Trend, ki bo ubil pametne telefone

Koronavirus maje tudi trg pametnih telefonov.
Fotografija: Kdo ali kaj bo zamenjal naprave, ki jih nosimo s seboj?
Odpri galerijo
Kdo ali kaj bo zamenjal naprave, ki jih nosimo s seboj?

Po svetu naj bi v tem letu prodali 1,57 milijarde pametnih telefonov, kar je za tri odstotke več kot leto prej. Tako so konec januarja letos rekli pri Gartnerju, vodilnem ponudniku raziskav in svetovanja na področju informacijskih tehnologij. Enako so menili pri IDC (International Data Corporation), kjer pa so konec februarja optimistično napoved zaradi izbruha koronavirusa že spremenili.

Po njihovem se bo svetovni trg pametnih telefonov leta 2020 zmanjšal za 2,3 odstotka, dobavljenih naj bi jih bilo nekaj več kot 1,3 milijarde. Kratkoročno je pričakovati, da bodo pošiljke pametnih telefonov v prvi polovici leta 2020 manjše za 10,6 odstotka v primerjavi s preteklim letom. Ampak to po najnovejših napovedih podjetja Strategy Analytics ne velja za modele 5G, ki naj bi dosegli precej večji delež – odposlanih naj bi bilo 199 milijonov, kar bi pomenilo približno 15 odstotkov vseh pametnih telefonov.

Drugi so precej bolj previdni, češ bo pandemija omejila pošiljke pametnih telefonov 5G. Ampak čez deset let bo pametni telefon tako in tako le še spomin.

Zadnja tri leta se prodaja pametnih telefonov umirja. »Leto 2019 je bilo za prodajalce pametnih telefonov zahtevno, predvsem zaradi prevelike ponudbe v vrhunskem sektorju na zrelih trgih,« je dejala Annette Zimmermann, podpredsednica za raziskave pri Gartnerju. Samo lani se je prvič po letu 2008 njihova prodaja po svetu zmanjšala za dva odstotka.

Prodaja pametnih telefonov se zmanjšuje.
Prodaja pametnih telefonov se zmanjšuje.


Da se bo to od leta 2018 začelo dogajati, so že pred leti napovedali na Future Today Institute, ki ga je ustanovila futuristka Amy Webb, tudi profesorica strateškega predvidevanja na NYU Stern Business School. »Danes ne vidimo veliko inovacij na področju mobilnih telefonov, tudi prodaja upada. Ko smo pred leti to omenili, so se nam vsi posmehovali, čeprav smo imeli podatke, ki so to nakazovali,« nam je v pogovoru povedala Webbova.

Čeprav je matematično nemogoče napovedati prihodnost tehnologije, kakor sama priznava, saj je v igri veliko spremenljivk in odvisnosti, eden njihovih modelov predvideva, da bodo mobilni telefoni kmalu izginili. Po njenem se bo že v letu 2020 začelo obdobje nošenja pametnih očal.



Anže Tomič, soavtor oddaje Odbita do bita na Valu 202 in dober poznavalec trga pametnih mobilnih telefonov, meni, da to ne pije vode: »Pametni telefoni so prvi mini računalnik, ki ga ima skoraj vsak. Z Wall Streeta in drugih borz sicer vedno prihajajo podatki, da se rast ustavlja. Ampak to je samo rast, to ni povezano s prodajo, ki še vedno ne stagnira. Res pa je, da so nekateri trgi že nasičeni, medtem ko imajo drugi še prostor za rast. Recimo Indija ga ima zagotovo in še kje drugje tudi. Ta zgodba se še ni končala.«
 

Nov mejnik – 5G

Nedavno je IDC ob razsežnostih covid-19 predstavil tri mogoče scenarije – optimističnega, verjetnega in pesimističnega: »Naše trenutne napovedi so usklajene z verjetnim scenarijem, ki zajema obnovo proizvodnje in logistike, glede na postopno vrnitev kitajskih delavcev v tovarne, še vedno pa ostajajo transportni izzivi. Tudi povpraševanje v okoliških regijah bo na kratki rok manjše. Globalne pošiljke pametnih telefonov kažejo okrevanje v obliki črke U od druge polovice leta. Vendar bo glede na sezonsko naravo dobav lahko tudi drugače.«

Tako ne izključujejo možnosti, da bi covid-19 lahko najbolj prizadel kitajski trg, ki je največji za pametne telefone, in tudi celotno oskrbovalno verigo. »Pomanjkanje komponent, ustavitev tovarn, logistika, karantena in omejitve potovanja bodo ovirali proizvodnjo telefonov in uvedbo novih modelov na trg. Razmere naj bi se umirile od tretjega četrtletja tega leta, ko bo stanje glede epidemije boljše in se bodo pospešeno razvijali načrti z omrežjem 5G,« je dejala Sangeetika Srivastava, raziskovalna analitičarka pri IDC.

