Kdaj bodo roboti v vsakem gospodinjstvu
O

Svetovni trg robotike raste hitreje od napovedi. Od leta 2012 se je v potrošniškem sektorju pojavilo 40 odstotkov novih robotskih podjetij, ki presegajo rast v vojaškem, trgovinskem in industrijskem sektorju. Bliža se obdobje, ko bo imelo robota vsako gospodinjstvo.
Fotografija: Reuters
Reuters

Pred tremi leti je svetovna svetovalna hiša Boston Consulting Group (BCG) ocenila, da bomo za robote do leta 2025 odšteli 67 milijard dolarjev. A so se številke drastično spremenile. Vse večje povpraševanje po robotih med potrošniki je pospešilo vlaganje vanje. V skladu s tem so pri BCG spremenili napovedi.

Do leta 2025 bomo za robote odšteli kar 87 milijard dolarjev. Kako potrošniki prispevajo k povečanju povpraševanja? »Z uporabo samovozečih avtomobilov, pametnih naprav doma ipd.,« je ob izidu raziskave dejal Vlad Lukic, soavtor raziskave in partner pri BCG. V zgolj enem letu (od 2014 do 2015) se je zasebno investiranje v robotiko potrojilo. Podžgale so ga padajoče cene, hitro napredujoče zmogljivosti in komponente, ki se lahko uporabljajo v veliko širšem obsegu industrij in naprav, kot je bilo sprva predvideno. Posledično je vzniknilo ogromno podjetij, ki se ukvarjajo z robotiko. Od leta 2012 se je v potrošniškem sektorju pojavilo 40 odstotkov novih robotskih podjetij, ki presegajo rast v vojaškem, trgovinskem in industrijskem sektorju. Vojaški sektor predstavlja 26 odstotkov novih robotskih podjetij, gospodarski 24 odstotkov in industrijski le deset odstotkov, kaže analiza BCG. Največjo rast, napovedujejo analitiki, bodo roboti dosegli v maloprodajnem, zdravstvenem, prehrambnem in rudarskem sektorju ter sektorju prometa in kmetijstva.

Ti sektorji bodo posledice razvoja še bolj občutili, ko bodo robote začeli kupovati ljudje, pravi Alison Sander, soavtorica analize BCG. »Ko bodo ljudje v resnici dovzetni za robote v vsakdanjem življenju – ko bodo začeli ceniti, da čistijo, sesajo, se pogovarjajo in opravljajo dela v pisarnah – se bo povpraševanje še povečalo. To bo v robotiko pritegnilo še več investicij.«

Start-upi vlagajo v osebne pomočnike

Roboti za potrošnike so del kulture že več kot 50 let, z razvojem pa bodo del našega vsakdana prej, kot si morda mislimo. Nekateri napovedujejo, da se bo to korenito spremenilo že čez pet let. Nesluten razvoj v tej smeri doživlja kalifornijska Silicijeva dolina, ta postaja meka start-upov, ki izdelujejo robote za potrošnike. Kam vlagajo? V robote, ki bodo poučne igrače, osebni asistenti in tudi družinski člani. Svetovno prebivalstvo se pospešeno stara, zato roboti postajajo ključna rešitev tudi v skrbi za starejše. Potrošniški trg bo torej kmalu lahko žel sadove tehnoloških inovacij, ki so jih prej uživali le podjetja in industrija. Po zaslugi več faktorjev roboti že danes čistijo tla, jarke, inštruirajo otroke, so varnostniki doma ...

Roboti za proizvodnjo hrane in elektronsko poslovanje ameriškega zagonskega podjetja EcoLogic so že na delu v Španiji in Nemčiji, kmalu bodo tudi na Poljskem in v Romuniji. Izdelujejo tudi robote, ki bodo otrokom in odraslim omogočili hitrejše učenje znanosti, tehnologije, inženiringa in matematike (STEM) ter jezikov. Izdelali so tudi robote asistente, ki pomagajo ljudem z duševnimi težavami in ADHD. Načrtujejo personalizirano učenje in robote, ki bodo ljudi usmerjali k zdravemu življenju. Trenutno razvijajo 80 robotov, 12 jih je že na delu v Aziji in Evropi. V razvitih državah je podjetje na trg poslalo že 24 tipov robotov, ki jih uporabljajo tudi na stari celini.

