Tatove plemenitih kovin mika nakit - in avtomobilski katalizatorji

Lani se je v Avstriji skoraj potrojilo število kraj katalizatorjev iz motornih vozil, v Nemčiji pa več kot podvojilo.
Fotografija: Avtomobilski katalizator je izum, ki je omogočil pretvorbo ogljikovega monoksida (CO) v manj škodljiv ogljikov dioksid (CO2) pri izgorevanju goriva v motorju. Foto: Shutterstock
Odpri galerijo
Avtomobilski katalizator je izum, ki je omogočil pretvorbo ogljikovega monoksida (CO) v manj škodljiv ogljikov dioksid (CO2) pri izgorevanju goriva v motorju. Foto: Shutterstock

Kraje kovin z gradbišč, ​​železnic, cerkva, spomenikov, grobov in drugih lokacij so pogoste. Kradejo se v prvi vrsti baker, bron in druge bakrove zlitine, pa tudi kositer. V zadnjem času zaradi motenj v oskrbi in naraščajočih cen na svetovnem trgu hitro narašča število kraj drugih kovin. Lani se je v Avstriji skoraj potrojilo število kraj katalizatorjev iz motornih vozil, v Nemčiji pa več kot podvojilo.

image_alt
Nemci in Avstrijci zdaj kupujejo bistveno manj novih avtomobilov

Recikliranje avtomobilskega katalizatorja se izplača

Septembra 2020 je EU objavila poročilo o dobavi strateškega materiala. To so med drugim številni kemični elementi, predvsem kovine in kovinske rude: berilij, litij, niobij, galij, germanij, hafnij, indij, stroncij, kobalt, tantal, fosfor, iridij, platina, rodij, rutenij, bizmut, magnezij, skandij, titan, volfram, paladij, vanadij, antimon, naravni grafit, borati, boksit, silicij itd.

EU uvaža 80 odstotkov rodija in dobrih 70 odstotkov platine iz Južne Afrike, 40 odstotkov paladija pa iz Rusije. Te tri plemenite kovine - paladij, platina in rodij - najdemo v majhnih količinah v avtomobilskih katalizatorjih. Avtomobilski katalizator je izum, ki je omogočil pretvorbo ogljikovega monoksida (CO) v manj škodljiv ogljikov dioksid (CO2) pri izgorevanju goriva v motorju. Od leta 1990 je katalizator obvezen del vseh avtomobilskih motorjev.

Lani so cene paladija, platine in rodija močno poskočile in ostale na precej visoki ravni. Recikliranje avtomobilskega katalizatorja se izplača, če imajo vsaj pet gramov teh plemenitih kovin. Borzni tečaj enega grama rodija je sredi aprila letos znašal dobrih 570 evrov, lani se je nekajkrat približal 900 EUR/g. Največ svetovnega povpraševanja po rodiju zadovoljuje Južna Afrika (60 %), Rusija pa približno 10 odstotkov.

image_alt
Podcenjen vpliv korona-krize na Kitajskem bo ponovno pretresel svet

Paladij in platina sta precej cenejša kot rodij, a sta tudi relativno draga: borzna cena platine je bila sredi aprila okoli 30 EUR/g, paladija pa nekaj več kot 70 EUR/g. Letos marca, nekaj dni po ruskem napadu na Ukrajino je cena paladija na kratko poskočila na skoraj 95 EUR/g. Rusija je ključni proizvajalec paladija na svetu.

Zaradi vojne v Ukrajini sta londonska borza platine in paladija ter čikaška borza 8. aprila dvema velikima ruskima proizvajalcema prepovedala nadaljnjo ponudbo paladija na teh trgih. O podobni potezi naj bi razmišljala tudi japonska borza v Osaki. Hkrati okreva proizvodnja avtomobilov v svetu (po pomanjkanju čipov), zato se pričakuje močno povpraševanje po paladiju, pa tudi po rodiju in platini, potrebnih za katalizatorje.

Starejši avtomobilski modeli - večji rudnik

Skok cen teh plemenitih kovin je povzročil tudi skok kraje avtomobilskih katalizatorjev. V Nemčiji je bilo v letu 2015 prijavljenih le 84 takih tatvin; leta 2020 jih je bilo že 420, leta 2021 pa 959. V Avstriji je bilo v letu 2020 prijavljeno 305 takih tatvin, lani pa že 885. Avstrija je po številu prebivalcev devetkrat manjša od Nemčije, kar pomeni, da je precej večje tveganje, da bo avtomobilski katalizator ukraden v Avstriji kot v Nemčiji.

Dizelski štirivaljnik z dvema katalizatorjema. Foto: Blaž Kondža/Delo
Dizelski štirivaljnik z dvema katalizatorjema. Foto: Blaž Kondža/Delo

Po podatkih ADAC-a, velikega nemškega avtomobilskega kluba, katalizatorje večinoma kradejo iz bencinskih motorjev, kjer je katalizator najbolj dostopen, saj se nahaja pod karoserijo, na sredini avtomobila. Glavne žrtve so starejši modeli: Opel Astra, Toyota Prius, Volkswagen Polo in nekateri drugi. Tatovi zelo poredko kradejo katalizatorje iz dizelskih avtomobilov. Delež dizelskih katalizatorjev v skupnem številu, ukradenih v Nemčiji, v zadnjih dveh letih je le tri odstotke.

Za krajo katalizatorja pod karoserijo tatovi avto dvignejo (podobno kot pri menjavi gum), prerežejo izpušno cev pred in za katalizatorjem, ter pobegnejo z njim. Izurjen tat s primernim orodjem za to potrebuje le nekaj minut. Lastniki avtomobilov ugotovijo, da je bil njihov katalizator ukraden, potem ko zaženejo motor - motor brez katalizatorja ima zelo glasen zvok. Vožnja s takšnim avtomobilom ni mogoča, ne le zaradi hrupa, ampak tudi zato, ker je prepovedano voziti avto brez katalizatorja. Lastniki morajo krajo prijaviti policiji in zavarovalnici. Tisti, ki nimajo kasko zavarovanja, morajo popravilo plačati sami.

Pri novejših avtomobilih je katalizator nameščen tik ob motorju, tako da se po hladnem zagonu hitreje segreje in doseže delovno temperaturo. Tako postavljeni so tatovom veliko težje dostopni. Tat mora najprej odpreti pokrov ali odstraniti ohišje od spodaj in veliko dlje delati na odstranitvi katalizatorja kot pri starejših modelih.

Tveganje, da ga odkrijejo, je veliko večje. Poleg tega katalizatorji novejših modelov avtomobilov vsebujejo manj plemenitih kovin kot starejši.

image_alt
6 najslabših scenarijev vojne v Ukrajini

Več iz rubrike