Visoke cene in inflacija spreminjajo igro zmenkov

Spletni zmenki v krizi cvetijo, z njimi tudi dobički. Kako to spreminja zmenke prihodnosti in nas?
Fotografija: Ljudje, ki radi hodijo na zmenke, doživljajo šok zaradi cen, ki jih morajo plačati ob romantičnih večerjah. Slednje so ob najvišji inflaciji v zadnjih 40 letih nesramno drage. FOTO: REUTERS/Soe Zeya Tun
Odpri galerijo
Ljudje, ki radi hodijo na zmenke, doživljajo šok zaradi cen, ki jih morajo plačati ob romantičnih večerjah. Slednje so ob najvišji inflaciji v zadnjih 40 letih nesramno drage. FOTO: REUTERS/Soe Zeya Tun

»Saj veš, da se ne moreva videti, ker ne živiva v istem gospodinjstvu. Teh nekaj tednov bova že preživela.« Koronavirus je s prepovedjo prehajanja med občinami za nekaj časa ločil tudi nekatere pare. »Ampak to pogovarjanje po whatsappu mi po treh tednih že preseda.« »Pa imejva zmenek po telefonu,« je predlagal. Vse lepo in prav, a kaj naj počnem na zmenku po telefonu, sem se spraševala. Vdala sem se. Za nekaj tednov je tako postala nova realnost večerja s telefonom v roki, sprehod s telefonom v roki in vklopljeno kamero, gledanje filma prek NeftlixGroups. Vsak se je znašel, kakor se pač je.

V času samoizolacije so najkrajšo potegnili samski, ki so si želeli na zmenek. Ampak zato so postali bolj kreativni, ko gre za tisti ključni prvi zmenek.

Ameriški National Public Radio (NPR) je objavil nekaj prispevkov na temo zmenkov na daljavo, v katerih so sogovorniki pripovedovali, kako so imeli prvi zmenek na FaceTime. Stephanie Kendrick, 32-letna doktorica znanosti, je rekla, da se je počutila manj nervozno, kot običajno na prvem zmenku; brez ličenja, brez ur premišljevanja, kaj obleči. Virtualni zmenki so postali nova uspešnica.
 

Tinder niza nove rekorde


Konec marca je aplikacija za zmenke Tinder poročala o porastu uporabnikov, ki so na zaslonu svojega telefona »potegnili« levo ali desno. Odločitev za ali proti (podrs v desno pomeni, da vam je oseba všeč, v levo, da vam ni) se ponavadi zgodi v sekundah. Tinder je 29. marca naštel tri milijarde hitrih odločitev. Po navedbah podjetja se je povprečni digitalni pogovor med dvema osebama na platformi podaljšal za skoraj četrtino. Tudi na nemški platformi Parship je bilo od omejitve stikov in gibanja več dogajanja.

Podjetje za zmenke League je že lani decembra ponudilo League Live, platformo za hitre videozmenke, ki uporabnikom omogoča, da imajo vsako nedeljo zvečer serijo dvominutnih videoklepetov, neposredno prek telefona. Zaradi števila ljudi, ki so v karanteni, je podjetje s sedežem v San Franciscu pripravilo dogodke v živo še v 13 mestih in dodalo sredo zvečer.

V Švici obstaja celo koronska aplikacija za zmenke, imenovana »Bodi moja karantena (Be my Quarantine)«. Uporabniki instagrama ustvarjajo račune, namenjene zmenkarijam s ključnikom »Če te virus ne vzame, te lahko jaz?« Grindr, najbolj priljubljena aplikacija za gejevske zmenke, je ponudil nasvete za spolni odnos prek telefona. Platforma, ki ni znana po skromnosti, med svoje predloge vključuje podroben opis seksualnih fantazij.
 

Internet, ljubezenski posrednik

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Spletni zmenki obljubljajo svobodo pri iskanju partnerja brez primere. Vendar se Tinder, Bumble, Hinge in drugi trudijo, da ne bi postali korporativne žrtve covida-19, tako kot organizatorji koncertov, festivalov in križarjenj.

Aplikacije za zmenke so nas zadnje desetletje prepričevale k zmenkom prek spleta in izbrisale stigmo. Lanska študija ameriške univerze Stanford je dognala, da pari pogosteje oblikujejo razmerje prek spletnih zmenkov. Pogovor z nekom v lokalu – kaj šele najti nekoga prek prijateljev, družine ali službe – se lahko zdi tako čuden kot ljubezenski sonet ali čakanje na poroko, da bi seksali.

Ker je spletno zmenkovanje postalo nova norma, se je okoli tega razvila svetovna industrija s šestimi milijardami dolarjev prodaje. Ljudje s(m)o neizmerno prilagodljivi – še posebno če nas vodi nekaj prvinskega, kot je partnerstvo. Zaradi koronavirusa se verjetno zmenkovanje spreminja za vedno, razmišljajo pri reviji Forbes.
 