Reuters
Reuters

Robot sesa pri 50 tisoč Slovencih

Rast povpraševanja po robotih je zaznati tudi pri nas. Jean Jacques Blanc, podpredsednik družbe iRobot za Evropo, Bližnji vzhod in Afriko (EMEA), je ob lanskem obisku v Sloveniji dejal, da je bila lani Slovenija tretja v regiji EMEA po številu prodanih robotov Roomba in med prvimi petimi po številu prodanih robotov razreda premium. Od leta 2004 je ameriško podjetje iRobot, ki v zadnjih letih dosega v povprečju okrog 20-odstotno letno rast, pri nas prodalo že več kot 50.000 robotskih sesalnikov. Blaž Mole, direktor domžalskega podjetja Tilt, ki distribuira omenjene sesalnike pri nas, je lani povedal, da bodo na letni ravni prodali od 7000 do 8000 tovrstnih sesalnikov. Poleg roombe, ki sesa stanovanje, prodajajo tudi robotske naprave za suho in mokro brisanje tal Braava ter robotske čistilce bazenov Mirra.

Bum trga robotov za potrošnike

Robotske tehnologije postajajo vse bolj sprejemljive, je za Svet kapitala povedal Blanc. »Zaupanje potrošnikov v robote v vsakdanjem življenju narašča. To opažamo tudi pri robotih Roomba, ki so na trg prvič prišli pred več kot 14 leti. V zadnjih letih pa smo opazili, da se povpraševanje povečuje v celotnem segmentu robotov za potrošnike, in pričakujemo, da se bo trend nadaljeval.«

Ko bodo ljudje začeli ceniti, da roboti čistijo, sesajo, se pogovarjajo in opravljajo dela v pisarnah, bo še več investicij v robotiko.

S pametnim telefonom je robote pomočnike mogoče upravljati prek aplikacije, je pojasnil. »S klikom na aplikacijo lahko robota Roomba 900 Series aktiviramo ne glede na to, kje smo. Določimo lahko tudi urnik, kdaj naj naš pomočnik opravi delo.« Blanc je prepričan, da je roomba največji preboj za iRobote. Kaj še pripravljajo, ni želel razkriti, zagotovil pa je, da imajo roboti potencial pomagati tudi pri opravilih zunaj hiše. »Delamo na projektih, ki bodo zaznamovali naslednji val robotov za gospodinjstva,« je povedal in dodal, da gledajo v prihodnost, v čas, ko bo v gospodinjstvu skupaj delovalo več robotov. Ti bodo povezani tudi prek pametnega doma (smart home). »Pametni dom je izredno vznemirljivo področje, ki ima pred seboj še precej izzivov, a bi jih lahko rešile robotske tehnologije, zlasti zmogljivosti mapiranja, kar omogoča pametnejši, bolj dinamičen in do uporabnika prijazen povezan dom. To je razburljiv čas za industrijo robotike. Ker smo v zadnjih nekaj letih že doživeli veliko rast, menim, da lahko dosežemo še več,« je povedal. Napovedal je tudi, da bo trg robotov za potrošnike prihodnjih 20 let rasel po vsem svetu. »V zadnjih nekaj letih so ljudje sprejeli robote, kot so sprejeli računalnike in pametne telefone, ki so nekaj vsakdanjega. Ko bodo roboti cenovno dostopni vsem, se bo povečalo tudi povpraševanje,« je prepričan.

Reuters
Reuters

Amazon bo težko ujeti

Pionirja usvajanja robotike sta bila vojaški in industrijski sektor, saj so bili roboti več kot primerni za umazana, monotona, ponavljajoča se in nevarna dela, ki so zahtevala le minimalno natančnost. S padajočimi cenami, izboljšano varnostjo, hitrejšo centralno procesno enoto in lažjim programiranjem pa so zdaj dosegljivi v tako rekoč vseh sektorjih. Zaradi dostopnosti že danes elegantno spreminjajo svetovno poslovno okolje. Imajo glas, zmožni so prepoznati jezik, z uporabo algoritmov lahko prečešejo ogromne količine podatkov, tudi mobilni so že. S tehnološkim napredkom že obstoječi roboti tlakujejo pot za precizne robote, ki bodo rezali meso, izpolnjevali zdravstvene recepte, obirali sadje, sadili zelenjavo, tudi šivali ranjence. Kirurški sistem Da Vinci tako že omogoča zdravnikom, da operacijo izvedejo s tridimenzionalnim vidnim sistemom in robotom. Japonci testirajo, kako bi se roboti obnesli v domovih za ostarele. Podjetje Nike je robotiko vključilo v poslovno strategijo, s katero bi več delovnih mest vrnili v ZDA. A to ne pomeni, da bodo zaposlovali več. Bodo pa za robotizirano proizvodnjo potrebovali več »robotsko pismenih ljudi«. Ugotovili so, da zaradi razpršenosti proizvodnje, ki je večinoma locirana v Aziji, nastajajo zamude v dobavni in proizvodni verigi. Podobno razmišlja Adidas – v Nemčiji namerava odpreti tovarno, kjer bodo avtomatizirano izdelovali kupcem prilagojene izdelke.

