Kako pomembna je kultura podjetij pri preprečevanju goljufij

Izvajanje skladnosti poslovanja ni pomembno zgolj zaradi tega, da se izognemo kazenskemu ali inšpekcijskemu pregonu, ampak ker z njim lahko uspešno obvladujemo tudi druga poslovna tveganja.
Fotografija: Shutterstock
Odpri galerijo
Shutterstock

Podjetja morajo razumeti, kakšen vpliv ima skladnost poslovanja na druge deležnike, poudarja Ksenija Butenko Černe, vodja oddelka za skladnost poslovanja ter pravne službe v Leku. Na konferenci o skladnosti poslovanja in etiki na IEDC – Poslovni šoli Bled je še dodala, da lahko po njihovih izkušnjah dobro zastavljeni mehanizmi precej pripomorejo k boljšim finančnim rezultatom in zmanjšajo druga poslovna tveganja.

V njihovem primeru, recimo, je eno izmed tveganj kršitev patentne zakonodaje, zato je pomembno, da veljavnost patentov pravočasno podaljšujejo in tako preprečijo tožbe, ki bi jih vložila konkurenca. Vsako podjetje pa ima svoje zakonitosti, zato je po njenih besedah nesmiselno imeti pravila o skladnosti poslovanja le na papirju, ampak je pomembno, da se vprašamo, zakaj imamo pravila o skladnosti, in ne le, da ji imamo.

»Vsak dober program skladnosti poslovanja se osredotoča na standardna tveganja skladnosti, ki so prisotna v visoko regulirani industriji, kot je bančna. Najprej gre za tveganje izgub iz regulatornih sankcij in drugih kršitev predpisov, tveganje nepoštenih poslovnih praks ali izgub zaradi notranjih ali zunanjih zlorab, goljufij ... Koristi programa skladnosti so predvsem v preprečevanju dejavnikov izgub. Hkrati s tem se razvija in krepi pozitivna organizacijska kultura,« pa je dejal Rok Praprotnik, vodja skladnosti v NLB.

Prav kultura podjetja je pomembna pri preprečevanju goljufij in nepravilnosti. Sally March iz Drummond March, svetovalne družbe za skladnost poslovanja in etiko, je tako prepričana, da skladnost poslovanja ne bo prinesla pravih rezultatov, če ni prave kulture v podjetju. Kultura podjetja, ki je osredotočena zgolj na finančne rezultate, je po njenem zagotovo bolj podvržena nelegalnim ali neetičnim ravnanjem zaposlenih.

Vodje bi se po njenih besedah morali vprašati, kakšno sporočilo prenašajo na svoje zaposlene – ali poudarjajo zgolj pomembnost finančnih rezultatov ali vsak mesec podrejene vprašajo tudi, ali imajo kakšne etične dileme ter ali so opazili kakšne nepravilnosti in sumljiva dejanja. Vzrok za neetično vedenje je po njenih besedah to, da se tako obnašanje obravnava za primerno; »če avtoriteta deluje neetično, niti sami nimamo zadrege biti neetični. Če neetično ravna celotna družba, potem niti sami nimamo teh zadržkov. Ko se človek sreča z dilemo, se ne zateče v kot in preizpraša svojo vest, ampak pogleda okoli sebe in se odloči tako, kot meni, da je v njegovem okolju sprejemljivo.«

Več iz rubrike