Skrita kalkulacija v ozadju 'zelenih' e-avtomobilov

Od 1. januarja letos do 31. maja je bilo v Avstriji registriranih 11.733 električnih avtomobilov, kar je trikrat več kot v prvih petih mesecih lanskega leta.
Fotografija: Foto: Reuters
Odpri galerijo
Foto: Reuters

Tržni delež e-avtomobilov v Avstriji raste - maja letos je bilo skoraj 11 odstotkov vseh novo registriranih osebnih motornih vozil na električni pogon. Čeprav so avstrijski Zeleni manjšinski partner v zvezni vladi, se od njih pričakuje, da spodbujajo dekarbonizacijo in v tem okvirju seveda mobilnost, ki ne temelji na nafti in plinu.
 
Tamkajšnja vlada je napovedala, da bodo državne institucije od leta 2022 nabavljale le avtomobile, ki nimajo motorjev z notranjim zgorevanjem. To pomeni, da bo država kmalu začela kupovati le električne avtomobile. V statistiki novo registriranih vozil, poleg bencinskih, dizelskih in majhnega števila plinskih oziroma dvovalentnih bencinsko-plinskih avtomobilov, vidimo, da se na trgu prodajajo tudi hibridni (bencinski/električni in dizelski/električni), kot tudi peščica avtomobilov na vodik (gorivne celice).
image_alt
Pet knjig, ki jih Bill Gates priporoča v poletno branje
 
Avtomobili z motorji z notranjim zgorevanjem bodo leta 2027 popolnoma izločeni iz državnih institucij. Avstrijska vlada ni edina z takšnim voznim redom. Audi je pred kratkim napovedal, da bo sredi tega desetletja lansiral svoj zadnji model z motorjem z notranjim zgorevanjem. To pomeni, da bo Audi okoli leta 2033 dokončal proizvodnjo in trženje bencinskih in dizelskih avtomobilov. Seveda bojo kmalu ustavili še tudi razvoj takšnih motorjev. To je marca letos jasno povedal Marcus Duesmann, prvi mož Audija.
 

Za e-limuzino plačate 60.000 evrov, država vam vrne 30.000

 
Audi že ima »električnega dirkalnega konja«. Nekaj ​​dni tega junija smo bivali v zdravilišču Bad Aussee, na avstrijskem medijskem srečanju. Na odru je bil med drugim Werner Kogler, vodilni mož avstrijskih Zelenih in podpredsednik zvezne vlade. Ena njegovih najbližjih sodelavk nam je potrdila, da se že nekaj časa vozi v e-avtomobilu, Audijevem modelu e-tron.  
 
Ta e-avtomobil ni absolutno nesporen. V dokumentih avstrijskega zveznega parlamenta iz lanskega decembra beremo, da je socialdemokratska poslanka Ruth Becher napisala parlamentarno vprašanje o smiselnosti prakse voženj vicekanclerja v 59.990 evrov dragem in 300 kW močnem avtomobilu, katerega masa znaša 2,6 tone - ko je prazen. Iz tega vprašanja je razvidno, da hitra rast prodaje e-avtomobilov v veliki meri temelji na finančnem interesu.
Audi e-tron, Foto: Audi
Audi e-tron, Foto: Audi
 
V veliki meri jih subvencionira država, ne glede na to, ali je kupec fizična ali pravna oseba. Če podjetje ali ustanova kupi e-avtomobil in ga da v uporabo enemu od zaposlenih, slednjemu ni treba plačati dajatev za zasebno uporabo službenega avtomobila. Kdor prejme bencinski avtomobil z lastnostmi podobnim Koglerjevemu, mora za to dajatev plačati mesečno 960 evrov bruto.
 
Becherjeva navaja tudi, da se za e-avtomobil ne plačuje NoVA (Normverbrauchsangabe). To je enkratna dajatev, v višini določenega odstotka cene vozila, njen znesek pa je odvisen od emisij CO2 tega modela. Za dizelski avtomobil, ekvivalenten Koglerjevemu, znaša okoli 7500 evrov. To še ni vse. Za električne avtomobile v Avstriji ni treba plačati davka za avtomobilsko zavarovanje (Motorbezogene Versicherungssteuer), katerega znesek se določi glede na lastnosti motorja. Za avtomobil z notranjim zgorevanjem, enakovrednem Audijevemu e-tronu, znaša ta davek približno 2400 evrov na leto.
 
Poleg tega, e-avtomobil, ki se uporablja v poslovne namene, podjetju prinese tudi davčno olajšavo v zvezi z davkom na dodano vrednost. Če je pravna oseba, na primer, e-avtomobil kupila za 40.000 evrov, lahko od davčne osnove odšteje 8000 evrov. Podjetja, samostojni podjetniki posamezniki in samozaposleni, ki kupijo e-avtomobil, dobijo tudi »naložbeno premijo«. Podobna je cashbacku, povračilu gotovine, včasih običajnega za nekatere znane blagovne znamke elektronskih izdelkov: če na primer kupite nov model kamere, televizorja itd., vam podjetje povrne del cene, na bazi računa. Avstrijska investicijska premija za e-avtomobile ni majhna: 14 odstotkov.
image_alt
Upad in naglo staranje prebivalstva
 
Nenazadnje je lastnikom e-avtomobilov v Avstriji dovoljena precej krajša (računovodska) amortizacija. Za razliko od tradicionalnih avtomobilov, kjer se nakupna cena odpiše v osmih letih (tako je vsako leto 1/8 cene mogoče vnesti kot strošek amortizacije, s čimer se zmanjša davčna osnova), lahko za e-avtomobile odpišete letno skoraj eno tretjino. To je velika davčna ugodnost, tudi za številne male podjetnike in samostojne profesionalce.
 
To še ni vse: nekatere avstrijske dežele imajo dodatne subvencije; Spodnja Avstrija na primer kupcu e-avtomobila kot neposredno finančno podporo nudi 1000 evrov. Ko se vse sešteje, kupec močnega e-avtomobila od države dobi nazaj približno polovico cene, je izračunala Becherjeva. »Zvezna vlada je spretno vrgla vabo, v katero so globoko zagrizli,« je zaključila - in o smislu takšne politike postavila številna vprašanja, večinoma gospodarska, pa tudi ekološka.

 

Več iz rubrike