Vse več Slovencev podpira lokalno in plačuje prek mobilnega telefona
Mastercard je v najnovejši raziskavi Masterindex raziskal plačilne navade Slovencev.
Epidemija še naprej spodbuja pogostost spletnega nakupovanja
Spletno nakupovanje med Slovenci ostaja priljubljena praksa nakupovanja, katere se poslužuje že tri četrtine vprašanih (75 odstotkov), med njimi kar četrtina pogosto (26 odstotkov) in 49 odstotkov občasno. Kar 69 odstotkov Slovencev je nakup opravilo v zadnjem mesecu.
Kar 88 odstotkov Slovencev meni, da je spletno nakupovanje varno, delež pa se v primerjavi s preteklimi leti veča (84 odstotkov v letu 2019).
Slovenci vse pogosteje nakupujejo v lokalnih spletnih trgovinah
Zanimivo je dejstvo, da se je v primerjavi s preteklimi leti znatno povečal delež tistih, ki nakupujejo v slovenskih spletnih trgovinah. Kar 44 odstotkov jih v letu 2021 podpira lokalne proizvode, kar je opazna rast v primerjavi s preteklim letom (34 odstotkov) in leti 2018 in 2019, ko je v slovenskih spletnih trgovinah nakupovalo le 30 odstotkov vprašanih.
Nekaj manj kot 60 odstotkov jih za zaključek spletnega nakupa v spletnih trgovinah uporablja plačilno kartico. Delež se v primerjavi s preteklim letom ni bistveno spremenil, je pa opazna občutna rast glede na leti 2019 in 2018 (54 odstotkov v letu 2019 in 53 odstotkov v letu 2018). Temu sledita Paypal (29 odstotkov) in spletna oz. mobilna banka (25 odstotkov). Vse manj priljubljena metoda plačila ostaja gotovina (32 odstotkov v 2021, 39 odstotkov v 2020 in 44 odstotkov v 2019).
Čevlji, oblačila in modni dodatki so najpogostejša izbira
V spletnih košaricah Slovencev se tako kot prejšnja leta še vedno najpogosteje znajdejo oblačila, obutev in modni dodatki (58 odstotkov). V primerjavi s preteklimi leti delež tovrstnih izdelkov raste. Po priljubljenosti nato sledijo elektronske naprave (40 odstotkov) in gospodinjski aparati (38 odstotkov).
Po drugi strani je zaznati upad nakupovanja kozmetike in parfumov, letalskih kart ter vstopnic za obisk gledališča ter kina.
Varnost mobilnih plačil še nikoli tako pomembna
Plačevanje z mobilnim telefonom dosega pri Slovencih vse večjo popularnost. Glede na preteklo leto je precej opazen porast ljudi, ki so že vsaj enkrat plačevali z mobilnim telefonom, saj je teh že polovica (39 odstotkov v letu 2020; 50 odstotkov v 2021).
Glede na podatke lanskoletne raziskave rezultati letošnje beležijo precej višji delež Slovencev, ki so izbrali omenjeno plačilno metodo tako na spletu (54 odstotkov) kot tudi fizično.
Skoraj večina vprašanih je prav tako naklonjena uporabi mobilnih aplikacij za plačila. V primerjavi s preteklim letom je viden preskok s 57 na 84 odstotkov.
Skoraj tri četrtine (75 odstotkov) varnost plačil z avtentikacijo opredeljuje kot nujno značilnost mobilne aplikacije. Glede na podatke preteklega leta (71 odstotkov) se je pomembnost omenjenega kriterija še dodatno okrepila.
Potrjevanje spletnih plačil z biometrijo vse bolj priljubljeno
Med načini potrjevanja spletnih plačil bi večina Slovencev najraje uporabljala skeniranje prstnega odtisa (24 odstotkov) in PIN kodo (18 odstotkov). V realnosti pa se vsaj eden izmed petih Slovencev za potrjevanje spletnih plačil še vedno poslužuje varnostne kode prek SMS-a ali mobilne banke (21 odstotkov), čemur sledi PIN koda (20 odstotkov), ki pa, kot kaže, v primerjavi s preteklimi leti postopoma izgublja na pomembnosti (27 odstotkov v letu 2020).
Kar podvojilo se je število Slovencev, ki spletna plačila izvaja preko aplikacije mobilne banke (s 5 odstotkov v 2020 na 15 odstotkov v 2021) in z biometrijo; skeniranje prstnega odtisa in prepoznava obraza. Skeniranje prstnega odtisa uporablja 11 odstotkov, prepoznavo obraza pa trije odstotki.
Skoraj vsi Slovenci (86 odstotkov) potrjevanje spletnih plačil prepoznavajo kot pomemben faktor pri plačevanju prek spleta. Najvarnejši način potrjevanja pa pripisujejo geslu za enkratno uporabo (83 odstotkov) in skeniranju prstnega odtisa (78 odstotkov). Prav tako pa prepoznavo obraza kot tudi druge biometrične metode vsaj 60 odstotkov Slovencev ocenjuje kot varne. Biometrijo tudi na splošno Slovenci precej množično uporabljamo (40 odstotkov) pri raznih funkcijah mobilnega telefona.
Pri izbiranju ustreznega načina potrjevanja pa Slovenci kot najpomembnejši faktor izpostavljajo varnost bančnega računa (54 odstotkov), osebnih podatkov (21 odstotkov) ter hitrost in enostavnost (13 odstotkov).
Na vprašanje, ali se pri potrjevanju spletnih plačil soočajo s kakšnimi težavami, jih je največ (30 odstotkov) odgovorilo, da je proces potrjevanja dolgotrajen, enak delež pa tudi, da je zamudno pretipkavanje enkratnega gesla.
Finančna situacija večine Slovencev v primerjavi s preteklim letom nespremenjena
Več kot polovica (53 odstotkov) Slovencev poroča, da je njihova finančna situacija v primerjavi s preteklim letom ostala nespremenjena. Le 18 odstotkov jih poroča, da se je malenkost poslabšala, 20 odstotkov pa jih meni, da se je malenkost izboljšala. Nekaj manj kot polovica (48 odstotkov) Slovencev pričakuje, da se situacija v naslednjem letu ne bo poslabšala. Glede na to, da jih 55 odstotkov zaznava močno naraščanje cen, jih je vse manj (35 odstotkov v 2021, 41 odstotkov v letu 2020) prepričanih, da je trenutno pravi čas za večje nakupe, kot so pohištvo in elektronske naprave.
Glede upravljanja osebnih financ 80 odstotkov Slovencev meni, da dobro organizirajo svoje finance. Pri tem jih 18 odstotkov uporablja nekakšno orodje za organizacijo financ. Od tega se jih 28 odstotkov poslužuje spletne ali mobilne banke, 23 odstotkov Excel programa in 11 odstotkov mobilne aplikacije.
Imetniki vse bolj priljubljenih debetnih kartic cenijo široko sprejetost in uporabnost
Priljubljenost plačilnih kartic med Slovenci vse bolj narašča. Vse pogostejši razlog, na podlagi katerega se zanje odločajo, pa je njihova širša sprejetost.
Po podatkih letošnje Masterindex raziskave se je v primerjavi s preteklimi leti bistveno povečalo število imetnikov debetne kartice, in sicer s 77 odstotkov v letu 2020 na 82 odstotkov v letošnjem letu.
Povečal se je tudi delež tistih, ki plačilno kartico uporablja vsak dan; glede na preteklo leto, ko se je tovrstnega plačevanja posluževalo 17 odstotkov, je praksa v letošnjem letu navdušila že 26 odstotkov vprašanih.
Medtem ko je tretjina vprašanih s plačilno kartico nakupovala vsakodnevne potrebščine, se je povečal tudi delež tistih, ki je s plačilno kartico plačeval na potovanju v tujini, kar gre glede na trenutno situacijo in potek epidemioloških okoliščin pripisati vse manj zaostrenim ukrepom.
O raziskavi Masterindex
Masterindex je obsežna mednarodna raziskava družbe Mastercard Europe, ki v Sloveniji poteka že od leta 2009. Raziskavo je v oktobru 2021 na reprezentativnem vzorcu več kot 1000 posameznikov s sistemom računalniško podprtega spletnega anketiranja (CAWI) izvedla agencija Mediana. Namen raziskave je spoznati način uporabe plačilnih kartic in nakupovalne navade potrošnikov ter se seznaniti z njihovim pogledom na osebne finance.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.