Lahko si izbereš življenje jadralnega letalca ali akrobata

Dober poslovni načrt ali izvrstna ideja? Pravo znanje ali pridobljene licence? Zveze in poznanstva ali zagonski kapital? Kaj je na začetku poslovne poti najpomembnejše?
Fotografija: Jure Knez: Lahko si izbereš življenje jadralnega letalca – predvidljivo, umirjeno, varno. Lepo pluješ z vetrom. Nič hudega se ti ne more zgoditi. Le včasih je lahko malo dolgočasno. Foto Uroš Hočevar
Odpri galerijo
Jure Knez: Lahko si izbereš življenje jadralnega letalca – predvidljivo, umirjeno, varno. Lepo pluješ z vetrom. Nič hudega se ti ne more zgoditi. Le včasih je lahko malo dolgočasno. Foto Uroš Hočevar

V poplavi tisočerih na­svetov, kako stopiti na poslovno pot, bi človek pričakoval več izjemnih zgodb o uspehu. A poplava prinese tudi razdejanje. Preveč informacij ni nujno prednost. Mladi smo na začetku poslovne poti zmedeni. Kaj je zares pomembno? Kako naj vemo, ali je v neko idejo smiselno vlagati čas, ter koliko časa in truda je sploh potrebnega?
Odgovore sem iskala tam, kjer se kalijo odlične poslovne zgodbe mladih podjetnikov. Na izboru mladega podjetnika leta sem med komisijo prepoznala dr. Jureta Kneza, lastnika podjetja Dewesoft. Za podporo novim poslovnim idejam so v Trbovljah ustanovili Katapult, podjetniški pospeševalnik, o katerem je med mladimi slišati vedno več pohval in izrazov hvaležnosti. Preden je Jure stopil na oder in nagovoril mlade navdušence podjetništva, sva imela čas spiti kavo. Oziroma kakav. Iz tega je nastal pričujoči zapis.


Vidim, da ste tudi sponzorsko podprli izbor mladega podjetnika leta.

Seveda, moramo podpreti mlade podjetnike. Ali ni lepo videti, ko mladi uresničujejo svoje nore ideje? V tem vidim velik smisel.


Slišim tudi veliko lepega o Katapultu. Me pa zanima, na podlagi česa se odločite, komu je smiselno nameniti čas. Kaj mora imeti nekdo, da bo njegova poslovna ideja uspela? Kaj je najpomembnejše?

Po vseh teh letih dela z mladimi bi paket za uspeh opisal s tremi besedami: pozitivna strastna norost. Všeč mi je, da je izdelek ali storitev, ki si ga nekdo zamisli, noro dober, moderen ali unikaten. Zadnjič sem srečal dekle, ki v Sloveniji izdeluje prehranska dopolnila za dirkalne kamele. Toooo, le kako se tega ni spomnil že kdo prej!


Čakajte, dirkalne kamele?

Ja, prav zares. Dirkalne kamele. Zdaj vem, da je v Sloveniji šest kamel, ampak niso dirkalne. Vidite, koliko pomembnih stvari takole izvem …


Kaj je poleg norih idej še pomembno?

Vodje in člani ekip morajo biti vsaj malo nori, da vlagajo dolge ure, tedne, mesece in leta, da dosežejo svoj cilj. Ja, vsekakor so za trajen uspeh potrebna leta, torej je potrebna vztrajnost. Vedno znova me očarajo dekleta in fantje z značilnim žarom v očeh, ko strastno razlagajo o ideji in ravni, ki so jo dosegli, ter načrtih za prihodnost. Vsekakor je za uspeh potrebna dobra strategija, tu pa že lahko pomaga Katapult ali kakšno drugo podporno okolje.

Nikoli in nikdar pa ne more nadomestiti žara in predanosti podjetnika. Vam bom pojasnil drugače, z zgodbo. Imel sem priložnost leteti z Jagom Štembergerjem, enim najboljših akrobatskih pilotov daleč naokoli. Z ogromno ljubezni vzdržuje in dodeluje akrobatsko letalo Ultimate, edino takšne vrste na svetu. Leteti s takšnim letalom je čista erotika. Komur se v krvi pretaka vsaj nekaj oktanov in mu je bilo dano preizkusiti kaj takega, ve, o čem govorim. Akrobatsko letalo je po svoji naravi nestabilno.

Če v zavoju izpustiš krmilo, bo strmoglavilo. Tako je narejeno zato, da je čim okretnejše, da čim hitreje spreminja smer. Ultralahka ali pot­niška letala so narejena drugače. So stabilna in ohranjajo smer, zaradi tega pa so neokretna. Ljudje smo si v bistvu zelo podobni. Večina si želi jasna navodila, znane poti brez velikih pretresov. Nekaj pa nas je takih, ki nam utečene poti niso zanimive, ki si želimo preizkušati svoje meje, ki si želimo vedno novih izzivov.

