Švica najdražja, Turčija najcenejša, Slovenija v zlati sredini
Cene življenjskih potrebščin so pomemben podatek predvsem za tiste, ki razmišljajo, da bi se odselili v tujino ali se tja odpravili na počitnice.
Odpri galerijo
Vsako pomlad, pred sezono poletnih počitnic, objavljajo v Avstriji, Nemčiji in številnih drugih državah analize, v katerih državah je preživljanje počitnic cenejše oziroma dražje. Zdaj, sredi septembra, je nemški zvezni statistični urad objavil primerjalno raven cen zasebne potrošnje v 36 drugih evropskih državah in jih primerjal z nemško. Med drugim je bilo ugotovljeno, da je bila to poletje Švica za dobro polovico dražja od Nemčije, da je Slovenija za dobro petino cenejša od Nemčije in da je od vseh analiziranih držav Turčija najcenejša; Turčija je bila letošnje poletje za skoraj dve tretjini cenejša od Nemčije (glej Tabelo spodaj).
Cene življenjskih potrebščin, ne le v maloprodaji, ampak tudi številnih drugih vrst blaga v zasebni potrošnji, na primer cene stanovanj in številnih drugih relevantnih storitev, so pomemben podatek predvsem za tiste, ki razmišljajo, da bi se odselili v tujino ali se tja odpravljajo zaradi dela, šolanja ali počitnic in drugih potovanj. Profesionalni tihotapci že od nekdaj (nezakonito) izkoriščajo pomembne cenovne razlike med državami. Tega ne počnejo le oni, ampak tudi številni navadni ljudje. Tako se na primer številni Švicarji, ki živijo v krajih blizu meje, odločijo za »nakupovalni turizem«, da bi kupili živila, oblačila in druge dobrine v sosednjih, cenejših državah, kot so Franciji, Nemčiji, Italiji in Avstriji.
Takšne primerjave življenjskih stroškov - zlasti kadar države nimajo enake valute - upoštevajo »pariteto kupne moči« (ang.: Purchasing Power Parity, nem.: Kaufkraftparität), ki je eden pomembnejših makroekonomskih kazalnikov. Pariteta kupne moči je pravzaprav zavestna in jo računa (skoraj) vsak turist v tuji državi. Je tisto, kar namerava kupiti v tuji državi v valuti te države, cenejše ali dražje od zneska denarja v njegovi državi, v valuti njegove države? Kot primer: Ko pridejo Slovenci in prebivalci drugih držav, kjer se uporablja evro, na dopust na Hrvaško, avtomatično delijo cene v hrvaških kunah s 7,5, saj se približno toliko kun dobi za en evro. Na podlagi tega sklenejo, ali je blago na Hrvaškem dražje ali cenejše kot v njihovi državi.
Že 35 let je po vsem svetu znan Big Mac Index, ki prikazuje, koliko stane Big Mac sendvič v restavracijah globalne verige McDonald's. Po drugi strani pa makroekonomisti veliko natančneje izračunavajo pariteto kupne moči. Evropski primerjalni program natančno primerja ravni cen v številnih državah Evrope in OECD. Pariteto kupne moči dobijo po primerjavi cen nekaj tisoče različnih izdelkov in storitev. Izbrano blago, tako izdelki kot storitve, mora biti na voljo na trgih analiziranih držav, hkrati pa mora biti na teh trgih relevantno. Cene blaga se spremljajo v reprezentativno izbranih prodajnih mestih, nato pri spletnih prodajalcih na drobno pa tudi v številnih drugih podjetjih, ki ponujajo izdelke in storitve za zasebno porabo.
Rezultati nemške analize kažejo, da so severne in zahodne nemške sosede (Danska, Belgija, Nizozemska, Luksemburg, Francija) dražje od Nemčije. Dražji od Nemčije pa sta tudi državi na jugu (Avstrija in Švica), medtem ko sta vzhodni sosedi - Poljska in Češka - bistveno cenejši. Tudi vse sredozemske države razen Francije so za nemškega potrošnika bistveno cenejše od njegove lastne.
Slovenija se nahaja približno na sredini lestvice. Skupna raven cen za fizično osebo v Sloveniji je podobna tisti na Cipru, Malti, Slovaškem, Portugalskem, v Estoniji in Grčiji. Nekoliko presenetljivo je, da je Češka (še vedno) dokaj cenejša od Slovenije.