V ospredju prej spregledane veščine


»Čeprav smo socialno oddaljeni, nismo nepovezani,« je za Forbes povedala izvršna direktorica Tinderja Elie Seidman in dodala, da se je dnevno pomenkovanje med ameriškimi uporabniki aplikacije povečalo za 10 do 15 odstotkov. Ob izdaji poročila za letošnje prvo četrtletje je Tinder napovedal, da bo v drugem četrtletju dodal funkcijo videozmenkov.

Študija med več kot 8000 ljudmi, ki jo je objavil Smartme Analytics, kaže, da se je, odkar je španska vlada razglasila izredno stanje, uporaba Tinderja med osebami, mlajšimi od 35 let, povečala za 94,4 odstotka. Podobne skoke so opazili Badoo (+ 52,4%), Wapo (+ 34,9%) in Grindr (+ 24%).

»Bolj kot kdaj prej lahko to, da se imamo s kom pogovarjati, prinese nekaj dobrega,« je prepričana Seidmanova. Po drugi strani je tak stik, ki poteka na daljavo, bolj minljiv, tudi frustrirajoč, ugotavljajo nekateri strokovnjaki. Kako to kroji naše romantične odnose?

»Globalna pandemija je povzročila, da se veliko bolj sprašujemo, kako sploh ohraniti romantično intimnost brez fizičnega stika. V resnici nihče ne ve, kako v tem času odgovorno zmenkovati in kakšne bodo dolgoročne posledice. Dejstvo je, da se ljudje počutijo osamljene, še posebno tisti, ki so samski in se zaradi okoliščin ne morejo vrniti domov k svojim staršem ali družinam. Osamljenost pa slabi naš imunski sistem in tako vpliva na fizično in duševno zdravje posameznika,« pravi Lea Prešern McCann, specializantka psihoanalitične psihoterapije.

Čeprav nekateri z uporabo teh aplikacij poskušajo zapolniti praznino, sogovornica vidi tudi nekaj prednosti v povezavi s spletnimi zmenki: »Bolj so se pokazale veščine, ki morda prej niso bile tako pomembne. Ker osebna srečanja niso mogoča in s tem tudi ni priložnosti za spolno intimnost, se je treba osebi na zaslonu veliko bolj posvetiti in ji nameniti več časa. Treba je biti dober sogovornik, bolj potrpežljiv in kreativen, pogovori so bolj premišljeni, daljši in bolj smiselni.«

Ne nazadnje so aplikacije za zmenke učinkovit način za hitrejše spoznavanje potencialnih partnerjev v udobju fotelja lastnega doma. »Omogočijo priložnost vsem, ki težje srečujejo in spoznavajo ljudi, ki se težje izražajo v začetnih osebnih stikih, ki pri partnerju iščejo neko specifično lastnost, ki jim dolgi in zahtevni delovniki ne pustijo dovolj časa za spoznavanje novih ljudi, kot tudi tistim, ki jih pri vzpostavljanju odnosov hromi strah pred bližino,« pravi Prešern McCannova.
 

Je to nova realnost?

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Bomo partnerje v prihodnosti iskali večinoma prek aplikacij in spleta? »Spletni zmenki omogočajo nešteto povezav, saj na spletu ni več geografskih in časovnih omejitev. Če smo včasih pri vzpostavljanju odnosov morali prehoditi neko določeno pot, nam je splet ponudil možnost, da proti novemu odnosu drvimo po avtocesti. Življenjski slog svetovne družbe in dolgi delovniki, z zahtevo po učinkovitosti in produktivnosti, ne dopuščajo veliko prostega časa za iskanje potencialnih partnerjev in ljubezni. Tako so spletne aplikacije zmenkov postale rešitev, po kateri posega vse več ljudi. Pričakuje se, da se bo v letu 2040 tako spoznalo kar 70 odstotkov parov. V prihodnosti bodo samo še bolj izpopolnjene in še bolj del življenja ljudi,« odvrne na vprašanje.

Ker v virtualnem svetu ni meja, srce pa včasih zatre razum, nekateri vzpostavljajo tudi zveze na daljavo. Znanec je imel skoraj leto dni dekle na severu Evrope. V tem času sta se srečala dvakrat po štiri dni. Nisem mogla prikriti začudenja, da se nekdo odloči za zvezo in v njej vztraja eno celo potovanje Sonca okoli Zemlje. »Obema je bilo tako v redu. Saj sva vedela, da dolgoročno ne bo šlo, ampak oba sva introvertirana in je bilo za naju lažje,« mi je povedal.