Pričakovati je, da bo k temu pripomogla pokritost z omrežjem 5G. Ryan Reith, podpredsednik IDC-jevega programa Worldwide Mobile Device Trackers, je v sporočilu za javnost dejal, da bo na področju obsega 5G nedvomno vodilna Kitajska, sledili ji bodo ZDA, Koreja, Združeno kraljestvo in Kanada. Bo pa rast tega segmenta trga odvisna od cen, ki vključujejo tako strojno opremo kot storitve. »Prepričani smo, da se bodo cene pametnih telefonov 5G hitro znižale in se bo ta tržni segment pospešeno razvil,« je optimističen Reith.

Pri Strategy Analitic so bolj previdni: »Kljub naraščajočim dobavam bi lahko epidemija omejila količino pošiljk pametnih telefonov 5G. Še pomembnejše je, da bodo v prvi polovici leta 2020 dobave počasnejše od pričakovanih, medtem ko bo v drugi polovici leta povpraševanje hitro naraslo.«


Komercializacija telefonov 5G bo dobila večji zagon, napovedani so tudi modeli, ki stanejo manj kot 300 dolarjev, pravi Zimmermannova.


Kdo bo zmagovalec tekme?

Na tem področju je bilo lani nekaj inovacij, pojavili so se telefoni z zložljivimi zasloni, vladala pa je tudi trgovinska negotovost. Varun Mishra, analitik pri podjetju Counterpoint Research, je globalno dinamiko trga povzel takole: »Med več državami je naraščala napetost, ki je vplivala na trg pametnih telefonov. Na primer pritisk ZDA na Huawei in napetosti med Japonsko in Korejo. Dobavne verige so bile vznemirjene, zaradi česar so različna podjetja znova razmislila o svojih strategijah in zmanjšala odvisnost od enotnih trgov. V letu 2020 si bodo verjetno prizadevala za nadaljnjo diverzifikacijo naložb po svetu, da bi zmanjšala ta tveganja.«

Kljub sankcijam je Huawei prehitel Apple in tako leta 2019 postal druga največja blagovna znamka. To je bila posledica njegovega agresivnega nastopa na domačem trgu, kjer je dosegel skoraj 40-odstotni delež – kitajskim kupcem je bilo namenjenih več kot 60 odstotkov vseh pošiljk družbe Huawei. Zunaj Kitajske se trudi še naprej prodajati svoje starejše naprave. Toda naraščajoča konkurenca postopoma spodkopava njegovo vrednost. In čeprav Huawei naprej razvija svoj operacijski sistem, je skoraj nemogoče, da bi kjer koli zunaj Kitajske z njim konkuriral androidu.



Pri Counterpoint Research so ugotovili tudi, da so blagovne znamke v letu 2019 spreminjale svoje strategije in si tako izboljšale tržne deleže. Samsung je na primer prenovil svojo serijo A, kar je spodbudilo prodajo v srednjem segmentu. Apple je svoj iphone 11 predstavil z več kamerami po nižji ceni in se hkrati bolj osredotočil na storitve. »Applu še vedno največ dobička prinaša prodaja telefonov,« pravi Tomič. Deloma tudi zaradi dobrega poslovnega modela in paketa AppleCare. Kitajski proizvajalci originalnih izdelkov pa so se v letu 2019 razširili na nove trge, zlasti v Evropi.


Očala namesto telefona?

Amy Webb meni, da bodo v ne tako daljni prihodnosti vse te male pametne naprave, ki jih nosimo s seboj, pozabljene. Da jih bodo zamenjala pametna očala. A do tja je še nekaj faz. »Zdaj raste prodaja brezžičnih slušalk s tehnologijo bluetooth, prek katerih lahko upravljate svoj telefon,« pravi Webbova.