_______________________________________________________________
Država je dražja ali cenejša od Nemčije (v odstotkih, julij 2021)
------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Švica 51
2. Islandija 40
3. Norveška 30
4. Danska 28
5. Luksemburg 25
6. Irska 24
7. Švedska 17
8. Finska 15
9. Združeno Kraljestvo 14
10. Nizozemska 7
11. Avstrija 5
12. Belgija 5
13. Francija 4
14. Nemčija 0
15. Italija -9
16. Španija -13
17. Ciper -18
18. Malta -19
19. Slovaška -19
20. Portugalska -20
21. Slovenija -21
22. Estonija -22
23. Grčija -24
24. Češka -28
25. Latvija -30
26. Hrvaška -36
27. Litva -36
28. Madžarska -40
29. Poljska -46
30. Srbija -47
31. Albanija -47
32. Črna Gora -48
33. Bolgarija -49
34. Romunija -50
35. Bosna in Hercegovina -51
36. Severna Makedonija -53
37. Turčija -64
----------------------------------------------------------------------------------------
Vir: Eurostatova podatkovna banka in lastni izračuni nemškega statističnega urada
Cene življenjskih potrebščin, ne le v maloprodaji, ampak tudi številnih drugih vrst blaga v zasebni potrošnji, na primer cene stanovanj in številnih drugih relevantnih storitev, so pomemben podatek predvsem za tiste, ki razmišljajo, da bi se odselili v tujino ali se tja odpravljajo zaradi dela, šolanja ali počitnic in drugih potovanj. Profesionalni tihotapci že od nekdaj (nezakonito) izkoriščajo pomembne cenovne razlike med državami. Tega ne počnejo le oni, ampak tudi številni navadni ljudje. Tako se na primer številni Švicarji, ki živijo v krajih blizu meje, odločijo za »nakupovalni turizem«, da bi kupili živila, oblačila in druge dobrine v sosednjih, cenejših državah, kot so Franciji, Nemčiji, Italiji in Avstriji.
Takšne primerjave življenjskih stroškov - zlasti kadar države nimajo enake valute - upoštevajo »pariteto kupne moči« (ang.: Purchasing Power Parity, nem.: Kaufkraftparität), ki je eden pomembnejših makroekonomskih kazalnikov. Pariteta kupne moči je pravzaprav zavestna in jo računa (skoraj) vsak turist v tuji državi. Je tisto, kar namerava kupiti v tuji državi v valuti te države, cenejše ali dražje od zneska denarja v njegovi državi, v valuti njegove države? Kot primer: Ko pridejo Slovenci in prebivalci drugih držav, kjer se uporablja evro, na dopust na Hrvaško, avtomatično delijo cene v hrvaških kunah s 7,5, saj se približno toliko kun dobi za en evro. Na podlagi tega sklenejo, ali je blago na Hrvaškem dražje ali cenejše kot v njihovi državi.
Že 35 let je po vsem svetu znan Big Mac Index, ki prikazuje, koliko stane Big Mac sendvič v restavracijah globalne verige McDonald's. Po drugi strani pa makroekonomisti veliko natančneje izračunavajo pariteto kupne moči. Evropski primerjalni program natančno primerja ravni cen v številnih državah Evrope in OECD. Pariteto kupne moči dobijo po primerjavi cen nekaj tisoče različnih izdelkov in storitev. Izbrano blago, tako izdelki kot storitve, mora biti na voljo na trgih analiziranih držav, hkrati pa mora biti na teh trgih relevantno. Cene blaga se spremljajo v reprezentativno izbranih prodajnih mestih, nato pri spletnih prodajalcih na drobno pa tudi v številnih drugih podjetjih, ki ponujajo izdelke in storitve za zasebno porabo.
Rezultati nemške analize kažejo, da so severne in zahodne nemške sosede (Danska, Belgija, Nizozemska, Luksemburg, Francija) dražje od Nemčije. Dražji od Nemčije pa sta tudi državi na jugu (Avstrija in Švica), medtem ko sta vzhodni sosedi - Poljska in Češka - bistveno cenejši. Tudi vse sredozemske države razen Francije so za nemškega potrošnika bistveno cenejše od njegove lastne.
Slovenija se nahaja približno na sredini lestvice. Skupna raven cen za fizično osebo v Sloveniji je podobna tisti na Cipru, Malti, Slovaškem, Portugalskem, v Estoniji in Grčiji. Nekoliko presenetljivo je, da je Češka (še vedno) dokaj cenejša od Slovenije.
_______________________________________________________________
Država je dražja ali cenejša od Nemčije (v odstotkih, julij 2021)
------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Švica 51
2. Islandija 40
3. Norveška 30
4. Danska 28
5. Luksemburg 25
6. Irska 24
7. Švedska 17
8. Finska 15
9. Združeno Kraljestvo 14
10. Nizozemska 7
11. Avstrija 5
12. Belgija 5
13. Francija 4
14. Nemčija 0
15. Italija -9
16. Španija -13
17. Ciper -18
18. Malta -19
19. Slovaška -19
20. Portugalska -20
21. Slovenija -21
22. Estonija -22
23. Grčija -24
24. Češka -28
25. Latvija -30
26. Hrvaška -36
27. Litva -36
28. Madžarska -40
29. Poljska -46
30. Srbija -47
31. Albanija -47
32. Črna Gora -48
33. Bolgarija -49
34. Romunija -50
35. Bosna in Hercegovina -51
36. Severna Makedonija -53
37. Turčija -64
----------------------------------------------------------------------------------------
Vir: Eurostatova podatkovna banka in lastni izračuni nemškega statističnega urada
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.