ki je zbral skoraj milijardo dolarjev financiranja.

V tem mesecu sta se združili še dve podjetji za dostavo hrane: evropsko podjetje Takeaway.com, ki je pravkar kupilo Just Eat, se zdaj podaja v nakup ameriškega Grubhub. V prihodnjih mesecih lahko pričakujemo še več podobnih primerov.
 
 
 

Več iz rubrike