Temu pritrjuje tudi Anže Tomič: »Bluetooth slušalke so majhna revolucija, ki je v ospredje spet postavila Apple z airpodi. Danes imajo svoje bluetooth slušalke tudi Samsung, Google in drugi. In dobro se prodajajo.« Ljudje kupujejo tudi pametne ure in pametne naprave, s katerimi je mogoče komunicirati z glasovnimi ukazi. Ampak od pametnih ur, pravi Tomič, se je »prijela le Applova«, in »če vzamemo Apple Watch, je Apple danes največji prodajalec ur na svetu«. Pri teh trendih Slovenci ne zaostajamo, še pravi sogovornik.

Brezžične slušalke airpods so sprva sprožile plaz kritik, nato pa so jih vsi posnemali. FOTO: Reuters
Brezžične slušalke airpods so sprva sprožile plaz kritik, nato pa so jih vsi posnemali. FOTO: Reuters


Deloitte ocenjuje, da bo na trgu dodatkov za pametne telefone – strojna oprema, vsebine in storitve (torej na trgu mobilnih aplikacij in dodatkov za mobilne telefone, kot so pametne ure, zvočniki, daljinci za TV prek telefona, slušalke, mikrofoni, stojala, ohišja ...) samo v letu 2020 ustvarjenih 176 milijard dolarjev prihodkov z mobilnim oglaševanjem, 77 milijard z dodatki za telefone, 118 milijard z aplikacijami, 10 milijard s popravili, 9 milijard dolarjev s pametnimi zvočniki ...

Tako imenovani »multiplikator pametnih telefonov«, to je izdelkov in storitev, naj bi dosegel vrednost 459 milijard dolarjev, dejanska prodaja pametnih telefonov pa 484 milijard dolarjev. Trg dodatkov za pametne telefone naj bi do leta 2023 vsako leto zrasel za 5 do 10 odstotkov.

Pri Gartnerju pa pravijo, da bomo samo letos za nosljive dodatke porabili 52 milijard dolarjev. Amy Webb ob vseh teh trendih meni, da v prihodnosti ne bomo imeli ene naprave z enim zaslonom, ampak konstelacijo več naprav, ki bodo začasno povezane z našim telefonom. »V prihodnjih desetih letih se bodo te naprave združile in imeli bomo očala, morebiti še kakšno zapestnico, ki se bo povezovala z njimi. Očala ne bodo podobna Googlovim, ampak takšnim, ki jih dejansko nosimo. In to se bo bliskovito razvilo,« je prepričana sogovornica.

Da slednje ni le utopična misel, priča dogajanje na tehnoloških trgih: Microsoft, Snap, Facebook, Google, Apple in Amazon se ukvarjajo z očali, ki bi lahko nadomestila telefone. Namesto da bi iz žepa potegnili telefon, ko bi se hoteli s kom pogovoriti ali uporabiti aplikacijo, bomo to počeli preprosto tako, da se bomo pogovarjali s setom očal. Tekma, kdo bo naredil takšna, ki jih bodo vsi nosili – kar pomeni, da morajo biti modna in dovolj elegantna, da jih lahko nosite ves dan in kjer koli –, je neizprosna.

Apple watchje še vedno najbolje prodajana pametna ura na svetu. FOTO: Reuters
Apple watchje še vedno najbolje prodajana pametna ura na svetu. FOTO: Reuters


Če bomo z njimi nadomestili običajne pripomočke, kot so telefoni ali računalniški zasloni, bo to pomenilo veliko slave in denarja za podjetje, ki mu bo prvemu uspel tak podvig. Trenutne naprave so še prevelike in (pre)drage, vendar se bodo sčasoma cene znižale, očala pa zmanjšala. »Ironija je, da če nekdo dobro vidi, rečemo, da ima vid 20-20,« o obdobju 2020, ko se do leta 2030 obeta pospešen razvoj, razmišlja Webbova. Opozarja, da morajo podjetja že danes razmišljati v tej smeri, če želijo uspešen poslovni model, sicer jih bo čas povozil.