Ampak vzdrževanje ljubezni na daljavo je lahko utrujajoče in duševno izčrpa. S tem se strinja tudi Lea Prešern McCann, »vendar dokler obe strani premoreta dovolj zaupanja in predanosti za ohranjanje odnosa, so možnosti za uspeh. Če partnerja med seboj delita malenkosti, ki so del njunega življenja, se bosta počutila bližje in razdalja med njima se zmanjša. Ob predpostavki, da je vzdrževanje ljubezni na daljavo le začasno, torej časovno omejeno stanje. Ljudje smo namreč odnosna bitja in težimo k fizičnemu stiku, ker nas to navdaja z občutkom pripadnosti, povečuje občutek medsebojnega zaupanja in zmanjšuje stres.« V bistvu nas vzdrževanje ljubezni ter spletnih zmenkov na daljavo, skupno spletno gledanje filmov pogosto lahko le trenutno zadovoljijo, ker so potrebe po ljubezni, pozornosti, toplini, dotiku ter spolnosti naše najbolj osnovne človeške potrebe, ki jih želimo zadovoljiti v odnosu, pravi sogovornica.
 

Match.com presegel pričakovanja Wall Streeta


Ameriški in tudi nemški mediji že od začetka pandemije in prepovedi gibanja ugibajo, kako bo pandemija vplivala na zmenke v prihodnosti. O tem razmišljajo tudi direktorji in lastniki platform za zmenke in aplikacij. Nihče ne ve zagotovo, kaj se bo zgodilo in ali bodo novi vzorci, ki smo jih napletli v zadnjih dveh mesecih, trajni. Finančni analitiki pa ugotavljajo, da imajo aplikacije za zmenke za zdaj malo možnosti, da to novo uporabniško vedenje pretvorijo v dodatne prihodke. Še vedno se namreč trudijo preživeti. Soočajo se z napovedmi o upadu prodaje v tem četrtletju in morda še dlje v prihodnosti, zato so odveč strahovi uporabnikov, da bi jim za določene novosti, kot so video in druge pogruntavščine, zaračunali. »Ocene [prihodkov in dobička] se bodo znižale. Nihče v resnici ne ve, za koliko,« je za Forbes povedal Benjamin Black, analitik podjetja Evercore. Poraba za zmenke je "nekaj, kar lahko izpustite. Brez tega ne boste umrli.«


Podjetja bodo gotovo našla način, kako z zmenki prek spleta in aplikacij zaslužiti na račun naše lakote po bližini. Bo pa zategovanje pasu – recesija, se strinja vse več ekonomistov, je neizbežna – vplivalo na porabo potrošnikov. Zmenki v živo namreč niso poceni. Po raziskavi spletne strani Match.com, ki se nanašajo na ZDA, v povprečju posameznik za prvi zmenek odšteje okoli 90 evrov. Bivanje doma in zato zmenek prek videoklica staneta občutno manj. Četudi bi nekoč morali plačati za dostop do aplikacije za zmenke, je to še vedno ceneje, kot osebo spoznati ob pijači ali večerji zunaj.

Morda se je tudi zato Tinder, ki je prvo četrtletje končal s šestimi milijoni naročnikov (lani so dobili 384.000 plačljivih uporabnikov), odločil za funkcijo videa. Njegov povprečni prihodek na uporabnika je zrasel le za dva odstotka, predvsem zaradi nakupov funkcij »à la carte«. Priznali so tudi, da so opazili manjše število nakupov po naročilu in preusmeritve na pakete z nižjo ceno. Kljub izzivom pa je Tinder neposredni prihodek povečal za 31 odstotkov v primerjavi s preteklim letom in pri naročnikih dosegel 28-odstotno letno rast. Tudi prihodki spletne strani Match.com so v prvem četrtletju zrasli za kar 17 odstotkov. S 545 milijoni dolarjev so presegli pričakovanja Wall Streeta.

Kako dolgo bo trajalo, preden bomo spet lahko brez zadržkov stisnili roko na prvem zmenku ali se objeli? »Osebna srečanja ne bodo onemogočena, lahko pa bodo povezana z nekaj tveganja, odvisno od tega, kaj si od odnosa želimo. Prezgodaj je reči, kdaj se bodo okoliščine vrnile v normalno stanje in kaj bo takrat sploh veljalo za normalno. Menim pa, da je zaradi pandemije potreba po sočloveku postala bolj pristna, jasna in močna. In ker je človek odnosno bitje, verjamem, da bo našel način za iskanje ljubezni in ohranjanje medsebojnega stika,« meni Lea Prešern McCann.

*INFO: Članek je bil objavljen v tiskani izdaji Sveta kapitala leta 2020, pod katerega se je podpisala Simona Drevenšek. Zaradi njegove aktualnosti ga ponovno objavljamo.
 

Več iz rubrike