Slovensko podjetje ustvarja prihodnosti električne mobilnosti

Na poledeneli reki Amur, naravni meji med Kitajsko in Rusijo, in enem najbolj hladnih predelov sveta, so vozniki in inženirji podjetja APG-Elaphe konec decembra testirali avtomobile z v kolesa vgrajenimi električnimi motorji (In-wheel, kolesni elektromotor). Ti bi lahko že v bližnji prihodnosti močno zaznamovali tako globalno tržišče električnih kot – v naslednjem koraku – tudi avtonomnih vozil.
Fotografija: Matjaž Krivic
Odpri galerijo
Matjaž Krivic

V popolni belini skrajnega severovzhoda Kitajske je približno trideset kitajskih proizvajalcev električnih avtomobilov – Kitajska je lani izdelala več električnih vozil kot preostali svet skupaj – na ledu in temperaturah, ki so segale globoko pod minus dvajset stopinj Celzija, »testiralo« prihodnost. Avtomobili vseh velikosti in oblik, med njimi številni prototipi, so drveli in drseli po zamrznjeni reki, ki je v zadnjih letih postala glavno prizorišče zimskih testiranj kitajske avtomobilske industrije.

Del te je avgusta 2016 postalo tudi slovensko podjetje Elaphe: takrat so s svojim kitajskim partnerjem, podjetjem APG, sicer največjim proizvajalcev zavornih sistemov v Aziji, ustanovili skupno podjetje APG-Elaphe Propulsion Technologies Ltd, v katerem imajo Kitajci 51-odstotni delež, v celoti pa so lastniki petine slovenskega podjetja, katerega razvojni del je skupaj s trdnim inženirsko-izumiteljskim delom ostal na sedežu podjetja v Ljubljani. »Mi smo strokovnjaki za kolesni elektromotor, močnostno in krmilno elektroniko, partner pa za preostali elektro-mehanski del zavornega sistema. Skupaj proizvajalcem vozil ponujamo zaključeno celoto. Kmalu bomo skupaj ponudili tudi ultra lahko modularno šasijo s sistemi za avtonomno vožnjo in izredno natančnim neodvisnim krmiljenjem posameznih koles,« na sedežu podjetja APG-Elaphe na obrobju desetmilijonskega Hangzhouja države pove direktor Blaž Štefe.

Matjaž Krivic
Matjaž Krivic

Izumitelji in raziskovalci so postali podjetniki

Vizionarsko podjetje nadobudnih strojnikov in tehnoloških obsedencev, ki jim je razvoj v osnovi bližje kot posel, se je skupaj s svojim »duhovnim« voditeljem, fizikom in izumiteljem Andrejem Detelo znašlo v povsem novih okoliščinah. Postali so »žrtve« lastnega znanja in – dobesedno – na pogon svojih revolucionarnih, v vsa štirih kolesa vgrajenih električnih motorjev, ki celostno izboljšajo in olajšajo vožnjo, zmogljivosti, odzivnost in tudi karakter vozila, preko noči vstopili na morda najbolj tekmovalen in divji avtomobilski trg na svetu. Za mali Elaphe je bila velika Kitajska hkrati zanimiv izziv iz strokovnega, poslovnega in kulturnega pogleda, a hkrati tudi velik kulturni šok. Del svojega načina delovanja in razmišljanja so »nastavili« na kitajskega. Kaj dosti časa za privajanje niso imeli. Avtomobilska industrija – še posebej razvoj električnih in avtonomnih vozil – na Kitajskem namreč doživlja skoraj neopisljivo ekspanzijo. Ta se bo v prihodnjih letih le še stopnjevala.

Blaž Štefe, direktor podjetja APG-Elaphe: Kmalu bomo skupaj ponudili tudi ultra lahko modularno šasijo s sistemi za avtonomno vožnjo in izjemno natančnim neodvisnim krmiljenjem posameznih koles.

»Kitajsko smo kot enega glavnih trgov za svoje In-wheel motorje prepoznali že pred leti. Kitajski trg je tehnično napreden. Bliskovito se razvija. Kupna moč srednjega razreda raste. Povpraševanje po novih in naprednih avtomobilih je veliko,« pravi Štefe. Stopnjujoče se tehnološke zahteve kitajskega tržišča so blizu filozofiji, ki jo že od svojih začetkov goji leta 2006 ustanovljeno podjetje.

»Prometno zasičena in onesnažena kitajska mesta ter kaotične razmere v prometu 'kličejo' po vozilih brez emisij v ozračje in po novih tehnologijah, ki razbremenijo voznika in ga bodo kmalu tudi zamenjale. Za nas so zanimive predvsem tehnologije, ki skokovito izboljšujejo varnost v prometu. Tako za potnike v vozilu, kot za ostale udeležence,« v skoraj sterilni proizvodni hali na obrobju Hangzhouja, kjer v na oko še precej socialističnem okolju domuje kitajski zavorni velikan APG (Zhejiang Asia-Pacific Mechanical & Electronic Co. Ltd.), nadaljeval Štefe, ki se je Elapheju priključil po zaključku študija strojništva v Nemčiji. Skupaj z direktorjem podjetja Gorazdom Lampičem, slovenskim mladim menedžerjem leta 2016, je sodeloval tudi na pogajanjih s sedanjim kitajskim partnerjem.

