»Bankomat na steni«

Nekatere nove energetsko učinkovite tehnologije so lahko koristne za uporabnike in podjetja, saj obojim omogočajo učinkovitejšo porabo energije. V prizadevanju za to pa je priložnost tudi za podjetja v zagonu.
Fotografija: Pixabay
Odpri galerijo
Pixabay

Ena od deset tisoč inovacij bo na trgu uspešna. V tej peščici uspešnih je tudi pametni termostat, ki ga je izdelal Googlov energetski start-up Nest Labs. Lani so jih v ZDA prodali več, kot je prodal Apple iphonov, ko so jih prvič dali na tržišče, je na strateški energetski konferenci En.odmev 017 povedal vodja energetike v Nest Labs Andy Baynes. Pametni termostati so postali hit, a kot vsaka inovacija se je tudi ta zgodila, da bi rešili težave. »Imeli smo se za razumne in pametne, ampak nastaviti tradicionalen termostat je bilo preveč zapleteno, zato smo se odločili za nekaj dramatično drugačnega,« je povedal Baynes, ki je delal tudi v Applu.

Večji prihranek za uporabnike ...

Pametni termostat ne potrebuje navodil. Ima senzorje in se sam programira, s čimer omogoča osebno prilagoditev uporabnikovega urnika. »Nauči se algoritmov in ve, kdaj ste doma, kdaj je doma samo vaš hišni ljubljenček, ve, kakšno temperaturo imate radi, kako hitro se ogreje ali ohladi vaše stanovanje ... Uporablja ga lahko otrok ali osemdesetletnik, saj temperaturo preprosto zvišamo ali znižamo tako, da zavrtimo gumb,« razlaga. Če je doma prevroče in nas ni doma, lahko temperaturo znižamo kar z aplikacijo, ki pošlje sporočilo z opozorilom, da je vroče. »S tem je nadzor nad porabo energije precej boljši,« pravi.

Pixabay
Pixabay

Vsakemu termostatu, ki ga prodajo, in prodajajo jih v enajstih državah po svetu, lahko tudi sledijo. »Vsakih 15 sekund dobimo po spletu tako imenovani srčni utrip. In dobivamo ga iz 190 držav sveta, ne samo iz enajstih, kjer ga prodajamo, saj jih ljudje kupujejo tudi po spletu ali na potovanjih.«

Pametni termostat omogoča večje prihranke pri ogrevanju in ohaljanju kot preostali termostati, poudarja Baynes. »Če v tedenskem ciklusu zmanjšamo temperaturo v stanovanju za eno stopinjo Celzija, lahko na leto pri ogrevanju prihranimo 90 evrov. Mi pa smo šli še dlje – termostat ima senzorje, ki izklopijo grelec vode, ko nikogar ni doma, prav tako se lahko prilagaja vašim urnikom, zato so prihranki veliko večji kot 90 evrov na leto.«

... in za podjetja

Se pa to ne izplača le končnemu uporabniku, ampak tudi podjetjem, saj lahko sledijo povpraševanju po energiji.

Christo Balinow iz InnoEnergy: Javna (energetska) podjetja se bodo morala začeti ukvarjati s storitvami – morala bodo razmisliti, katere storitve so pomembne za uporabnike, in z njimi dodatno zaslužiti.

»Spremenili smo odziv in povpraševanje. S prilagajanjem povpraševanja in ponudbe smo začeli v Dallasu v ameriški zvezni državi Teksas. To je namenjeno podjetjem, za katera so pomembne konične obremenitve oziroma takrat višje cene. Ob vročih popoldnevih v Teksasu lahko podjetja z Nest Labs zmanjšajo ali povečajo dobavo energije le s pritiskom na stikalo. Podjetje NRG Energy v Teksasu je povezano s tisoč Nestovimi termostati v Dallasu in Austinu. Na našem portalu lahko vidijo termostate v okolici ali na razdelilni postaji in lahko rezervirajo možnost povpraševanje in odziv (»demand-response«) za naslednji dan ob 14. uri za 30 minut, mi pa naredimo vse drugo. Prenesemo lahko za eno kilovatno uro energije na termostat naprej in nazaj, glede na to, ali gre za ohlajanje ali ogrevanje, kar je popolnoma nova izkušnja. Energetsko podjetje s tem prihrani več milijonov dolarjev na leto glede na konične cene, zato denar vračajo uporabnikom, ki so se odločili pri tem sodelovati. Tako je termostat postal bankomat na steni,« razlaga Baynes. To lahko uporabljajo uporabniki v programu Rush Hour Rewards, ki med največjo porabo energije prihranijo denar, saj se njihov dom ohladi eno uro prej, preden je predvidena največja poraba energije za hlajenje doma. Termostat takrat lahko sicer porabi nekoliko več energije za hlajenje, vendar je prihranek očiten, saj hlajenje v času najvišje cene električne energije ni potrebno oziroma med največjim povpraševanjem porabi manj energije, ker je že ohlajeno. To je, kot bi šli iz službe malo prej, da bi se izognili prometni konici, so v Nest Labs zapisali na spletni strani.

