Kako poslovati, da zares ustvarite več zase?

Vodilne multinacionalke s pridom izkoriščajo napredna znanja strateških poslovnih financ, z optimalnim poslovanjem pa tiho tlakujejo pot do prepoznavnih milijonskih potencialov.
Fotografija: Pixabay
Odpri galerijo
Pixabay

Vodilne multinacionalke s pridom izkoriščajo napredna znanja strateških poslovnih financ, z optimalnim poslovanjem pa tiho tlakujejo pot do prepoznavnih milijonskih potencialov.
V današnjem času smo priča hudi bitki med akterji na globalnem trgu. Svet se hitro spreminja. Zahteva agilna in samoučeča se podjetja, ploske organizacijske strukture, inovativnost v celotni dobavni verigi in širše, vpeljavo digitalnega sistema v vse procese ter številne druge karakteristike, brez katerih danes ne gre. Poslovanje je v globalizaciji postalo kompleksno v svoji preprostosti, kot eno ključnih vprašanj pa se postavlja tudi vprašanje o ustreznem upravljanju podjetij.
Upravljanje podjetij na podlagi vrednosti (angl. value-based management) je v dobrih dveh desetletjih postalo religija vodilnih korporacij po svetu. Gre za teorijo strateških poslovnih financ, ki si prizadeva za maksimizacijo vrednosti za lastnike. Vrednost je namreč edini indikator poslovanja, ki odraža prav vse informacije zares celovito in v pravi luči, posredno pa tako naslavlja vse procese in vse deležnike.

Pixabay
Pixabay


»Edini relevanten KPI za lastnike je vrednost podjetja.«

Kot primer dobre prakse svojim strankam rad navedem kemični koncern Sika Group s sedežem v Švici. Gre za multinacionalko, ki je z 200 tovarnami prisotna v 101 državi sveta. Ustvari cca. 6,25 milijarde švicarskih frankov neto prodaje, lastnikom pa že vrsto let prinaša donos na investirani kapital v višini 25–30 odstotkov. Ustvarjena dodana vrednost na zaposlenega je najmanj 115.000 švicarskih frankov. Pod krovno znamko Sika pa se aktivno trži več kot 850 produktnih znamk. Družba vztrajno raste v vseh pogledih. Samo v letu 2017 je izvedla sedem prevzemov in registrirala 74 patentov. In zakaj so tako uspešni? Po mojem mnenju prav zaradi strateške odločitve, da v vse procese odločanja uvedejo presojo po modelu EVA (beri: Economic Value Added Model).
Poglejmo na poslovanje te multinacionalke z druge perspektive. Sika Group je pravzaprav skupek projektov. Vsak projekt ima svoje donose in svoja tveganja. Glede na omejeno število resursov se na vseh nivojih odloča racionalno, k poslovnim odločitvam pa pristopa premišljeno. Nič ni narobe s projekti z relativno skromno donosnostjo, če se pri njih relativno malo tvega. Prav tako ni nič narobe z visokimi tveganji, če se lahko upravičeno pričakujejo visoki donosi. Skratka, poslovanje se razume v kontekstu ustvarjanja vrednosti. Ko enkrat stvari vidimo na tak način, potem je odločanje smešno preprosto. Ustrezne so torej vse tiste odločitve, ki ustvarjajo presežno vrednost ob upoštevanju povezanih tveganj.

Pixabay
Pixabay


Kot je razvidno iz grafov, je razumevanje upravljanja na podlagi vrednosti relativno preprosto. Še več, gre za poenoten sistem odločanja, ki znotraj celotne organizacije zelo natančno in jasno začrta tudi prioritete. Večjo presežno vrednost ko posamezen projekt ustvari, pomembnejši je. V prvi vrsti se s takšnim načinom upravljanja zares poskrbi, da se v podjetju delajo prave stvari, šele nato pa se osredotoča na učinkovitost same izvedbe. S takšnim pristopom se uravnovesijo tudi kratkoročne, srednjeročne in dolgoročne izbire; na široko se odprejo vrata dobrim investicijam; izboljša se alociranje resursov; poveča se transparentnost delovanja itd.
Za upravljanje podjetij na podlagi vrednosti se čedalje pogosteje uporablja tudi izraz pametno upravljanje. Pristop namreč nudi vzvod za uporabo znanj kapitalskih trgov v kombinaciji s poglobljenimi analizami poslovanja, industrije in tržnih priložnosti. Doprinos njegove uporabe je torej zares velik, vsaka optimalna poslovna odločitev pa okrepi relativno moč podjetja. Dolgoročno uporaba takšnega pristopa pomeni, da ste zakorakali na pot gotovega uspeha. Tako kot to že nekaj časa zelo uspešno počnejo nekatere vodilne multinacionalke.



––––––––––––

Peter Šinkovec, finančni in poslovni svetovalec, Consilue
* Avtor je zaposlen v podjetju Consilue. To je mreža finančnih in poslovnih svetovalcev, ki se svetovanja podjetjem lotevajo na bolj »nekonvencionalen« način, in sicer tako, da v prvi vrsti naslavljamo maksimizacijo vrednosti za lastnike.

Več iz rubrike