Bo »Make in India« povozil kitajsko tehnološko industrijo

Indijska visokotehnološka proizvodnja je lahko velik zmagovalec gospodarske krize.
Fotografija: Eden od načinov, kako želi Indija prehiteti svoje sosede, je z novim spodbujevalnim programom. FOTO: REUTERS/Babu
Odpri galerijo
Eden od načinov, kako želi Indija prehiteti svoje sosede, je z novim spodbujevalnim programom. FOTO: REUTERS/Babu

Za kitajska podjetja je napovedano slabo leto. Trgovinska vojna med Kitajsko in ZDA je številna podjetja prisilila k ponovnemu premisleku o dobavnih verigah in o tem, kje izdelujejo in prodajajo blago. Številna podjetja so se zaradi povečanih stroškov dela in strožjih zakonov podala v iskanje drugih možnosti. Toda tu so se težave za Kitajsko šele začele.

Pandemija covid-19, ki je izbruhnila na Kitajskem, je povzročila zaustavitve podjetij ter prisilila ljudi, da ostanejo doma. Ko se je širila, so tovarne, trgovine, restavracije in šole zapirale svoja vrata po vsem svetu. Na milijone ljudi je izgubilo službe, gospodarstva pa so v razsulu. Čeprav so nekatere države spet odprte za poslovanje, bo okrevanje počasno in boleče. Povsod se govori o recesiji.

Kitajska je kot epicenter virusa močno pod drobnogledom. ZDA so bile najbolj glasne, vendar nikakor ne edine. Druge države si prizadevajo za okrepitev lastne proizvodnje, podjetja pa iščejo pot najmanjšega odpora.
 

Veliki načrti Indije

Za Indijo bi to lahko bila velika priložnost - kljub lastni karanteni in gospodarskim težavam. 12. maja je indijski premier Narendra Modi napovedal, da bo njegova vlada zagotovila 20 trilijonov rupij (242 milijard evrov) za pomoč pri stabilizaciji gospodarstva. Del načrta je približno 60 milijard dolarjev posojilnih jamstev za mala podjetja, posojilodajalce in elektroenergetska podjetja.

Na splošno se načrt »osredotoča na krepitev delovne sile in likvidnost podjetij«, je dejal Modi. Poleg stabilizacije gospodarstva upa, da bo to Indijo naredilo tudi bolj privlačno partnerico.

Eden od načinov, kako želi Indija prehiteti svoje sosede, je z novim spodbujevalnim programom, ki je bil uveden aprila, imenovanim »Spodbujevalna shema vezana na obsežno proizvodnjo elektronike«. Program je namenjen izdelovalcem mobilnih telefonov in nekaterih elektronskih komponent, saj jim nudi finančne spodbude za zagon ali povečanje obstoječih domačih proizvodnih zmogljivosti.

Program se začne izvajati 1. avgusta. Tehnološkim proizvajalcem pa naj bi v petih letih za 4-6 odstotkov spodbudil prodajo blaga, proizvedenega v državi. Če želijo program kar najbolje izkoristiti, morajo proizvajalci ustvariti najmanj 10 milijard dolarjev prometa med letoma 2020 in 2025.



Po mnenju vlade se je državni delež vse proizvedene elektronike v svetu z 1,3 odstotka leta 2012 povečal na 3 odstotke v letu 2018. Kot je zapisano v uradnem obvestilu, objavljenem v The Gazette of India, naj bi program številke še izboljšal, saj bi podjetja prejela nadomestila zaradi »pomanjkanja ustrezne infrastrukture, domače dobavne verige in logistike, visokih stroškov financiranja, nezadostne razpoložljivosti kakovostne delovne sile, omejene zmožnosti oblikovanja in osredotočenost na raziskave in razvoj v industriji ter pomanjkljivosti v razvoju veščin«.  

Čeprav je shema omejena na majhen sektor celotnega gospodarstva, se že kažejo njeni učinki. Nedavno so indijski mediji poročali, da bo Apple morda del proizvodnje preselil iz Kitajske v Indijo. To bi bilo prvo veliko tehnološko podjetje, ki bi izkoristilo novo vladno shemo.
Apple na Indijo gleda kot na bazo za proizvodnjo in izvozFOTO: REUTERS/Filip Klimaszewski 
Apple na Indijo gleda kot na bazo za proizvodnjo in izvozFOTO: REUTERS/Filip Klimaszewski 

Eno jabolko na dan …

Apple o zadevi še molči, toda indijski časopis The Economic Times je pograbil zgodbo in poročal, da se družba pogovarja z vladnimi uradniki o proizvodnji iPhonov v vrednosti do 40 milijard dolarjev v naslednjih petih letih, in sicer s povečanjem proizvodnje pri svojih trenutnih izvajalcih Wistron in Foxconn.

»Indija ni velik trg za Apple, saj podjetje proda le delček celotne proizvodnje v Indiji. Na Indijo gleda kot na bazo za proizvodnjo in izvoz, in v bistvu želi diverzificirati svojo proizvodnjo iz Kitajske,« je za časopis povedal višji vladni uradnik.



Če so govorice resnične, bi Apple postal največji izvoznik v državi. To bi pomenilo tudi, da podjetje seli približno 20 odstotkov svoje sedanje proizvodnje iz Kitajske v Indijo. Na Kitajskem je Apple v obdobju 2018–2019 izdelal 220 milijard dolarjev vrednih izdelkov, večino pa jih je izvozil.

Čeprav ta program prihaja v času gospodarskega nereda, so bili temelji pravzaprav postavljeni v bolj umirjenih decembrskih časih, ko se je Modi srečal z voditelji družb Apple in Samsung. Pomembno pa bo pritegniti še ostale velikane, če želi Indija trenutni globalizacijski preobrat obrniti v svojo korist.
 

Kruta resničnost za Kitajsko

Apple skrbi za svoje interese. Tako kot tudi številna druga podjetja. Zaradi trgovinskih konfliktov in trajajoče pandemije koronavirusa je smiselno razpršiti poslovanje. Toda ali je načrtovana selitev v Indijo le preizkus ali začetek nečesa večjega?

Dosedanje številke iz Kitajske kažejo na kruto resničnost in na dolgotrajno bitko za njeno gospodarstvo. QIMA, revizor za nadzor kakovosti in dobavne verige, je prve tri mesece letošnjega leta označil za »daleč najbolj burno četrtletje« odkar so začeli spremljati trende leta 2012. Revizor, ki deluje v 85 državah, je opozoril, da je bil izvoz iz Kitajske marca v primerjavi z lanskim letom nižji za 19 odstotkov.

Anketa, ki so jo opravili konec februarja za več kot 200 podjetij z mednarodnimi dobavnimi verigami, je pokazala, da bo 87 odstotkov tistih, ki so se odzvali, sedanje razmere prisilile v spremembe svojih dobavnih verig v prihodnosti.

Obeti družbe QIMA za drugo četrtletje 2020 niso nič bolj svetli. Za Kitajsko predvideva, da se bo povpraševanje zmanjšalo prav v času, ko so njene proizvodne zmogljivosti spet začele delovati. Poleg tega neprimerljive motnje v svetovni trgovini kažejo, kako tvegano je, da so dobavne verige odvisne od samo enega vira. Družba trdi še, da se bo »geografska diverzifikacija virov povzpela v nove višave, ko se svetovna trgovina vrne v stare tirnice«.

Medtem ko svet mrzlično pobira koščke razbitega gospodarstva, je morda pravi čas, da Indija »Make in India« spremeni v globalno blagovno znamko.

 

Več iz rubrike