Tomič nasprotno meni, da druge naprave še nekaj časa ne bodo zamenjale telefonov: »Predvsem zaradi baterije. Vse majhne stvari imajo tudi majhno baterijo, kar pomeni, da ne traja dolgo. In to je bila vedno težava. Pametna ura, ki ima tudi sim-kartico, potrebuje za povezavo ogromno energije, kar pomeni, da ne more konkurirati telefonu. Ne nazadnje tudi pri telefonih nismo zadovoljni z baterijami. Se kdo pritožuje, da mu baterija (pre)dolgo zdrži?«


Kitajska še vedno vodi

Zadnja velika stvar v ponudbi pametnih telefonov – poleg bluetooth slušalk – so prepogljivi telefoni. Telefon, kot je Samsung Galaxy Fold, sam po sebi ni trend, pravi Amy Webb, ampak le nova različica telefona, vendar Anže Tomič meni, da gre morda za novo potencialno smer. »Morda ni toliko uporaben, je pa precej zanimivo videti, kako se prepogne zaslon. Motorola na primer dela model Razr, ki se bo še bolje poklopil. Koliko se bodo ti telefoni prijeli, pa bo pokazal čas. Izdelani so v celoti iz plastike, ker se steklo ne more prepogibati, plastični zasloni pa so manj trpežni. In tudi dragi so.«

Bodo z razvojem nove generacije telefonov 5G cene začele padati? Pri Gartnerju pričakujejo, da bodo ponudniki androidov znižali stroške, kar je nakazala že obilica predstavljenih novosti v prvem četrtletju na CES in MWC. Vsi pa čakajo Applov vstop na trg, ki je napovedan za letošnji september, ko naj bi bilo že bolj jasno, kakšne bodo cene in razpoložljivost na trgu.



»Na splošno bo povpraševanje po telefonih 5G, skupaj s pričakovanim Applovim prvim iphonom 5G, spet povečalo povpraševanje po pametnih telefonih, najbolj v Aziji, predvsem pa na Kitajskem,« menijo pri podjetju Gartner. Tako bosta po prodaji pametnih telefonov še naprej na vrhu Kitajska in azijsko-pacifiška regija.


Novi virus straši tehnološki sektor

Ob zadnjih dogodkih, kot je širjenje koronavirusa, ki je najprej pustošil po Kitajski in potem prešel v svetovno pandemijo, se nekateri analitiki bojijo recesije. V začetku leta so opozarjali, da je Wuhan ključni zobnik v kitajski proizvodnji sestavnih delov in končnih izdelkov za vodilne svetovne družbe.

Čeprav so zaradi koronavirusa nastale motnje v dobavi sestavnih delov, to ni bistveno vplivalo na razpoložljivost pametnih telefonov. Kakor je poročal Quartz, so v zadnjih letih nekatera podjetja – kot so Samsung, Google, Sony in drugi – svoje tovarne pametnih telefonov postopoma preselila iz Kitajske v države z manjšimi proizvodnimi stroški, kot sta Vietnam in Indija.

Kljub temu zadnji podatki v primerjavi z lanskimi napovedmi niso več tako optimistični. Globalna pošiljka pametnih telefonov se bo letos zmanjšala za dva odstotka, poroča International Data Corporation (IDC). Apple je že februarja na Kitajskem prodal manj kot pol milijona pametnih telefonov, je poročal CNBC.

Skupno so blagovne znamke mobilnih telefonov v februarju odposlale 6,34 milijona naprav, kar je za 54,7 odstotka manj od 14 milijonov v februarju 2019, kažejo podatki Kitajske akademije za informacijsko in komunikacijsko tehnologijo. Blagovne znamke z androidom, ki vključujejo naprave proizvajalcev Huawei Technologies in Xiaomi, so doživele največji padec, saj so se pošiljke zmanjšale z 12,72 milijona enot februarja 2019 na letošnjih 5,85 milijona.

Raziskovalni podjetji IDC in Canalys sta že prej napovedovali, da se bo dobava pametnih telefonov v prvem četrtletju zmanjšala za približno 40 odstotkov, ker je izbruh virusa okrnil povpraševanje in sprožil vprašanja glede stabilnosti dobavne verige. Z novimi 5G-telefoni naj bi trg spet zrasel v letu 2021, pričakuje IDC.

»Razpad kitajskih dobavnih verig elektronike zaradi koronavirusa zavira prihod računalnikov in pametnih telefonov v trgovine. Strokovnjaki opozarjajo, da nekatera podjetja podcenjujejo vpliv motenj,« pa je v začetku marca poročal Financial Times. Več trgovcev z elektroniko je prejelo obvestila, da bo dobava osebnih računalnikov in delov trikrat daljša.

Več iz rubrike