Matjaž Krivic
Matjaž Krivic

»Tukaj si velik, ali pa te ni«

»Tukaj si velik, ali pa te ni. Z dobavitelji, ki delajo tudi za nemške, japonske in ameriške proizvajalce avtomobilov, izpopolnjujemo proizvodne postopke in stroje za masovno proizvodnjo. S sodelavci imamo ob tem odlično priložnost, da delamo in se učimo skupaj z najboljšimi in največjimi na svetu,« razlaga Štefe in z olajšanjem dodaja, da kitajski potrošniki niso obremenjeni z zgodovinskimi predstavami o tem, kako bi moral avtomobil izgledati in katere funkcije naj bi ta opravljal. To je za inovativni Elaphe velika primerjalna prednost. »Dovzetni so za novosti. V ospredje postavljajo razbremenitev voznika, varnost, udobje in dostopnost storitve prevoza preko spleta,« med sprehodom po podjetju razlaga Blaž Štefe.

'Tajming' vstopa na kitajski avtomobilski trg bi bil težko boljši. Kitajska vlada je ravno sprejela načrt Kitajska 2025, ki od proizvajalcev avtomobilov zahteva hiter in celosten prehod na električen in hibriden pogon – ali pa jih »ne bo več«. Ob notorični onesnaženosti, erupciji in zgostitvi urbanega prostora, sorazmerno nizkih stroških proizvodnje ter lakoti po novih avtomobilih in tehnologiji, so si pri APG-Elapheju želeli čim prej najti velikega »strateškega partnerja«, za katerega bi serijsko izdelovali »In-wheel« motorje. Infrastruktura za kvantni preskok je zdaj že skoraj nared. Proizvodna linija, ki jo APG-Elaphe gradi, je predvidena za proizvodnjo 200.000 motorjev na leto. Kitajska politika je bila glede na dušenje lastnega prebivalstva prisiljena sprejeti vizijo o čisti in varni mobilnosti ter odpreti prostor za visoko-tehnološka podjetja. »Kitajska ne čaka, da nas bodo okoljske, demografske in energetske razmere – še bolj – prisilile v spremembo predstave o mobilnosti in odnosa do narave. Smernice prehoda na energijsko učinkovita, prilagodljiva in tehnološko izredno napredna vozila brez emisij na mestu uporabe so že zdaj jasno začrtane.«

Skupni imenovalec: avtonomna vožnja

Skupni imenovalec njegovih besed in tudi vizije podjetja, ki ga vodi, je – avtonomna vožnja. Kitajska drvi, najhitreje na svetu, v smer, ko bodo vozniki le še potniki. Po Štefetovih besedah avtonomna vozila ne bodo le razbremenila voznika v urbanih okoljih ter znižala potrebo po pozornosti, temveč bodo voznika tudi odrešila odgovornosti. »Avtonomna vozila bodo ljudi v urbanih okoljih razbremenila potrebe po lastništvu vozila. Kitajci so precej bolj navdušeni za deljenje od Evropejcev. Tu nihče ni lastnik stanovanja ali parkirišča. Delijo si obroke, kolesa, dežnike, skuterje, celo taksije. Delili bodo tudi avtomobile. Takoj ko bosta varnost in zakonodaja to omogočala. Ta prihodnost ni daleč, mi pa smo poleg že v prehodnem obdobju.«

Priložnosti za uspeh na Kitajskem je veliko. Tu so prisotni vsi največji svetovni proizvajalci avtomobilov in drugih prevoznih sredstev, in to skupaj z velikim delom mednarodnih dobaviteljskih verig.

Blaž Štefe kljub številnim odprtim vprašanjem in negotovostim, ki se sproti pojavljajo na gigantskem tržišču in v avtomobilski industriji, pravi, da je Elaphe na poti proti cilju: »Pred leti smo se s takrat še precej manjšo ekipo odločili, da spremenimo koncept pogonskih sistemov in mobilnosti ter znatno dvignemo kakovost življenja in našega ne-vpliva na okolje. Ne le za ljudi, za vsa živa bitja. Vse to na podlagi slovenskega znanja in z vizijo Andreja Detele.«

Na koncu dneva že vidno utrujeni Blaž posel primerja s športom. »Ob vsakem ključnem mejniku, vedno, ko greš še malo dlje, kot nazadnje, še dlje, kot si verjel, da lahko greš, se ti v kri sprosti odmerek dopamina, ta pa je zasvajajoč. Tako lahko tudi ob trdem delu ostaneš motiviran vsak dan, leta in leta zapored,« dodaja 30-letnik, ki je na Kitajskem že dobro leto dni, v tem času pa ni počel kaj dosti drugega kot – delal. Trdo delal. Na Kitajskem je namreč edini Slovenec v podjetju, vsi ostali sodelavci so Kitajci. In v podtonu njegovih besed je čutiti, da si želi (ustvarjalne) družbe. »Priložnosti za uspeh na Kitajskem je veliko. Tu so prisotni vsi največji svetovni proizvajalci avtomobilov in ostalih prevoznih sredstev – in to skupaj z velikim delom mednarodnih dobaviteljskih verig. Tu deluje desetine domačih avtomobiskih korporacij ter na stotine proizvajalcev majhih in specialnih vozil. Pozicionirani smo v milijonskem velemestu, mnoge stranke so v radiju treh ur vožnje od našega podjetja. Ostali so dosegljivi v nekaj urah z letalom ali hitrim vlakom in so – skladno s Kitajsko kulturo – vsak trenutek na voljo za sodelovanje. Prepričan sem, da mnogi najstniki, študentje in strokovnjaki iz industrije sanjajo o takšnem delovnem okolju in vsebini s težko doumljivim tržnim potencialom. O tem sem sanjal že kot najstnik. Naša vrata so odprta za motivirane, delovne in znanja željne nove sodelavce.«

Več iz rubrike