Amazon je že leta 2012 z nakupom Kiva Systems, ki izdeluje robote za skladišča, izboljšal produktivnost v lastnih skladiščih, posledično so tudi znižali stroške in razširili dostavno mrežo. Kar pet let je moralo preteči, preden je prišel na trg tekmec Kiva Systems, navaja poročilo BCG. V tem času pa je Amazon že prehitel tekmece, saj je razvil usposobljeno robotsko ekipo.

Atlas tlakuje novo pot

Najdlje je v razvoju človeku podobnega robota prišlo podjetje Boston Dynamics, ki je v lasti Googla. Lani so svet osupnili z videoposnetkom, v katerem se robot potika po polju in mu kljub neravnemu in nepredvidljivemu terenu uspe uloviti ravnotežje. S tem so postavili pomemben mejnik, je za Washington Post dejal profesor za robotiko na univerzi Georgia Tech Aaron Ames. Čeprav mnogi roboti lahko hodijo, niso mogli hoditi po nepredvidljivem terenu, Atlas pa to zmore. Strokovnjaki so prepričani, da smo z Atlasom le korak oddaljeni od robotov, ki nam bodo pripravljali kosilo, zlagali in prali perilo ter skrbeli za starejše. Henrik Christensen, direktor kalifornijskega Inštituta za kontekstualno robotiko v San Diegu, je ob razkritju Atlasa napovedal pomenljivo stvar: »Menim, da otroci, rojeni danes, ne bodo nikoli vozili avta.«

V zadnjih nekaj letih so ljudje sprejeli robote, kot so sprejeli računalnike in pametne telefone. Ko bodo roboti cenovno dostopni vsem, se bo povečalo tudi povpraševanje.

Prepričan je, da bo robotika voznika iz avtomobila povsem odstranila, je misli strnil v lanskem decembrskem intervjuju za San Diego Union-Tribune. »Daimler, GM in Ford trdijo, da bomo imeli v petih letih avtonomne avtomobile brez voznika,« je zapisal. Predvideva tudi, da bodo vsi nesamovozeči avtomobili s cest izginili v prihodnjih 15 letih. Ob teh smelih napovedih moramo biti vsaj malo skeptični. Samo v ZDA vsako leto prodajo 17 milijonov novih avtomobilov. Po drugi strani analitiki napovedujejo, da bo do leta 2035 na cestah le 21 milijonov avtonomnih avtomobilov. Gill Pratt, vodja raziskovalnega inštituta pri Toyoti, je na sejmu elektronike za potrošnike v Las Vegasu januarja dejal: »Nihče v avtomobilski ali IT-industriji ni niti blizu doseganja popolne avtonomnosti pri avtomobilih. Niti blizu nismo.« Res pa je tudi, da je danes tehnološki napredek izjemno hiter. In četudi je trajalo 50 let, da so traktorji nadomestili konje za delo na njivi, najbrž ne bo preteklo 50 let, da bodo na cestah samovozeči avtomobili. A to še ne pomeni, da se bodo sočasno z razvojem in napredkom tehnologije spremenile tudi navade ljudi.

Več iz rubrike

ikonomija

Je prišel čas, da Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Porsche in Audi postanejo pre…

Nemške avtomobile, ki so veljali za »das Auto«, ogrožajo izdelki kalifornijskih in kitajskih podjetnikov.

ikonomija

Digitalna Slovenija v številkah

Statistični podatki razkrivajo, da se s pomočjo tehnologije zmanjšuje neenakost in povečuje kakovostno izobraževanje. Tehnološki napredek bi lahko v naslednjih 10 letih premostil digitalni razkorak i…

ikonomija

Kako izgledajo banke prihodnosti

Vodilni v panogi bodo razvili podrobno razumevanje o profilu in obnašanju svojih strank. Bank bo manj. Denar bo digitalen in bolj demokratičen.

ikonomija

Nov razpis za vzpostavitev brezžičnih Wi-Fi točk na javnih mestih

Odprl se bo četrti evropski javni razpis za pridobitev bonov za vzpostavitev brezžičnih Wi-Fi točk na javnih mestih. Razpis bo potekal po sistemu »kdor prej pride, prej melje«.

Komentarji: