Vzroki za krizo dobavne verige
Kriza oskrbovalne verige je posledica ukrepov, ki so bili sprejeti med pandemijo covida-19. Motnje v dobavi ob hkratnem povečanem povpraševanju, pomanjkanje delovne sile in opreme so težavo še povečali, navaja spletna stran Insider.
Oskrbovalna veriga je raztegnjena do skrajnih meja
Ozka grla v dobavni verigi so povzročila rekordno pomanjkanje vsakdanjih izdelkov; predvsem hrane, surovin, elektronike pa tudi avtomobilov. Hkrati so prazne police ljudi pogosto spodbudile k paničnim nakupom, kar je povzročilo še večji primanjkljaj dobrin.
Poznavalci razlagajo, da je panično nakupovanje pogosto znak, da je s svetovno dobavno verigo nekaj narobe. V tem primeru ne gre za trenutno situacijo, saj te težave industrijo pestijo že več mesecev.
»Potrošnike že več mesecev opozarjamo, naj prilagodijo svoja pričakovanja glede praznične nakupovalne sezone. Dejstvo je, da je oskrbovalna veriga od začetka do konca raztegnjena do skrajnih meja,« je za Insider povedal Jonathan Gold, podpredsednik oskrbovalne verige pri Nacionalni maloprodajni federaciji.
Strokovnjaki opozarjajo, da si svetovna dobavna veriga še ni opomogla od pandemije. Leta 2020 je namreč zaustavitev gospodarstva zaradi protikoronskih ukrepov povzročila njeno opustošenje. Dolgotrajnost ukrepov močno ovira vrnitev stanja na raven pred pandemijo.
Nekateri ukrepi proti širjenju virusa so povzročili pomanjkanje delavcev, zastoje v največjih svetovnih pristaniščih pa je povzročilo začasno zaprtje pristaniških terminalov na Kitajskem, poroča Insider.
»Svetovno gospodarstvo ni sinhronizirano, saj so bili nekateri njegovi deli prisiljeni prenehati delovati, hkrati pa je skoraj nemogoče ponovno uskladiti vse akterje v panogi,« je prepričan nekdanji ameriški trgovinski pogajalec Harry Broadman.
Največji problem predstavlja pomanjkanje delavcev
Gold dodaja, da je povpraševanje po dobrinah v zadnjih dveh letih strmo naraslo. Nekateri deli dobavne verige, od voznikov tovornjakov do skladišč, na to niso bili pripravljeni. Povečanje pristaniških zmogljivosti, gradnja skladišč, zaposlovanje delavcev in podobne aktivnosti terjajo veliko časa, zato je nenadno povečanje povpraševanja težko zadovoljiti, razlagajo poznavalci.
Največji problem predstavlja pomanjkanje delavcev, navaja Insider. Julija je bilo, po podatkih ameriškega ministrstva za delo, v industriji skladišč rekordnih 490.000 prostih delovnih mest. V panogi tovornih vozil pa naj bi primanjkovalo več kot 80.000 voznikov.
Manjše število delavcev povzroča pomanjkanje prostora v skladiščih, kar pomeni težjo organizacijo odpreme do končne destinacije. Analitik Mike Tran je povedal, da trenutno vlada kaos v vseh segmentih industrije.
Strokovnjaki napovedujejo, da se bodo motnje nadaljevale v leto 2023, kot edino kratkoročno rešitev pa predlagajo zmanjšanje potrošniške porabe. To pa pred prihajajočimi prazniki ni ravno dobra ideja, menijo poznavalci.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.