V podjetju je pomembno prepoznati razliko in drugače obravnavati sodelavce. Vsako podjetje potrebuje ljudi, ki vestno in skrbno opravljajo naloge, povezane z dnevnim poslom, sledijo zakonodaji, izdelujejo in dobavljajo visokokakovostne proizvode. Akrobati pa skrbijo za to, da je podjetje vedno na tehnološkem vrhuncu, odločajo se o smelih in drznih potezah, ki prestavijo podjetje na višjo raven. Vsako uspešno podjetje ima svojega Steva Jobsa. Podjetje, ki take ljudi poskuša ukalupiti in omejiti, je dolgoročno obsojeno na propad. No, podobno je v življenju.


Kako to mislite?

Lahko si izbereš življenje jadralnega letalca – predvidljivo, umirjeno, varno. Lepo pluješ z vetrom. Nič hudega se ti ne more zgoditi. Le včasih je lahko malo dolgočasno. Ali pa imaš bolj akrobatsko življenje, nevarno, ne veš, kam te bo odpeljalo, dostikrat hodiš po robu, veliko tvegaš, stalno moraš biti na preži, v pripravljenosti, paziti … Ampak, ali veste, kako noro uživaška je taka vožnja?!


Kakšen nasmešek in iskrice v očeh ob omembi akrobatske vožnje. Verjetno si morajo akrobati upati veliko tvegati.

Akrobati izvajajo nore trike na meji mogočega. Kaj mislite, da gre za naključje? Vsak manever je skrbno premišljen, preračunan, stokrat ponovljen. Akrobati, ki gredo nepremišljeno v nore rizike, ne živijo dolgo. Komur uhojene poti niso zanimive in ne želi živeti povprečnega življenja, ta je akrobat v najbolj čisti obliki. Ko gledam podjetja v Katapultu, ima vsako uspešno podjetje svojega akrobata.


Tolikokrat poslušamo, kako pomembno je v poslu tvegati, da lahko dosegaš izjemne rezultate. Bolj ko si pripravljen tvegati, večje imaš možnosti za dosego cilja. Ampak misel na to te lahko bremeni, ker si globoko v sebi želimo varnosti.

Varnost je ena primarnih človeških potreb. Nič ni narobe s tem. V Dewesoftu v vseh dvajsetih letih nismo nikoli vzeli nobenega kredita, rezerve za plače imamo za več let. Drugače ne znamo voditi podjetja, ne bi se počutil dobro. Tvegamo pa tehnološko, vedno preizkušamo meje mogočega, hodimo po robu, včasih tudi kakšna naprava ne deluje po pričakovanjih in moramo ubrati drugo smer.


Kaj bi torej rekli, da je na začetku podjet­niške poti najpomembnejše?

Najpomembnejša je strast. Tudi stranke čutijo, da si predan in verjameš v svoje proizvode. Iz tega zraste zaupanje, iz medsebojnega zaupanja pa pridejo uspehi, razvijejo se rešitve, ki jih je nemogoče narediti brez globokega sodelovanja s ključnimi strankami.

Bil je čas, da stopim na oder. Če bi prireditelji vedeli, kako težko predavam in koliko lažje mi je ustvarjati instrumente, bi verjet­no dobil veliko manj vabil za predavanja na takšnih dogodkih. Vsaka poslovna pot se začne z vizijo, idejo izdelka ali storitve. Začrtamo si cilj potovanja, kot si izberemo visoko goro, ki jo želimo osvojiti. Želja pa ni dovolj, vse preveč poslovnih idej se rodi in utone v pozabo ob kozarcu piva s prijatelji. Za to, da resnično pridemo na vrh, je treba še veliko več, potrebujemo odločnost, strast in dobro strategijo. Samo najbolj vztrajni se lahko veselijo uspešnega vzpona na svojo goro, na svoj piedestal želja. Čim višji je naš cilj, tem slajši je uspeh.

Ne smemo pa pozabiti, da so visoke gore tako rekoč neosvojljive, če se jih lotimo sami. Najpomembnejša je ekipa, s katero se bomo podali proti vrhu. Pozabite vseh tisoč prijateljev na facebooku, ti nas ne pridejo obiskat, ko smo bolni. Dovolj bo peščica pravih prijateljev, ključnih ljudi, pri čemer ne smemo pozabiti poslovnega dela podjetja. Zelo sta pomembna pravno ozadje in stabilna finančna struktura, na kar tehniki dostikrat pozabimo. Pomembno se je zavedati, da je nemogoče konkurirati vzhodnim državam z izdelki z nizko dodano vrednostjo, zato je izredno pomembno tudi znanje. V času interneta znanje še nikoli ni bilo tako dosegljivo kot danes.

Ne smemo se podcenjevati, naše šole nam dajejo dovolj znanja in odprtosti duha, da smo sposobni izdelati vrhunske izdelke, po drugi strani pa se ne smemo precenjevati. Dostop do tega znanja imajo tudi drugje po svetu, zato se moramo vedno kaliti in biti hitri. Viri znanja so različni, danes pa se večino stvari da naučiti iz videov na youtubu. Toda še vedno obstaja neki zlati izbor knjig, pomembnih za rast osebnosti. Ena izmed njih je zagotovo Jonatan Livingston Galeb pisatelja Richarda Bacha. V življenju se pojavijo priložnosti, ki jih izkoristimo ali pa ne. Ne smemo imeti cilja biti drugi, moramo si želeti biti najboljši.

Več iz rubrike