Pixabay
Pixabay

»Osredotočiti se moramo na storitev«

Večina naprav ima sicer vzorec in lahko preverimo, ali sta več energije porabila hladilnik ali pečica, je ob robu konference dodal Christo Balinow iz InnoEnergy, največjega evropskega energetskega pospeševalnika. Zagonsko podjetje je v njihovem pospeševalniku izdelalo aplikacijo, s katero lahko odjemalci poleg lastne porabe energije vidijo tudi porabo v podobnih stanovanjih. Vednar meni, da je poraba energije prenapihnjena težava: »Če bi vam dal aplikacijo, s katero morate biti vsak dan ves mesec na spletu eno uro, da boste prihranili deset odstotkov končnega računa, bi to naredili? Velika večina ne, saj čas, ki ga moramo vložiti v to, ni sorazmeren s prihranki. Ampak to ni težava, ki jo moramo rešiti. Osredotočiti se moramo na storitev. In javna (energetska) podjetja se bodo morala začeti ukvarjati s storitvami – morala bodo razmisliti, katere storitve so za uporabnike pomembne in s tem dodatno zaslužiti. To je prihodnost podjetij.«

Andy Baynes, vodja energetike v Nest Labs: Z Google Home bodo izginile aplikacije, saj bodo med seboj povezane vse naprave, ki jih bomo lahko aktivirali z glasom. Tako kot deluje Siri na telefonu.

Inovacija pa ni le izboljšanje tehnologije. Pomembno je, kako tehnologija lahko pripomore k novemu poslovnemu modelu, je poudaril Balinow. Pravi, da energetski sektor, ki se spopada z velikimi spremembami, lahko doseže neverjetne stvari šele, ko prestopi meje udobja. In ključne pri preživetju so prav inovacije. Te postajajo vse pomembnejše tudi v energetskem sektorju, ki je, kot pravi Baynes, »v tranziciji in prehaja od velikih elektrarn k manjšim, k domači proizvodnji, pri čemer je pomemben odjemalec«.

Pixabay
Pixabay

Balinow meni, da je v tem priložnost tudi za zagonska podjetja, ki pa morajo biti pri poslovanju z energetskimi družbami previdna. »Napaka start-up podjetij, ki plujejo v energetskih vodah je, da iščejo rešitve za uporabnike, pozabljajo pa na podjetja in njihov poslovni model.« Kot ponazoritev je opisal primer start-upa, ki je energetskemu podjetju predstavil pametno vtičnico, s katero končni uporabnik prihrani energijo. »Podjetju, ki dobiček ustvarja s prodajo energije, so ponudili rešitev, s katero bodo njihovi uporabniki zmanjšali račun za energijo, posledično pa bo dobiček podjetja manjši. To ni pravi pristop.« Opomnil je, da morajo start-upi, ki ponujajo energetske rešitve, upoštevati tudi perspektivo energetskega podjetja: »Večinoma preveč razmišljajo o tehnologiji in premalo o tem, kaj rešitev pomeni za podjetje. Zavedati se je treba tudi, da velika podjetja ne bodo spremenila delovanja zaradi nas. V tem morajo videti veliko priložnost.«

Baynes pa je podjetjem, regulatorjem in drugim svetoval, naj se vprašajo, kateri problem želijo rešiti, pri čemer morajo nujno misliti tudi na oblikovanje – ne le proizvodov, ampak tudi na oblikovanje v prostoru. Meni tudi, da bi energetska podjetja lahko bila bolj podobna podjetjem v Silicijevi dolini, če bi izdelala dizajn, pometla podrobnosti in bila hitro neuspešna. Primer je ponazoril z zgodbo Sonyja in Appla: »Sony je vladal devetdestim. Apple je bil na prelomu tisočletja na robu bankrota in je imel enoodstotni tržni delež, a je vse več jemal Sonyju. Vzrok za to je, da Sony ni znal biti hitro neuspešen in se spremeniti.« Pojasnjuje, da je tudi Apple izdelal proizvode, ki niso bili uspešni, ampak so v že enem tednu prešli na drug projekt.

Pixabay
Pixabay

Revolucionarni Google Home

Baynes je na konferenci dejal, da informacijsko-tehnološka podjetja lahko postanejo konkurenca tradicionalnim energetskim družbam. Korak v tej smeri je tudi splet stvari, novo revolucijo pa bo gotovo povzročil kar Google Home, ki bo v Evropi zaživel 6. aprila. »Z Google Home bodo izginile aplikacije, saj bodo med seboj povezane vse naprave, ki jih bomo lahko aktivirali z glasom. Tako kot deluje Siri na telefonu,« je povedal. Z Googlovim asistentom bomo lahko hodili po stanovanju in dajali ukaze: izklopi ogrevanje, prižgi luči, vključi radio, povej mi, kakšen je bil moj račun za električno energijo prejšnji mesec ... Celotno bivalno izkušnjo pametnega doma so si že pred desetimi leti želela pokoriti številna podjetja z različnimi platformami. A so pri tem od kupca zahtevala, da kupi njihovo znamko, saj stvari sicer ne bodo delovale. Google Home pa bo omogočal, da bodo povezani Samsungov televizor, Philipsov hladilnik, Boscheva pečica ... »Želimo, da ljudje kupujejo izdelke, ki jih zanimajo, mi pa jih bomo povezali brez platforme,« pravi Baynes. Dodaja, da tako deluje tudi Works with Nest. Google bo s tem konceptom gotovo spremenil igro tako za energetsko industrijo kot domove, je prepričan. Zakaj bo revolucionarno? Ker bo vse avtomatizirano.

Več iz rubrike