Filmska industrija: Hrvaška raste, a Jaguar je izbral Ljubljano

Za Slovenijo se zanima tudi filmska industrija. Kakšni so finančni učinki na naše gospodarstvo, če se pri nas mudijo tuje filmske ekipe? 
Fotografija: Snemanje reklame za novi SUV Audi E-Tron na Dunajski cesti v Ljubljani. Foto Marko Feist
Odpri galerijo
Snemanje reklame za novi SUV Audi E-Tron na Dunajski cesti v Ljubljani. Foto Marko Feist

Res je, da nimamo niti Centralnega parka in kipa svobode niti Eifflovega stolpa in kanalčkov, kot jih imajo Benetke. A tisto, kar imamo, vseeno prepriča vedno več tujih filmskih produkcij, da je vredno snemati pri nas.


So Hrvatje res pognali filmski turizem?


snemanje, gore, film Foto Pexels
snemanje, gore, film Foto Pexels
Čeprav vse več tujcev snema pri nas, indijska filmska industrija, v kateri je najbolj poznan Bollywood, ni mala malica. Tam posnamejo letno več filmov kot v Hollywoodu in v Evropi skupaj. »Poznam številne vplivne producente iz Bollywooda in vem, kako se odločajo za snemanje pomembnih filmov s top zvezdniki Bollywooda,« pravi Katarina Karlovšek, lastnica agencije RTA, ki je k nam pripeljala indijsko filmsko produkcijo in dodaja, da zato številne države veliko denarja za turistično promocijo usmerjajo tudi v filmsko produkcijo. Tudi tako, da producentom ponudijo številne ugodnosti, včasih celo plačajo, da ekipa snema pri njih. »Lokacije so velik posel v indijski filmski produkciji, predvidevam, da je tudi v Hollywoodu tako. Ugledna produkcijska hiša iz Mumbaja, Yash Raj Films, me je povabila na snemanje filma Tiger, ki je potekalo v Innsbrucku, kjer sta zaigrala super zvezdnika Katrina Kaif in Salman Khan. Mesto Innsbruck je veliko denarja namenilo temu, da so se pojavili v filmu,« pripoveduje o svojih izkušnjah. Tudi sama je potrkala na številna vrata Ministrstva za gospodarstvo in Slovenske turistične organizacije ter Filmskega centra in jim predstavila priložnosti, ki jih prinaša indijski film: »Žal nisem bila uspešna pri pridobivanju podpore z njihove strani.«

Več posluha je na Hrvaškem, kamor turisti hodijo tudi zavoljo snemanja nanizanke Igra prestolov, pa tudi Zvezdnih stez. Indijci so pri naših južnih sosedih posneli film Fan z zvezdnikom Shah Rukh Khanom, v katerem so pokazali lepote Dubrovnika. Da so pridobili projekt, so se Hrvatje z Indijci pogovarjali kar štiri leta, pripoveduje sogovornica. Meni, da Hrvaška veliko sredstev namenja filmskim ekipam, ker se zaveda, da pojavnost v filmih pritegne zahtevnejše goste, ki so tudi boljši potrošniki. Je tozadevno Hrvaška korake pred nami? »Na Hrvaškem velja ukrep denarnih povračil že več kot deset let, pri nas šele tri,« odvrne Mojca Planšak, tiskovna predstavnica Slovenskega filmskega centra. »Slovenija ima v tej smeri še veliko potenciala, ki ga velja izkoristiti. Kot prvo je treba poleg promocije filmskih lokacij zagotoviti tudi boljši dostop do snemalnih lokacij.« Kljub evforiji – hrvaški mediji namreč poročajo o filmskih turistih, ki kar drejo na lokacijo snemanja Igre prestolov (medtem ko je lokacija snemanja Vojne zvezd precej manj obiskana) – je torej to treba vzeti z zrncem soli.

 

In če se Hrvaška na vse kriplje trudi pripeljati tujo produkcijo, kot je razbrati iz nekaterih hrvaških medijev, včasih tudi za vsako ceno, pri nas situacija ni tako rožnata; še vedno morajo tuje ekipe ponekod plačevati za lokacijo snemanja, so pa, opaža Katarina Karlovšek, določena mesta zelo naklonjena snemanju. V luči tega izpostavi Ljubljano, Piran in Celje. »Verjamem, da bomo tudi v Sloveniji v prihodnje več pozornosti namenili filmski produkciji v Sloveniji, saj je to resnično najboljša turistična promocija,« je optimistična Katarina Karlovšek.

Ampak pri nas ne snemajo le filmov. Kot je mogoče prebrati na spletni strani visitslovenia.si, je Ljubljana odlična lokacija za tehnično zahtevne in kratke formate, kot so oglasi. Leta 2015 je Jaguar Alive za snemanje dveh vrhunskih avtomobilskih oglasov izbral prav Ljubljano. Jaguar Alive se je priplazil celo na trge in ulice, ki so zaprti za promet. Oglas za Hondo Civic Type R, ki je bil istega leta prav tako posnet v Ljubljani in na Reki, pa je bil inovativen in interaktivnen ter celo nagrajen z zlatim levom na oglaševalskem festivalu v Cannesu. Tudi Indijci pri nas snemajo reklame, vendar v njih zaradi hitrih in kratkih kadrov ni moč razbrati, da so posnete v Sloveniji. »Le dober poznavalec včasih lahko razbere, da je posneta pri nas,« pravi Katarina Karlovšek.
 

Pozitivni učinki na gospodarstvo


Ne glede na to, ali je v filmu (oziroma v pesmi za bollywoodski film) le nekaj minut Slovenije, ima slednje težo. »Prisotnost tujih filmskih produkcijskih hiš ima za vsako državo dolgoročno pozitivne učinke na gospodarstvo, zlasti na kulturni oziroma filmski turizem,« pravijo pri Slovenskem filmskem centru.

Nenazadnje »filmska produkcija ustvarja nova delovna mesta znotraj filmske industrije, omogoča širitev infrastrukture, povečuje investicije v posameznih filmskih sektorjih, utrjuje nacionalno prepoznavnost in lokacijski/filmski turizem – vse to ima za državo veliko kulturno in gospodarsko vrednost. Tuje produkcijske hiše na domačih tleh najemajo lokalne producente, lokalne gostinske in hotelske storitve, zaposlujejo in najamejo pa tudi celoten spekter filmskih delavcev in ustvarjalcev: od maskerjev, prevajalcev, frizerjev, parketarjev, šoferjev, lučnih tehnikov do lokalnih statistov in drugih, kar dolgoročno zmanjšuje brezposelnost v različnih sektorjih države.« Na podlagi zgodbe, prikazane v določenem filmu ali televizijski seriji, posneti v Sloveniji, pa se poveča marketinška prisotnost države na mednarodnih trgih. Zato so »idealen rezultat filmskega turizma in prisotnosti tujih filmskih producentov investicije v nove filmske studie in zaposlovanje ljudi, ki v njih delujejo,« pravi Mojca Planšak. In pri tem Indijci niso zanemarljivi. Indija je ena izmed svetovnih velesil s populacijo, ki vse množičneje potuje po svetu. In ta trend bo naraščal. Poleg tega, da Indijci med turističnimi delavci veljajo za dobre goste, ki si želijo luksuznih namestitev in zelo radi nakupujejo, tudi izredno radi obiskujejo kraje iz filmov. Ni naključje, da je Švica že vrsto let njihova zelo priljubljena destinacija. In tako kot Filipince jih fascinirajo gore, jezera in sneg.

 

Več iz rubrike