Skrite figure Alibabinega uspeha so ženske

Za Jacka Maja, izvršnega direktorja Alibabe, so ženske na vodilnih položajih recept za uspeh podjetja v novem tisočletju. Zakaj? »So bolj požrtvovalne, lojalne in predane.«
Fotografija: Reuters
Odpri galerijo
Reuters

Lani je podjetja, ki so se uvrstila na seznam Fortune 500, vodilo rekordno število žensk. Bilo jih je 32. Na izvršnih pozicijah najboljših podjetij sveta je tako le 6,4 odstotka žensk, podjetja, ki se uvrščajo na S&P 500, pa je vodilo 26 žensk ali 5,2 odstotka.

Vse manj žensk dela

In če se število žensk na vodilnih položajih le počasi povečuje, pa je žensk, ki so vključene v plačano delo, po svetu čedalje manj. Med letoma 1995 in 2015 se je njihovo število po podatkih statistične organizacije Catalys zmanjšalo z 52,4 odstotka na 49,6 odstotka. V povprečju je po svetu v plačane oblike dela tako vključenih približno 30 odstotkov več moških kot žensk, te pa še vedno zaslužijo v povprečju 33 odstotkov manj od moških kolegov. V Sloveniji so razlike v plačilu med manjšimi na svetu, po podatkih OECD ženske pri nas zaslužijo le šest odstotkov manj od moških na enakem delovnem mestu.

Reuters
Reuters

Na Kitajskem ženske zaslužijo v povprečju 35 odstotkov manj kot moški, s čimer se Kitajska uvršča med države z največjo plačilno razliko na svetu. Še leta 2013 je bilo v tamkajšnjih podjetjih zgolj 3,2 odstotka žensk na izvršnih položajih, danes jih je 22 odstotkov. V nadzornih odborih sedi 9,2 odstotka žensk. Toda v vseh kitajskih podjetjih ni tako. Eno najuspešnejših, svetovni trgovec Alibaba, ima skoraj polovico vseh zaposlenih – žensk. Teh je na položajih višjega menedžmenta 37 odstotkov, kar je visoko nad povprečjem Kitajske, ZDA in Evrope, še posebej pa je to presenetljivo za podjetje v tehnološkem sektorju.

Reuters
Reuters

Koeficient ljubezni

Izvršni direktor Alibabe Jack Ma je na letošnjem srečanju svetovnih voditeljev v Davosu pojasnil, zakaj meni, da so ženske boljše voditeljice. »Alibaba je storitveno podjetje. Naš cilj je služiti ljudem. Če želiš to delati dobro, potrebuješ ljudi, ki to znajo delati. Ženske to počnejo veliko bolje kot moški. Ljudje v tem tisočletju v primerjavi s prejšnjim ne tekmujemo več z mišicami, ampak z modrostjo. Če človek danes želi biti uspešen, potrebuje visok inteligenčni kvocient, če noče hitro izgubiti, potrebuje čustveno inteligenco, če pa želi biti spoštovan, potrebuje koeficient ljubezni. Veliko moških ima visok inteligenčni kvocient, nizkega čustvenega in skoraj ničnega srčnega. Ženske vse tri vrste inteligence dobro kombinirajo, zaradi česar so dobre voditeljice. Če želite, da vaše podjetje deluje modro in skrbno, je ženska na vodilnem položaju najboljša izbira. Ženske so tudi naše najboljše stranke. Kupujejo zase, za otroke, za moške, medtem ko moški kupujejo le zase. Ženskam je mar za druge in zato je delo drugače opravljeno. Tudi sicer so pri delu bolj požrtvovalne, zveste in predane. Za naš uspeh zadnjih dvajsetih let se lahko zahvalimo ženskam. Kljub temu menim, da se jih ne da prisiliti, da prevzamejo vodenje. To bi bila katastrofa. Prepričan sem pa tudi, da podjetja s samimi moškimi na vodstvenih položajih dolgoročno ne bodo obstala. Ko v podjetju nastane problem, bodo moški v ekipi postali jezni, tekmovalni. V nasprotju z njimi pa bodo ženske znale odreagirati mirno in v dobro stranke, ne v tekmovalnem duhu.«

Reuters
Reuters

Pri Facebooku in Googlu manj kot tretjina žensk

Za primerjavo. Pri Facebooku dela 31 odstotkov žensk, 23 odstotkov jih je na vodstvenih položajih. Pri Googlu dela 30 odstotkov žensk, med vodji pa jih je 21 odstotkov. V Ciscu dela 23 odstotkov žensk in le 19 jih je na vodstvenih položajih.

V Evropi se delež žensk na izvršnih položajih ter v upravnih odborih med državami močno razlikuje, nanj pa vplivajo tudi obvezne kvote. Največji delež žensk v upravnih odborih imajo na Norveškem in Švedskem, najmanjšega pa v Španiji in Švici.

Analiza spolne strukture vodstvenih položajev v 500 najboljših podjetjih kaže, da se delež žensk zmanjšuje z višino položaja. Med vodji jih je največ na nižjih menedžerskih položajih in najmanj na višjih. Na najvišjih položajih so ženske v storitvenem, zdravstvenem in trgovskem sektorju, najmanj pa jih na najvišjih vodstvenih položajih najdemo v avtomobilističnem, tehnološkem in telekomunikacijskem sektorju, kaže poročilo svetovalne hiše McKinsey za leto 2017. Percepcija zaposlenih oziroma ocena vodij žensk pa se zvišuje z njihovim položajem. To pomeni, da so na najvišjih položajih ocenjene kot boljše vodje kakor moški, na nižjih vodstvenih položajih pa so ocenjene približno enako, ugotavlja Harvard Business Review.

Reuters
Reuters

Več iz rubrike