Uber "preko trupel" do dobička

Uber izkorišča stiske ljudi in viša cene ob izrednih dogodkih. Celo v množičnih streljanjih navija cene za vse, ki hočejo od "kraja groze".
Fotografija: V New Yorku je nezakonito višanje cen med naravno katastrofo,  a Uber tega ne upošteva. FOTO: REUTERS/Andrew Kelly
Odpri galerijo
V New Yorku je nezakonito višanje cen med naravno katastrofo,  a Uber tega ne upošteva. FOTO: REUTERS/Andrew Kelly

O Uberju je javnost spet začela razpravljati, ko je z ogorčenjem opazila odzivanje voznikov Uberja ob nedavnem streljanju v Brooklynu. Na lokacijo so Uber vozniki, seveda s pomočjo "big data" in algoritmov v aplikaciji, prihiteli prvi, v izjemno velikem številu in vsem, ki so iskali prevoz od dogodka groze, nudili storitev za nesramno visoko ceno.

Cene vozovnic za vožnjo z Uberjem so  bile več kot dvakratne od običajnih cen. Namreč, Uber ob večjih povpraševanjih dviguje cene in pri tem početju v nasprotju s taksisti nima nobenih omejitev, saj področje njegovega delovanja ni regulirano ali zakonsko urejeno.

Kdaj so prevozi z Ubejem najdražji?

Običajno se izkazuje, da uber znatno zviša cene svojih uslug ob dogodkih zaradi višje sile kot so naravne nesreče, ali nasilni incidenti, slabo vreme, ali praznovanja kot je denimo na Silvestrovo.

Taksisti in vozniki Uberja niso v enkovrednem položaji

Tradicionalni taksisti zaradi predpisov državnih in lokalnih vlad nimajo možnosti zvišanja cen vozovnic v času konic. Zato je v večini mest zakonito delati kot taksist le, če imate licenco in dispečarsko kontrolo, ki omogoča fiksno ponudbo taksijev na cesti in standardizirano pristojbino glede na prevoženo razdaljo.

image_alt
Video: Robotaksiji v San Franciscu vozijo le ponoči

Pri Uberju se drugače kot pri tradicionalnih taksijih vse odvija po principu "povpraševanje-ponudba" s kombinacijo delovanja algoritma, ki glede na analizo "big data" viša ali niža ceno storitve. Poleg tega stranke Uberja nikjer ne dobijo transparentne opredelitve cenovne politike, ampak informacije o cenah prevozov krožijo le (neorganizirano) po družabnih medijih, zato je za potrošnik, ki rabi prevoz in se odloči za Uberja, končna cena prevoza vselej loterija oziroma uganka.

Prednost Uberja

Vsekakor je prednost Uberja izrazita zmožnost prilagajanja, saj za svoje delovanje uporabljajo odličen sistem obdelave podatke. A vseeno nekatere zelo moti pravica do nepredvidljivega zviševanja in nižanja cen prevoza, zato so nekatere lokalne oblasti pod lupo postavile Uber in mu omejile prosto žongliranje s cenami.

image_alt
Prihodnost ni v tehnologiji, ampak v psihologiji

Tako je bila tovrstna praksa sprva prepovedana v New Delhiju, čeprav je zdaj indijska vlada uvedla zgornjo mejo cen, ki so dvakrat višja od običajne vozovnice. V New Yorku je sicer nezakonito zvišanje cen med naravno katastrofo in tako je Uber obljubil, da bo svoje vozovnice omejil na 2,8-kratno običajno stopnjo, a v praksi ni naredil niti enega koraka, da bi prenehali s prakso.

Bo Uber (sploh) zašel v Slovenijo?

Čeprav si mnogi zelo želijo na slovenskih cestah videti Uber, saj si obetajo vseeno nižje cene, višjo kakovost in večjo dostopnosti storitev, bo na Uber treba še kar nekaj časa čakati.Namreč, že dlje časa se pričakuje ureditev zakona o prevozih, ki bo pogoj za delovanje digitalnih platform tudi v Sloveniji. zanimivo je tudi to, da slovenska javnost kljub zavedanju, na kakšen način deluje platforma Uber, to možnost prevoza pozdravlja.

Pri Uberju se vse odvija po principu "povpraševanje-ponudba" s kombinacijo delovanja algoritma, ki glede na analizo "big data" viša ali niža ceno storitve. Foto: REUTERS/Sergio Perez
Pri Uberju se vse odvija po principu "povpraševanje-ponudba" s kombinacijo delovanja algoritma, ki glede na analizo "big data" viša ali niža ceno storitve. Foto: REUTERS/Sergio Perez

Lani so izsledki raziskave družbe Valicon pokazali, da 69 odstotkov vprašanih podpira spremembe zakonodaje, ki zagotavljajo večjo preglednost in kakovost taksi storitev ter možnost uporabe mobilnih aplikacij, kakršna je Uber.

Mobilne aplikacije na področju taksi storitev bi verjetno uporabljalo 74 odstotkov vprašanih in vsi ti menijo, da prihod uveljavljenih mobilnih aplikacij pozitivno vplival na kakovost storitve na področju taksi prevozov, pa jih je odgovorilo 57 odstotkov.

So pa skoraj vsi vprašani v raziskavi navedli, da je največja težava (vseh) taksi storitev preplačilo storitev, vožnjo po daljši poti in neizdajo računa. Skoraj vsi si želijo biti vnaprej seznanjeni s ceno vožnje in časom prihoda taksija.

 

Več iz rubrike