Airbnb je brezzobi tiger. Za zdaj.

Kombinacija nižjih cen ter avtentičnost izkušnje spanja pod streho domačina in zakonodajnega »Divjega zahoda« lahko zadata hud udarec tradicionalnim ponudnikom prenočitvenih kapacitet.
Fotografija: Pexels
Odpri galerijo
Pexels

Tako nekako so že nekaj let slišati svarila pred izredno hitro rastjo priljubljenosti novodobnih predstavnikov delitvene ekonomije, kot je Airbnb.

Jasno je, da je bila vsaj v Sloveniji večina strahov votlih, kar potrjujejo tudi številke. Kljub vse večji priljubljenosti spletnega portala Airbnb za iskanje in ponudbo prenočišč, ta pri nas za zdaj ne pomeni resne konkurence hotelirjem. Ti so od leta 2008 do konca lanskega leta povečali število sob v ponudbi za približno tisoč oziroma dobrih pet odstotkov na 18.865. Po nekaterih ocenah je v Sloveniji prek portala Airbnb mogoče najeti komaj 2000 sob. Hoteli so torej še naprej trdno v sedlu najbolj množično zastopanega tipa prenočitvenih zmogljivosti pri nas. V sedemletnem obdobju krize se je število nočitev v hotelih povečalo za skoraj desetino na 6,2 milijona, s čimer ohranjajo približno 60-odstotni delež vseh prodanih nočitev pri nas. Več kot polovica od 3,1 milijona turistov, ki so lani prespali v Sloveniji, je prenočila v hotelih, pri ponudnikih Airbnb pa zgolj 70.000 – približno 25-krat manj.

Airbnb ni neposredni konkurent hotelov?

Hotelirjem kljub temu nova konkurenca ne ustreza. »Zakonska neurejenost poslovanja Airbnb gotovo zelo negativno vpliva na poslovanje hotelov,« pravi Tomo Čeh, glavni direktor družbe Union hoteli. Pri tem vendarle dodaja, da Airbnb ni neposredni konkurent hotelov, saj privablja segmente gostov, ki iščejo drugačne vrste nastanitev. Še več: »Hoteli, ki ponujajo avtentično izkušnjo, takšni, ki niso del velikih svetovnih verig, kot je, na primer, Grand hotel Union, vsekakor konkurirajo takim nastanitvam.«

Podobno kot v Sloveniji Airbnb tudi v britanski prestolnici ni zamajal hotelirske panoge, ki pravzaprav cveti. Število sob v ponudbi londonskih hotelov se bo v treh letih do konca letošnjega leta povečalo za 20.000 – več kot znaša celotna kapaciteta slovenskih hotelov – na 148.500. Do leta 2018 naj bi se število sob povečalo na že 180.000, ocenjuje družba PricewaterhouseCoopers (PwC). O presežnih kapacitetah ni ne duha ne sluha. Stopnje zasedenosti so lani zrasle na 84 odstotkov, tako visoke niso bile že debelo desetletje, medtem ko so povprečne cene dosegle 145 britanskih funtov na noč in so bile po začetku krize najvišje.

Po drugi strani Atlantika so razmere zelo drugačne. Raziskovalci univerze iz Bostona ocenjujejo, da je Airbnb znižal prihodke hotelov v nekaterih mestih celo za desetino. Še bolj črno sliko riše družba HSV Consulting & Valuation, ki je na željo ameriškega združenja hotelirjev opravila raziskavo trga v New Yorku, v kateri ugotavlja, da je Airbnb odgovoren za približno 450 milijonov dolarjev nižje letne prihodke tamkajšnjih hotelov. Ti so v 12 mesecih do konca avgusta 2015 prejeli za 480.000 nočitev rezervacij ali skoraj šestkrat manj kot lastniki stanovanj in sob, oglaševanih na Airbnb. Do zdaj je zaradi Airbnb službo izgubilo okoli 3000 zaposlenih v newyorških hotelih, številka pa naj bi se v prihodnje le še povečala. Do leta 2018 naj bi bilo prek Airbnb v New Yorku rezerviranih namreč že pet milijonov nočitev – ob predpostavki, da ne bo prepovedi kratkoročnega oddajanja domovanj.

Tudi v Londonu, kjer naj bi prek Airbnb svoja domovanja oglaševalo le okoli 0,5 odstotka prebivalcev (v Parizu je ta delež 2,4 odstotka), se obetajo določene spremembe. Hoteli so ustvarjali dobre rezultate tudi zaradi dražjega funta, ki je privabljal premožnejše turiste in poslovneže – ti so lani v hotelih zapravili sedem odstotkov več kot leto pred tem. Nova realnost, ki jo prinaša brexit, vključno z nižjo vrednostjo funta, bo najbrž prevesila jeziček na tehtnici v smer cenejših prenočitvenih kapacitet, ki jih ponuja Airbnb. Večji pretres na trgu pa bo verjetno preprečilo dejstvo, da večina ponudnikov nima sob v bližini turističnih znamenitosti in finančnih centrov, v katerih hotelirji stavijo na poslovne goste.

Airbnb odpira novo fronto

»Imamo višjo zasedenost s počitniškimi gosti ob koncu tedna in v poletnem času, večjo zasedenost v drugih obdobjih leta pa zagotavljajo poslovni gostje. Ne glede na povečanje števila počitniških gostov, je odstotek poslovnih gostov višji,« poudarja Čeh pomembnost poslovnih gostov. Poraba kongresnega gosta v primerjavi s počitniškim je namreč približno trikrat večja.

Prav v tem najdonosnejšem tržnem segmentu želi hotelirjem po novem mešati štrene Airbnb. Start-up iz San Francisca, katerega vrednost bi lahko bila v naslednjem krogu financiranja ocenjena na 30 milijard dolarjev – vrednost skupine Hilton Worldwide Holdings na borzi ne dosega 24 milijard dolarjev – je sredi julija podpisal pogodbe z velikani American Express Global Business Travel (AmEx GBT), BDC Travel in Carlson Wagonlit Travel. Te bodo svojim strankam omogočile rezervacijo prenočišč prek nove platforme, namenjene poslovnežem Airbnb for Business. Potencial za nova partnerstva je zelo velik in hkrati usoden za marsikatero hotelsko verigo. AmEx GBT s strankami, kot so IBM, McKinsey in Microsoft, na leto ustvari 30 milijard dolarjev prihodkov. BDC je lani ustvaril 23,8 milijarde dolarjev prihodkov, Carlson Wagonlit Travel pa 24,2 milijarde dolarjev, pri čemer so kar 92 odstotkov rezervacij opravile korporacije.

In zdaj hotelirje lahko povsem upravičeno resno postane strah.

Več iz rubrike